Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund som kom hit och bet getterna.  (läst 26469 gånger)

LillSkruttet

• Jämtland
Hund som kom hit och bet getterna.
« skrivet: 27 mar-12 kl 14:56 »
När jag och min sambo var ute så kom grannens hund förbi (vilket den gjort i flera år dagligen utan att röra ett djur) vi var ute på gården och pyssla på med hönsgården.
Allt var fridfullt tills vi gick in i hönshuset, då hör vi hur getterna bara skriker och vi öppnar dörren och där står hunden över min dvärgget och har bite tag hårt om henne.
Min sambo går fram å innan han hunnit ända fram så förstår hunden att han gjort fel och släpper taget.
Grannen är informerad, vi har otroligt bra kontakt (delar på gårdarna så hundarna får leka) Hon kommer nu hålla hunden kopplad tills vi fått till en superhage.

Vi förlora även en killing för några dagar sedan, mina hundar hitta rester från den en bit från gården :'( Misstänkte då räv, men nu har vi en ny misstänkt!!!

Men nu till det större bekymret, geten som han anföll tro vi har killingar i magen och hon har köttsår på nacken och ner mot ena frambenet.
Hon ligger nu inne, nerbäddad med halm, så har hon vatten hö och saltsten.

Undrar om jag ska rengöra såren med nått, hon skriker om min sambo rör där, men jag får röra henne där. Så vet inte om han rör så de gör ont, eller om hon känner sig trygg med mig.

Sen undrar jag om någon vet hur jag ska kolla killingarna, är så orolig att dom ska dö i magen på henne! eller att hon ska killa för tidigt. (nu vet jag inte när hon ska killa, men undrar om de kan bli så dom killar för tidigt)

Sen är de såklart jobbigt för grannen med, hunden har inte gjort nått djur illa innan :-\
Sen kan jag lova att grannen här ställer upp bra, så nått problem så finns inte, hon förstår allvaret i de hela.

Sen har han skada min andra get, men hon har en reva ovanför ögat, sen kommer de lite blod ut ögat, tro han har bitit henne bredvid, för själva ögat ser bra ut.
Sen har hon ett sår på benet, men hon går runt med de andra och äter å prata. (vill väl inte bli lämnad)

Men är så orolig för lilla geten, hon är ju som vår lilla favorit :-\
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hund som kom hit och bet getterna.
« Svar #1 skrivet: 27 mar-12 kl 15:07 »
Ta ut veterinären, han/hon borde titta igenom geten och kanske kolla ev dräktighet?

Veterinärkostnaden debiteras er granne.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 27 mar-12 kl 15:12 »
fasiken va tråkigt... hoppas att allt ska gå bra!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 27 mar-12 kl 15:12 »
Ja, jag håller med KungTulle.

Ring veterinären! H*n kan förmodligen kolla killingarna med ultraljud också.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 27 mar-12 kl 15:21 »
tar dom med så dom kan kolla ultraljud här då?
Känns som det inte är läge att lägga in henne i någon bil nu:( men ska nog ringa vet och höra.

Nu står hon iaf upp och hon har börja kolla ut från sin gallerbur på vad som händer.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #5 skrivet: 27 mar-12 kl 15:24 »
tar dom med så dom kan kolla ultraljud här då?

En del veterinärer har portabel ultraljudsutrustning.
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 27 mar-12 kl 15:32 »
Veterinärkostnaden debiteras er granne.
För att vi ägare lagligt har strikt hundägaransvar.Detta kan dock din granne få på sin ansvarsförsäkring som ingår i hemförsäkringen.

Stackars get.  :-\

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 27 mar-12 kl 15:34 »
För att vi ägare lagligt har strikt hundägaransvar.Detta kan dock din granne få på sin ansvarsförsäkring som ingår i hemförsäkringen.

Stackars get.  :-\

Lite OT... men vad jag ÄLSKAR hundägare som är förnuftiga och tar ansvar. Puss på er allihop! ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 27 mar-12 kl 15:47 »
Ja.. denna granne hade ropat på hunden kvart över 8 i morse, så hade han inte kommit då (han bruka få följa med på jobbet) så hon åkte på jobbet, sen kom hennes son hem och då låg hunden på bron.. men när jag ringde henne och berätta så tvekade hon inte.. hon satte sig i bilen 4 mil och åkte hem å hämta hunden.. sen fråga hon om kostnaderna och var redo att betala, så en otroligt bra hundägare är vad hon är. Och en toppen granne.

Sen är hon såklart ledsen över att hennes hund börjat anfalla andra djur:(

Men de som jag är brydd över var att våra hundar inte brydde sig.. dom som har försvara dessa getter varje gång en jakthund kommit in på gården.. men denna gång när en hund på allvar anföll getterna, då låg dom på gården och njöt av vädret!!!!!!

Ska ut nu och se hur det är med den lille.. sen plocka lite goris till henne :)

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 27 mar-12 kl 15:55 »
håller tummarna på om Hon är nyfiken och börjar kunna stå så kommer nog allt bli bra...
Att dina  hundar inte reagerade va nog helt enkelt för att den dom skulle betrakta som fiende är familjens vän :-/ men jag har ingen lösning på det problemet.
Kramar till dig och din granne om att det alldrig ska hända igen.
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 27 mar-12 kl 16:02 »
nu ligger hon igen.. å hon skakar.. Undra om min sambo bli helt galen när han kommer hem om det ligger en get inne i köket :-\ är orolig att hon fryser, har en ladugård med värme 12 min bort om man går.. men vet inte om jag kan gå med henne dit.

Men hon äter och hon svara när man prata med henne.

Ja jag tro oxå att dom ser den hunden som en i familjen, så då var det inge fel i att den jaga getterna..

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #11 skrivet: 27 mar-12 kl 16:16 »
Undra om min sambo bli helt galen när han kommer hem om det ligger en get inne i köket :-\

;D ;D  Liiiiite får man väl tåla när man hänger ihop med en alternativare.  :)  Frun blev inte lycklig men accepterade när jag hävde upp stora hydraulcylindern till tröskan på köksbordet för några år sedan.  ;)  Men det gick bra tillslut.

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #12 skrivet: 27 mar-12 kl 16:23 »
nu ligger hon igen.. å hon skakar.. Undra om min sambo bli helt galen när han kommer hem om det ligger en get inne i köket :-\ är orolig att hon fryser, har en ladugård med värme 12 min bort om man går.. men vet inte om jag kan gå med henne dit.

Men hon äter och hon svara när man prata med henne.

Ja jag tro oxå att dom ser den hunden som en i familjen, så då var det inge fel i att den jaga getterna..
Håll henne varm, elda om det behövs. Hon skakar av chocken.

Sambos mutar man lätt i sängkammaren. o:)

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 27 mar-12 kl 16:45 »
Haha=) ja jag kanske ska gå ut och hämta henne och bädda ner henne vid kamin i köket=)
Sen skulle jag kunna skriva ett sms till honom om att han kan få jaga 3 lördagar i rad utan att jag gnäller på att han jagar för mycket:D

Kommer ringa veterinären i morgon igen.. fick inte tag på honom idag.
Så nu håller jag tummarna för att de ska gå bra inatt.. sen om de behövs så är jag så galen så jag tveka inte på att sova där ute med henne, har hänt förr och kan mycket väl hända igen att sambon får gå och och väcka mig hos getterna:D

Sen kan jag inte släppa in min andra get till henne... fy vad hon har blive elak.. hon stångar å stångar på min lilla get så man blir helt brydd.. är det nått fel i huvudet på en get som stångar en annan get tills man delar på dom? för hon slutar inte stånga!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 27 mar-12 kl 16:49 »
Aj aj, du hann före själv!  Så här skrev jag just innan Du postade Ditt inlägg:

"Största problemet vid hundbett är infektionsrisken.  Veterinär kan ordinera antibiotika.  Kanske såren behöve spolas rena.  Det görs bäst av veterinär.  Vore det min get skulle jag absolut försöka få henne till vet så fort som möjligt, innan hundens munbakterier har hunnit göra sig alltför breda inne i getens vävnader.

Om hon själv klarar sig, borde killingarna inte ha några extra bekymmer.  Bara hon inte är fullgången mitt i detta, det kan ta livet av henne.

Och hurra för bra grannar!  Var rädd om dem!

Lilla get, jag sitter vid min skärm och önskar dig gott!   :-* :-*  Åk nu till tant veterinären me'samma, så såren blir rena, sen läker de nog bra ska du se!
"

Rasande synd att veterinären inte var anträffbar.  Om såren är djupa (vilket de brukar kunna vara vid hundbett) så MÅSTE de göras rena!  Genast!  Och inte tvättas utanpå, ej heller med nåt som svider, utan spolas ända ner i botten på alla skrymslen med så kallad Fysiologisk Koksaltlösning, vilken Du ganska lätt kan göra själv, men att spola med den är svårare.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LillSkruttet

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 27 mar-12 kl 16:54 »
Då ska jag börja koka på en gång, så ska jag lägga barnen sedan hoppas på att min sambo kommer hem och kan hjälpa mig att hålla henne..Sen tänker jag bädda till henne inne eller i sambons garage. (Han får säga vad han vill)  o:)

Tack trollmor för tipset.. hoppas du alltid finns kvar här på getforumet:D

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 27 mar-12 kl 17:00 »
:D ja mej slipper ni inte så lätt.  Men har Du både receptet och alla grejor som också behövs?  Steril slang ...

Tänk även på att smärta i sig är negativt för läkningen ...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #17 skrivet: 27 mar-12 kl 17:02 »
Det  måste väl finnas fler veterinärer än en i området?
Mörkmårdens Minigrisar

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Mörkmårdens Minigrisar

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 27 mar-12 kl 17:04 »
Jämtland är ganska glest befolkat, så det föll mig inte in.  Det är förstås ännu bättre!  Vi tänker på Er!

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser