Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta kaninslakteri  (läst 6222 gånger)

izaskanin

• Ångermanland
    • Izaskaningård
Starta kaninslakteri
« skrivet: 27 mar-12 kl 20:49 »
Hej!

Jag vill starta ett andels kaninslakteri här uppe i Örnsköldsvik. Vi är då 4 st som delar
på allt och har samma tillgång till slakteriet.

Om det är någon som är intresserad hör gärna av er.
Vill starta upp ett kaninslakteri

Malines här igen

• Gäst
SV: Starta kaninslakteri
« Svar #1 skrivet: 27 mar-12 kl 20:56 »
Jättebra initiativ!!!

Får jag komma med ett förslag? När ni sen säljer köttet, skulle ni då inte kunna skriva ut rasen, könet och ålder på förpackningen? Saknar det med allt kött jag köper.

Gösta

« Svar #2 skrivet: 27 mar-12 kl 22:06 »
Jättebra initiativ!!!

Får jag komma med ett förslag? När ni sen säljer köttet, skulle ni då inte kunna skriva ut rasen, könet och ålder på förpackningen? Saknar det med allt kött jag köper.
Du glömde namnet på kaninen ;D
Kom att tänka på restauranggästen som gav väldigt tydliga instruktioner till kyparen om hur ägget skulle vara. När kyparen kom med ägget så sa han: Ägget är värpt av hönan Sara, går det bra??
Man anger typ av kött samt förpackningsdag/bäst föredag. Endast ungkanin saluförs som helt kött.
Gösta

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 27 mar-12 kl 22:11 »
Ägget är värpt av hönan Sara, går det bra??

OT: Jag brukar skriva hönans namn på äggen när jag är säker på vem som värpt. ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 27 mar-12 kl 22:12 »
Jättebra initiativ!!!

Varför är det viktigt för dig? *undrar bara* o:)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Gösta

« Svar #5 skrivet: 27 mar-12 kl 22:18 »
För att återgå till ämnet:
Andelsslakteri är en lysande idé. Flera delar på kostnader och ansvar.
Någon eller några slaktar, andra är duktiga på att föda upp och någon är duktig på att sälja.
Nappa på detta erbjudande!!
Ni övriga som bor på andra ställen i landet, fundera i samma banor!
Gösta

Malines här igen

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 mar-12 kl 22:34 »
Varför är det viktigt för dig? *undrar bara* o:)

För att det är en jävla skillnad på kvalité om man jämför han och hondjur, och ålder på djuret. Och det räcker med att man slaktat två tuppar av olika ras för att man ska veta att köttet håller olika fetthalt och övrig kvalité. Men visst. Konsumenter ska finna sig i vad de får... Och så gnälls det över att man inte få nog betalt sen...

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #7 skrivet: 27 mar-12 kl 22:40 »
Låter som en strålande idé, men Hälsingland är väl för långt bort om man är uppfödare och vill skicka djur, eller?
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 28 mar-12 kl 07:48 »
För att det är en jävla skillnad på kvalité om man jämför han och hondjur, och ålder på djuret. Och det räcker med att man slaktat två tuppar av olika ras för att man ska veta att köttet håller olika fetthalt och övrig kvalité. Men visst. Konsumenter ska finna sig i vad de får... Och så gnälls det över att man inte få nog betalt sen...
Trodde inte det var någon skillnad på hanar o honor på kanin, eller knappt ens ålder.
Kaninuppfödare och pelargontant.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 28 mar-12 kl 08:57 »
För att återgå till ämnet:
Andelsslakteri är en lysande idé. Flera delar på kostnader och ansvar.
Någon eller några slaktar, andra är duktiga på att föda upp och någon är duktig på att sälja.
Nappa på detta erbjudande!!
Ni övriga som bor på andra ställen i landet, fundera i samma banor!
Gösta

skulle aldrig starta ihop med nån annan. när det blir bråk om nåt så är det en massa pengar iblandade och det blir ett jäkla strul. det behöver inte bli bråk, men det finns tillräckligt med exempel där tom syskon eller par har fått lägga ner verksamheter för att de blivit oense om hur det ska drivas, vad det ska investeras i, etc.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #10 skrivet: 28 mar-12 kl 14:58 »
Förstår inte varför det skulle bli bråk. Ett alternativ är ju också att varje delägare betalar en avgift när han/hon slaktar sina egna djur.
Skulle jag i dag satsa på slakteri vore nog ett delat ansvar det jag skulle titta på för det skulle ge bättre styrka i verksamheten. Visst, vi är olika till sinnet... o:)
Gösta

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 mar-12 kl 18:57 »
Jo, de bondeägda föreningsslakterierna är ju utmärkta exempel på väl fungerande sammanslutningar... ::)

Nä, slakterier ska ägas av en person/företag som driver det affärsmässigt utan känslomässiga band med en massa delägare.

Däremot kan uppfödare med fördel gå ihop och erbjuda ett samlat utbud spritt över året, för att få upp bättre priser.

Det är den utvecklingen som syns vid de andra stora slakterierna, och jag ser ingen anledning till att den här branschen skulle skilja ut sig nämnvärt.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 mar-12 kl 21:21 »

Hur upplever du skillnaderna? (bara nyfiken, har bara ätit kanin några gånger, och det var ungefär halvårsgamla, blandade kön)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 28 mar-12 kl 21:38 »
Förstår inte varför det skulle bli bråk. Ett alternativ är ju också att varje delägare betalar en avgift när han/hon slaktar sina egna djur.
Skulle jag i dag satsa på slakteri vore nog ett delat ansvar det jag skulle titta på för det skulle ge bättre styrka i verksamheten. Visst, vi är olika till sinnet... o:)
Gösta

ja, det låter ju fint med delat ansvar, delade kostnader, delade intäkter och sånt och så länge det funkar är det ju också kanon. de flesta människor gillar ju inte bråka heller, MEN det räcker ju att det är tre delägare, två tycker att en investering behöver göras, den tredje vill inte. investeringen blir gjord, eftersom det råder demokrati i slakteriet, nummer tre surnar till över det och sen gror det där över en viss tid. till slut funkar det helt enkelt inte längre, men alla har satsat tid och pengar. sånt är inte kul då. satsar man själv, så råder man över allting själv. det är tyngre att starta igång, men jag tror att man sitter säkrare i längden. men alla gör som de vill, såklart. ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 28 mar-12 kl 21:41 »
Jag känner ingen skillnad på han- eller hon-kaniner. Åldern påverkar koktiden, men smakskillnad är jag inte kapabel att känna.

Gösta

« Svar #15 skrivet: 28 mar-12 kl 21:57 »
Håller med Edgar. Dock finns det skillnad mellan vissa raser. Största skillanden i smak avgörs dock av vilket foder kaninen har fått.
Gösta

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #16 skrivet: 29 mar-12 kl 15:19 »
I ö-vik kul! Detta måste följas.
Jag skulle aldrig orka vara andelsägare och har till det aldeles för få kaniner men jag skulle kanske vilja sälja in slaktkaniner om jag fyllt min egen frys.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Marcus Häggström

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 29 mar-12 kl 22:48 »
Vilken ras rekommenderar ni? Tänkte testa över sommaren, har bara ätit friterad kanin på Malta men man borde kunna göra roligare mat av dem.

Sussilo

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 31 mar-12 kl 09:31 »
Dock finns det skillnad mellan vissa raser. 

Sägs inte sv. lantraskanin ha ett litet fetare kött, eller har jag fel?

izaskanin

• Ångermanland
    • Izaskaningård
« Svar #19 skrivet: 01 apr-12 kl 10:17 »
Varför hakar vissa upp sig på att det aldrig skulle fungera med ett andelsslakteri.
Man kan ju inte veta om det går förrän man testar. Innan man börjar får man skriva
kontrakt och alla kommer överens om regler mm.

Vill starta upp ett kaninslakteri

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser