Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk Brahmahöna  (läst 3941 gånger)

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
Sjuk Brahmahöna
« skrivet: 30 mar-12 kl 13:48 »
Hej!
Hoppas nu på lite vägledning av er med erfarenhet av sjuklingar!!
Hittade min Brahmahöna, som är strax under året, liggandes på golvet i dag.
När jag lyfte upp henne rann det ur baken på henne, lite gråaktigt och luktade bajs, inte var.
Hon vill inte stå själv, känns ganska mager och är kladdig i baken. Huden runt kloaken ser inte irriterad ut, utan är blekrosa.
Har tagit in henne i badrummet med golvvärme på, gett henne solrosfrön, sesamfrön och linfrön... Ja det var det som fanns hemma... vanlig fil i en skål och så klart vatten. Fröna pickar hon i sig och hon hade mat i krävan... Ska försöka ge henne vatten med spruta.

Har hon drabbats av elak diarre eller ngt annat? Vad tror ni?

Tar tacksamt emot råd om hur jag skall gå tillväga!

Mvh Lillemor

Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

TouchOfRed

• Skåne
SV: Sjuk Brahmahöna
« Svar #1 skrivet: 30 mar-12 kl 14:57 »
Låter som diarré!
Du kan även prova ge henne proviva nyponsoppa samt medicinsk kol, ett tips jag fick av någon här på forumet!
En uttorkad höna mår bra av att få vätskeersättning, detta är ett recept jag har använt som jag hittade på nätet (det är egentligen till uttorkade vildfåglar, men fungerar även på höns):
Blanda 1 liter vatten med 18 ml druvsocker/honung samt 6 ml salt och koka upp under omrörning. Låt det svalna till 40 grader och erbjud henne det.
Ta det försiktigt med att ge henne vatten ur en spruta, se till så hon verkligen sväljer det, jag har nämligen en gång lyckats ha ihjäl en väldigt svag höna på det sättet!  :(
Lycka till!
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 30 mar-12 kl 16:34 »
Låter som diarré!
Du kan även prova ge henne proviva nyponsoppa samt medicinsk kol, ett tips jag fick av någon här på forumet!
En uttorkad höna mår bra av att få vätskeersättning, detta är ett recept jag har använt som jag hittade på nätet (det är egentligen till uttorkade vildfåglar, men fungerar även på höns):
Blanda 1 liter vatten med 18 ml druvsocker/honung samt 6 ml salt och koka upp under omrörning. Låt det svalna till 40 grader och erbjud henne det.
Ta det försiktigt med att ge henne vatten ur en spruta, se till så hon verkligen sväljer det, jag har nämligen en gång lyckats ha ihjäl en väldigt svag höna på det sättet!  :(
Lycka till!
TACK!!
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 30 mar-12 kl 21:42 »
Trots att lilla hönapöna ätit och druckit vatten blir hon inte piggare.
Hon verkar helt förlamad i benen, de är helt slappa och hon rör inte tårna när jag grejar med hennes fötter.
Hon bajsar heller inte själv, däremot rinner det illaluktande, nästan klar vätska ur baken på henne när jag lyfter upp henne...

Vad kan hon ha drabbats av?
Hur länge kan jag hoppas på en förbättring?
Jag vill ju inte att hon ska plågas i onödan, men heller inte ta bort henne om det finns en chans att hon blir bra igen.

Hoppas på fler svar!!

Mvh Lillemor

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 30 mar-12 kl 22:02 »
Läste precis på om Marek, efter att ha kollat i andra trådar om sjuka hönor...
Det verkar inte bättre än att det är vad hon drabbats av, symptomen stämmer väldigt bra.
Nu håller jag tummarna för att de andra unghönsen klarar sig.
Tyvärr var detta min enda Brahmahöna, från min första egna kläckning, så det känns lite extra tungt.
Vi hade otur förra våren med dålig kläckning och besök av både räv och rovfågel.....
Är det någon vits att försöka kläcka ägg efter hönan med tanke på att de förmodligen är mareksmittade redan?

Ja, det blev en trist fredagskväll... :'(

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 31 mar-12 kl 08:40 »
Marek finns i nästan alla hobbyhönsflockar  men man märker det inte då de flesta djur är resistenta. Marek smittar inte genom ägg så har du ägg efter din sjuka höna så kan du kläcka dem om man desinficerar dem. Men risken finns att hennes kycklingar också har en dålig resistens mot Marek och att dom också kan insjukna. Å andra sidan finns det ju en frisk tupp med i spelet som förhoppningsvis bidrar med mer Marekresistenta anlag.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 31 mar-12 kl 09:39 »
Hej

Jag hoppar in här med samma problem...nästan.

Har också en Brahmahöna som drabbats av liknande symptom. Hon står dåligt, eller inget alls på benen och ligger mest. Krävan är ganska tom och hon känns smal. Jag har dock inte sett någon diarré, men det kan man ju lätt missa... :/

Den här hönan har haft samma bekymmer en gång i höstas, men efter värmelampa och vitaminer blev hon som vanligt igen. Eftersom hon piggade på sig då och har varit frisk hela vintern tänkte jag att hon hade skadat sina ben eller så, men eftersom det nu är tillbaka undrar jag...

Vad sjutton kan det vara? Marek? Det kommer väl inte och går? Eller?

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 31 mar-12 kl 20:12 »
Men ge inte upp än, det måste inte vara Mareks, det finns andra sjukdomar/brister som ger förlamning, t.ex. B-vitamin brist kan ge symptom på CNS om jag inte minns fel...
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 01 apr-12 kl 09:12 »
Hej

Jag hoppar in här med samma problem...nästan.

Har också en Brahmahöna som drabbats av liknande symptom. Hon står dåligt, eller inget alls på benen och ligger mest. Krävan är ganska tom och hon känns smal. Jag har dock inte sett någon diarré, men det kan man ju lätt missa... :/

Den här hönan har haft samma bekymmer en gång i höstas, men efter värmelampa och vitaminer blev hon som vanligt igen. Eftersom hon piggade på sig då och har varit frisk hela vintern tänkte jag att hon hade skadat sina ben eller så, men eftersom det nu är tillbaka undrar jag...

Vad sjutton kan det vara? Marek? Det kommer väl inte och går? Eller?
Det finns vissa höns som av någon anledning inte kan tillgodogöra sig vitaminer på ett normalt sätt utan behöver extra vitaminer hela tiden för att hålla sig friska. Har man en hushållshöna med sådana behov är det ju inget problem så länge hon får extra vitaminer. Man bör dock inte avla på en sådan höna då det med stor sannolikhet finns en ärftlighet i problemet.

Prov med vila värme vänlighet och höga vitamindoser under några dagar och se om hon repar sig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 03 apr-12 kl 13:20 »
Vet inte om jag hade samma på min höna för nått år sedan.
Men hon var slö och skiten rann ur henne, sen när hon skulle stå så vingla hon och ramla omkull.

Jag hörde då av en som hade duvor att han blanda vitlök och matolja/rapsolja i maten om dom blev dålig.
Så jag tog hönan och bädda ner henne i en låda, sen blanda jag matolja och vitlök i en skål med vatten.
Först fick jag sitta och droppa vatten på hennes näbb, men efter någon timma så drack hon själv.

Hon klarade sig.
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 2 användare
skogskälla, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser