Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodermorötter  (läst 8722 gånger)

Kerstin Linnea

Fodermorötter
« skrivet: 31 okt-06 kl 12:46 »
Hej jag skulle villja köpa frö till fodermorötter till vettigt pris.
gärna till sockerbeta ochså om någon har.
Sen så har jag sett en variant på pepparrot so jag är intresserad av att köpa några tunna rötter av som utsäde ,
Den jag söker har vitstrimmiga blad och är väldigt snygg i grönsakslandet och varför inte ha ett par i rabatten också :D
Tack på förhand ;)

Kerstin Linnea

Re:Fodermorötter
« Svar #1 skrivet: 28 dec-06 kl 18:29 »
ingen som vet ???
Jag ska skaffa kolonilott i vår så jag blir jätteglad om någon vet... ;D

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #2 skrivet: 31 dec-06 kl 19:00 »
Jag kan inte svara dig men jag undrar vad det är för skillnad på fodermorötter och vanliga morötter (förutom användningsområdet)?

Kerstin Linnea

« Svar #3 skrivet: 31 dec-06 kl 23:55 »
Såvitt jag förstått ang skilldnaden med vanliga morötter så har man inte lagt så mycket på smaken utan att dom ska vara rikgivande och nyttiga men att dom kanske har gröna nackar och andra egenskaper som vi "kräsna " människor inte vill ha på dom morötter vi vill äta..
Och om jag inte får tag i fodermorötter så ska jag så vanliga som kaninerna och familjen får samsas om ;D.
Ska testa  bland annat jättemorot och vita, +ev lila morötter så får vi se vilka som blir rabittarnas och våra favoriter ;)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 01 jan-07 kl 11:30 »
Fodermorötter är ofta bara bortsorterade vanliga morötter. Fast, här är dom ibland finare än dom på ICA. Så exakt HUR dom väljer bort vissa förstår jag inte. Kostar runt 30 öre/kg.

Johan1

« Svar #5 skrivet: 01 jan-07 kl 16:03 »
Citera
Och om jag inte får tag i fodermorötter så ska jag så vanliga som kaninerna och familjen får samsas om .

Så gjorde jag i somras och det slutade med att jag hade ätit en morot och kaninerna resten :)

I år ska jag så minst 100 kvm morötter så det räcker hela vintern.

Jag har fodrat mina kaniner med sockerbetor men dom är inte så speciellt  förtjusta i det utan äter det bara om dom inte får nåt annat.

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 23 jan-07 kl 15:38 »
Hej!
En liten varning bara när det gäller pepparrot: Har du en gång satt den på ett ställe får du aldrig bort den. Den har rötter som går metervis ner i marken. Jag har försökt bli av med pepparroten på min kolonilott i flera år, men den kommer igen... Så du kanske vill börja med att odla den på ett ställe...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Kerstin Linnea

« Svar #7 skrivet: 23 jan-07 kl 15:42 »
Tack för tippset :)
Jag vill inte bara odlla pepparot....
Gärna lite potatis och sånt med ;D....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 17 feb-07 kl 02:35 »
Såvitt jag förstått ang skilldnaden med vanliga morötter så har man inte lagt så mycket på smaken utan att dom ska vara rikgivande och nyttiga men att dom kanske har gröna nackar och andra egenskaper som vi "kräsna " människor inte vill ha på dom morötter vi vill äta..
Och om jag inte får tag i fodermorötter så ska jag så vanliga som kaninerna och familjen får samsas om ;D.
Ska testa  bland annat jättemorot och vita, +ev lila morötter så får vi se vilka som blir rabittarnas och våra favoriter ;)

Det stämmer att det finns särskilda fodersorter av morot, precis som av en del andra rotfrukter. Ofta men inte alltid har de sämre eller mindre utpräglad smak. Ofta men inte alltid har de annan färg än orange. Lindbloms har en gul fodermorot som heter Lobbericher. Den smakar rätt intetsägande (blurrigt) tycker jag. Men en av mina favoritsorter är en orange holländsk fodermorot som heter Koewoertel (Komorot). Mycket saftig, hållbar och god. Tyvärr har jag inte frö av den och den är inte så lätt att få tag på, men kanske kan man köpa från någon holländsk fröfirma. Den kräver dock bra och djup morotsjord (lucker, inte för styv) för att komma till sin rätt.
Vilka sorter som passar bäst till olika djurslag vet jag däremot inte.
Det går nog även bra med vanliga "människomorötter" bara de växer bra. Hög torrsubstanshalt lär troligen vara av intresse.
Var får du tag på jättemoroten?
Anders

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 17 feb-07 kl 06:46 »
Det stämmer att det finns särskilda fodersorter av morot, precis som av en del andra rotfrukter. Ofta men inte alltid har de sämre eller mindre utpräglad smak. Ofta men inte alltid har de annan färg än orange. Lindbloms har en gul fodermorot som heter Lobbericher. Den smakar rätt intetsägande (blurrigt) tycker jag. Men en av mina favoritsorter är en orange holländsk fodermorot som heter Koewoertel (Komorot). Mycket saftig, hållbar och god. Tyvärr har jag inte frö av den och den är inte så lätt att få tag på, men kanske kan man köpa från någon holländsk fröfirma. Den kräver dock bra och djup morotsjord (lucker, inte för styv) för att komma till sin rätt.
Vilka sorter som passar bäst till olika djurslag vet jag däremot inte.
Det går nog även bra med vanliga "människomorötter" bara de växer bra. Hög torrsubstanshalt lär troligen vara av intresse.
Var får du tag på jättemoroten?
Anders

Det stavas koewortel och om du vill kan jag kolla om jag kan få tag i sådana frö när jag åker till Holland i Mars?

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kerstin Linnea

« Svar #10 skrivet: 17 feb-07 kl 10:02 »
Impecta har en gammal kultursort som heter St valery som räknas till
jättemorot....Jag har inte odlat den förut men ska prova den, en gul sort och en lila sort i år....Jag har ganska styv lerjord så jag tänkte gräva några djupa diken och fylla i med toppdress och sätta morötterna där.....Får se hur det går....Impekta har en Webb butik....

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 17 feb-07 kl 10:59 »
Impecta har en gammal kultursort som heter St valery som räknas till
jättemorot....Jag har inte odlat den förut men ska prova den, en gul sort och en lila sort i år....Jag har ganska styv lerjord så jag tänkte gräva några djupa diken och fylla i med toppdress och sätta morötterna där.....Får se hur det går....Impekta har en Webb butik....

Hej
Det var några år sen jag köpte från Impecta. Dags att kolla där igen.

St Valery är troligen lämplig både till folk och fä. Den kan ge stor skörd när den trivs. Lerjord ska gå bra om den är i skapligt bra kultur. Dränering och struktur är mycket viktigt på lerjord, kanske särskilt för morötter.

Om de har gul fransk / Jaune de Doub(s) el dyl (gul fransk fodermorot) så är den också troligen lämplig, på ungefär samma premisser som St Valery. Dock enligt min och de flestas uppfattning inte lika god, så den blir kanske mest till fäna.

Anders

Dela detta:

* Inloggade just nu

1748 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser