Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pengar = makt över vårt informationsflöde...  (läst 1479 gånger)

yinyang

Pengar = makt över vårt informationsflöde...
« skrivet: 30 okt-06 kl 18:07 »
Pengar = makt över vårt informationsflöde...
Så är det ju, eller hur?

Vem som äger våra tidningar, och hur många tidningar som vi har är en viktig fråga även för icke-journalister, det är avgörande för kvaliteten på vår demokrati om vi kan läsa nyheter sedda genom många, olika slags ögon. I vårt land är vi skrämmande nära att ha en enda röst som förmedlar vad som händer i vårt land och utomlands. Vi har i princip bara Bonniers, Stenbeck, och norska storägaren Schibsted, åtminstone är det som är fallet när man lever i en stor stad som Stockholm.

Men det finns en tidning som försöker gå en annan väg, en tidning där alla har lika lön, och som ägs av medarbetarna på tidninge, den drivs som ett personalkooperativ.

Det är en tidning som försöker skildra även det som i andra tidningar inte bedöms ha något "allmänintresse" (detta "allmänintresse" som annars används för att ursäkta det man håller på med...även om det innebär att man kränker enskilda individer så som underåriga brottsoffer...).

Men i och med att borgarna nu har vunnit valet så har man ändrat villkoren för presstödet, så att denna lilla personalägda tidning hotas att läggas ned.

Även om du är en person som men som kanske inte bryr dig så mycket om nyhetstidningar, men som vill leva i ett fritt land, som själv vill bilda dig en uppfattning om saker och ting, genom att få  tillgång till olika perspektiv, olika vinklar i nyhetsflödet  så är detta också en fråga för dig.

Klicka på länken och se om inte du också tycker att det är en tidning värd att stödja, och om du raggar prenumeranter så får du även en pengasumma som belöning.

Men det är summa som jag personligen ifrån eftersom jag tycker det behöver sina pengar bäst själva.

http://www.stockholmsfria.nu
Stockholms grönavågare som gärna vill nätverka med andra likasinnade i storstan.  Föredrar vegetariskt och icke djurtestat...Åldrar är inte viktiga...inte kön heller...inte heller sexuell läggning, naturligtvis!!

yinyang

Re:Pengar = makt över vårt informationsflöde...
« Svar #1 skrivet: 30 okt-06 kl 18:09 »
P.s Jag är inte anställd på denna tidning, jag frilansar inte heller för denna tidning. Men jag är i o f s journalist, men framför allt så är jag engagerad i denna fråga pga att jag är djupt engagerad för ett sannt demokratiskt samhälle, där många olika slags röster får höras
Stockholms grönavågare som gärna vill nätverka med andra likasinnade i storstan.  Föredrar vegetariskt och icke djurtestat...Åldrar är inte viktiga...inte kön heller...inte heller sexuell läggning, naturligtvis!!

VoxPelli

• Gäst
Re:Pengar = makt över vårt informationsflöde...
« Svar #2 skrivet: 31 okt-06 kl 09:39 »
Intressant - skaffade mig en tre månaders testperiod på den :)

yinyang

SV: Re:Pengar = makt över vårt informationsflöde...
« Svar #3 skrivet: 16 jul-09 kl 15:46 »
Intressant - skaffade mig en tre månaders testperiod på den :)
Najs  :)
Nu tre år senare såg jag ditt svar,  ???  hoppas du blev nöjd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser