Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björksav  (läst 14987 gånger)

Znibban

• Skåne
SV: Björksav
« Svar #20 skrivet: 30 mar-12 kl 15:05 »
För 100 ml. tar jag 100 kr. Björkarna är otroliga på att sava. Har haft ett par stora björkar som har gett 11 liter per träd på bara ett dygn. Björksav innehåller bara ca 1-1,5 % björksocker så det går åt mycket ved att koka bort vattnet.
11 liter det låter mycket tycker jag. Hur mycket kan man ta utan att "störa" björken. Den borde ju bli stressad  av detta. Är det ingen risk för att man får in sjukdommar (svamp etc) via sårtytan?
Hur gammalt bör trädet vara för att klara av denna process?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #21 skrivet: 30 mar-12 kl 21:59 »
alltså du får 11 liter sav från ett träd antar jag? jo, mycket ved lär det gå åt till sirap då man får reducera saven sådär mycket. kanske man kan experimentera med solceller istället? hur länge håller sig sav efter att den har blivit tappad från björken?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gille

• -
« Svar #22 skrivet: 31 mar-12 kl 10:27 »
Tappa björksav (birch sap)

Kaninuppfödare och pelargontant.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #23 skrivet: 31 mar-12 kl 21:07 »
En friväxande större björk kan dra upp 1000 liter vatten om dygnet så det lär inte uppstå någon brist nånstans bara det finns grundvatten att ta utav. Björkar suger mest av alla träd i Sverige har jag för mig. Ett mindre träd med bara tunn stam på kring decimetern drar upp mindre än så förståss, kanske i genomsnitt en 20-40 liter/dygn. Detta kan dock lätt tiodubblas vid behov då det är torr väderlek eller under tillväxtperioder mm. Det finns alltså litet prutmån här att ta utav. Man bör såklart låta trädet vila emellan tappningarna. Är väl samma för lönnar i Kanada och USA antar jag. Undrar hur länger deras tappträd lever?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

bock

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 01 apr-12 kl 21:54 »
Tappar björkar på minsta diameter 30 cm, helst grövre träd. Borrar ett ca 8mm hål 2-3 cm in i stammen. Efter tappning kan man plugga igen tapphålet med en trätapp. Saven håller sig ett par dagar om den står svalt. Brukar frysa in en del sav till måltidsdrycker, matlagning etc vid senare tillfälle. Annars kokar jag den direkt när den hämtas, 1-2 gånger per dag, morgon/kväll.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #25 skrivet: 04 apr-12 kl 08:39 »
För första året bestämde jag mig att äntligen passa på att tappa björksav som jag så länge velat prova. Det blev helt misslyckat.

Jag gick ut i förrgår kväll, borrade, satte slang och band fast dunkar i 5 träd. På vissa rann det ut, och blev nästan en dl på bara en kvart. På morgonen när jag gick för att skörda tänkte jag att nu står där 5 st överfulla dunkar med härlig sav... Men, det var så kallt på natten, så alla slangar hade frusit igen nästan direkt, så alla dunkar var nära nog tomma. Besvikelse! Nu har jag varit ut några ggr. till och det har totalt blivit knappt 2 fulla femlitersdunkar. På 5 träd. Det tycker jag är rätt dåligt.

Går savstigningen lika fort som vanligt i kall väderlek, eller saktas den ned? Annars har jag väl inte så många dagar kvar tänker jag :(

bock

• Östergötland
« Svar #26 skrivet: 05 apr-12 kl 12:00 »
Savstigningen minskar eller nästan upphör när det blir kallt och minusgrader. Bästa chansen att få mycket sav är solskensdagar med flera plusgrader. Just nu savar det nästan inget alls eftersom vi har haft så mycket kalla nätter med ner till -10 grader.

örthäxan

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 08 mar-15 kl 21:02 »
 Jag provade för första gången att tappa sav från tre stora björkar idag. på ca tio timmar var det en halv liter sav/ björk. hör här att ni fått mängder med sav.Har jag inte borrat tillräckligt djupt? Borrat  till innanför barken så det kom lite sågspån. Nu är detfull måne oxå. hörde att det var bäst veckorna före fullmåne. bladen har inte börjat få musöron än men tjälen är ur.kan tillägga att det var 10-15 plus grader ochsol idag.
« Senast ändrad: 08 mar-15 kl 21:10 av örthäxan »

kurt

« Svar #28 skrivet: 09 mar-15 kl 04:41 »
Björken är försiktig, och vet att det ännu kan komma kalla perioder, så den väntar nog även om det är varmt i luften tillfälligt!

Radar

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 09 mar-15 kl 14:21 »
Borra in 4-5 cm och stick in slangen 1,5 - 2 cm innanför nävern så borde du få ganska bra resultat. Gärna på sydsidan.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

stigrostock

« Svar #30 skrivet: 10 mar-15 kl 06:18 »
Birken kan tappes for saft i foråret, marts - Maj. Her i Danmark er birken så småt ved at trække saft

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser