Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund som kom hit och bet getterna.  (läst 26472 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Hund som kom hit och bet getterna.
« Svar #120 skrivet: 17 jun-12 kl 09:23 »

http://www.landbrugsinfo.dk/Landmanddk/Kvaeg/Sider/Penicillin_i_maelken_kan_ikke_stamme_fra.aspx

Vomfunktionen är så kraftigt att den bryter ner måttliga mängder penicillin, därför har man ingen nytta av att ge penicillin oralt till idisslare.

Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #121 skrivet: 17 jun-12 kl 09:44 »
Om artickelförfattaren använder orden bryts ner om en specifik form av pencillin, som i sin tur är endast en del av det  vida större begreppet Antibiotika, betyder inte det att den salva som Lillskruttet fått är ofarlig, eller att GETTER och FÅR mår väl av att äta mögligt foder!  Vommstörning blir  i varierande grad följen, och därmed minskad mjölkproduktion, - och geten i TS fråga har en killing att ta hand om.
Att pencilinet förbrukas utan att kon dör  i en forkningsrapport, är inget skäl att backa från att den generella regeln alltjämt gäller: Att mögligt foder till djur INTE är god djurhållning, eller den regel som säger: Aldrig antibiotika i vommen på en idislsare som börjat idissla!
/Tt
« Senast ändrad: 17 jun-12 kl 09:52 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Per Gynt

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 17 jun-12 kl 09:55 »
För att förklara saken på ett sätt som jag hoppas att även Du förstår, även om det tycks ha undgått din kognetiva förmåga att Torptomten är författaren: Bland flera andra kan jag stödja mig på mig själv!

---- samtliga Veterinärer jag arbetat ihop med -----
 /Tt

??? Men är du utbildad veterinär?
Att man arbetat ihop med veterinärer gör en inte till veterinär. Jag har en dotter som praktiserat som djurvårdare på en veterinärklinik tillsammans med utbildade veterinärer men det ger henne inte behörighet som veterinär.

Sussilo

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 17 jun-12 kl 10:06 »
Aldrig antibiotika i vommen på en idislsare som börjat idissla!
/Tt

Har kollat litet med "kobonnen" som säger, att han aldrig under sitt mer än 50-åriga yrkesliv med kor har fått rådet från veterinär att penicillinbehandla kor oralt. Det har alltid skett med injektion på halsen (på utsidan, alltså).

(Tillägg) När det gäller nedbrytningen av "penicillin" i våmmen, måste det väl ändå vara stor skillnad på det mögel som kan finnas i t.ex. dålig ensilage och det starka, raffinerade penicillin man ger som medicin vid sjukdomstillstånd?
« Senast ändrad: 17 jun-12 kl 10:11 av Sussilo »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #124 skrivet: 17 jun-12 kl 10:08 »
Har kollat litet med "kobonnen" som säger, att han aldrig under sitt mer än 50-åriga yrkesliv med kor har fått rådet från veterinär att penicillinbehandla kor oralt. Det har alltid skett med injektion på halsen (på utsidan, alltså).

Ja, främst på grund av antibiotikan bryts ner i vommen, inte för att den stannar vommen. Dvs antibiotikan ger ingen nytta. Stora doser antibiotika kan stanna vommen men det är inte det vi pratar om.

Sussilo

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 17 jun-12 kl 10:17 »
Ja, främst på grund av antibiotikan bryts ner i vommen, inte för att den stannar vommen. Dvs antibiotikan ger ingen nytta. Stora doser antibiotika kan stanna vommen men det är inte det vi pratar om.

Kor har jag ingen erfarenhet av utan förlitar mig på erfarna vänner. Getter är jag uppväxt med och de har ett mycket känsligt mage-tarmsystem med en våmm som styr nästan hela djuret. "Man utfodrar inte geten utan våmmen". En get med utslagen våmm är mycket snart = en död get.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #126 skrivet: 17 jun-12 kl 10:19 »
Kor har jag ingen erfarenhet av utan förlitar mig på erfarna vänner. Getter är jag uppväxt med och de har ett mycket känsligt mage-tarmsystem med en våmm som styr nästan hela djuret. "Man utfodrar inte geten utan våmmen". En get med utslagen våmm är mycket snart = en död get.

Ja, klart man ska vara rädd om vommen, men det är inte därför man inte ger antibiotikan oralt.

EDIT: Alltså behöver en idisslare antibiotika invärtes så kan man inte ge det oralt, för i små dosor kommer det att brytas ner i vommen och i stora dosor slår det ut vommen. Ingetdera är önskvärt, alltså ger man invärtes antibiotika med spruta.
« Senast ändrad: 17 jun-12 kl 10:21 av take »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #127 skrivet: 17 jun-12 kl 11:32 »
Citera
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19630517000026&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Men ärligt talat, är det någon här som ens vet vad streptocilinsalva är till för?

Man blir ju precis mörkrädd. Det är en UTVÄRTES medicin till IDISSLARE.Kan användas under dräktighet och laktation,inga kända biverkningar, vi snackar inte om nån GIFT precis.

Iförsig får jag lite klåda av den själv, så jag måste vara noga med handskar när jag använder den, men det beror på att jag inte tål jordnötter.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sussilo

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 17 jun-12 kl 11:46 »
Men ärligt talat, är det någon här som ens vet vad streptocilinsalva är till för?

Man blir ju precis mörkrädd. Det är en UTVÄRTES medicin till IDISSLARE.Kan användas under dräktighet och laktation,inga kända biverkningar, vi snackar inte om nån GIFT precis.

Jodå, det tror jag nog att man vet  :). Men diskussionen verkar ha grenat ut sig i litet olika spår - inget ovanligt iofs -  och kommit att handla inte bara om den aktuella salvan.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #129 skrivet: 17 jun-12 kl 11:54 »
Skärpning, alla, håll er till sakfrågan. Det är en intressant diskussion kring antibiotika, den kunskapen behöver alla djurägare ha. Kanske ska vi ta den i en egen tråd, och hålla oss till den bitna geten i denna tråden.

Jag hinner inte rensa mer nu, ska göra ett ryck ikväll eller i morgon, och räknar med att ni sköter er hyfsat fram tills dess!

mvh

Caroline, er moderator, som tyvärr inte hinner sitta framför datorn hela dagen idag, och som dessutom själv har för dålig kunskap om penicillin till idisslare för att kunna ta ställning till sakfrågan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #130 skrivet: 17 jun-12 kl 11:58 »
Varsågod, lite service åt moderator:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=136357.0
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #131 skrivet: 17 jun-12 kl 12:01 »
VARNING!Var försiktig med salvan!!! Kommer hon eller annan get åt att "noppa" på såret nu, och Du stryker på en bakteriedödande salva....  Det ju måste ju vara frågan om ett antibiotikapreparat som Du fick.  Jag tror att VET. nog inte helt tänkte på att H*N behandlade just en get!Vad kommer geten själv, eller en annan get, att göra? Vad kommer att ske med salvan då?
Antibiotika kan, om den kommer i en idisslares mage snabbt få Vommen att stanna!!!!!

Den mängd antibiotika geten får i sig är inte tillräckligt för att störa våmmen. Det går åt stora mängder för det.
Om det är Streptocillin så kan det i stora mängder störa våmmen (geten äter upp tuben), men små mängder på ett sår, inte troligt.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #132 skrivet: 17 jun-12 kl 12:06 »
Jag kan överhuvudtaget inte se problemet och vad det härjas om i tråden. Det vore annan sak om det vore något som är utskrivet åt något helt annat djurslag och överhuvudtaget inte hade med sårvård att göra.
Och varför skulle någons veterinärbekanta vara mer sakkunniga i frågan än veterinären som skrev ut salvan?

jäkla trams och tjafs

//Frances som faktist har flerårig erfarenheter av både getter och andra idisslare samt streptocilin och också har veterinärkompisar. (det räknades ju)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #133 skrivet: 17 jun-12 kl 19:38 »
Kan säga att jag iaf fått bra tips och råd av många här. Gilla det där med T-tröja mest:)
Sen har jag bra kontakt nu oxå med folk via PM så jag får bra hjälp på så vis med när det gäller lilla gumman:D

Har iaf kollat såret idag med såklart och de är inte alls mycket var.
Kan dock inte säga säkert, men de känns som att det minskar med var i de.

Sen tack till trollmor som skapa en ny tråd om detta som ni diskuterar, för det är ju viktigt att man även får lära sig lite om de=)

;D ;D ;D ;D ;D
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Trollmor

• -
« Svar #134 skrivet: 17 jun-12 kl 20:36 »
Och hålet, är det lika stort som förut?

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #135 skrivet: 17 jun-12 kl 20:57 »
Ja de är inte lika stort som när det hände, men lika stort som när vet var hit, men jag är ju där och tvättar så de hinner nog inte läka ännu, vill ju vara säker på att hon inte har nått var kvar i de.

Trollmor

• -
« Svar #136 skrivet: 17 jun-12 kl 20:59 »
Då kan jag känna mig nöjd!

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #137 skrivet: 17 jun-12 kl 21:34 »
Vad bra=)
Lovar att skriva när förändring sker:D
Både bra och dålig.

Trollmor

• -
« Svar #138 skrivet: 18 jun-12 kl 20:25 »
Intet nytt?

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #139 skrivet: 18 jun-12 kl 23:10 »
Nä, eller ja som du vet så missa jag ju i morse, gav dom bara mat och sen fick jag stressa med möten och så och glömde helt bort att kolla, men när jag var ut sen så var det inget var alls där. vet inte om hon tvättat själv eller om det är bättre men i morgon så får man se hur det ser ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser