Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Cocko-po", ænnu en hundras  (läst 14053 gånger)

Nina W

• Värmland
"Cocko-po", ænnu en hundras
« skrivet: 25 mar-12 kl 23:04 »
Igår møtte jag en kolsvart vovve med vågig pæls. Hon fløt fram och viftade på svansen -så lycklig øver att vara ute och gå med både husse och matte. Och mig ville hon leka med på en gång. Jag frågade vad hon var och dom sa "Cocko-po", blandning av storpudel och Cockerspanniel som blivit en egen ras i USA. I USA har dom gjort en ras av storpudel och labrador också, kronprinsfamiljen hær i Norge har en. Den dær jag træffade igår var ju jættetrevlig men ræcker det inte med hundraser snart?!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: "Cocko-po", ænnu en hundras
« Svar #1 skrivet: 26 mar-12 kl 08:23 »
Cockapoo är senaste "innerasen" och blandisfabrikerna runt om i Sverige är i full gång  :-\ På vårt trim har vi massor av Cockapoos , bara 1 som är äldre än 3 år. (I själva verket har vi nog ungefär lika många Cockapoos som Pudlar i alla storlekar och dom sträcker sig i ålder mellan 4 månader och 15 år!)

Ursprungligen är det en Blandning mellan Americans Cocker och Mellanpudel men i Sverige blandas det mycket med vanlig engelsk Cocker. Temperamentet är ofta rätt pissigt och många hundar ha både exteriört och mentalt de sämsta av två världar.

De flesta som köper Cockapoo tycker att den absolut inte får se ut som en pudel vilket resulterar i att man inte får klippa ansikte och öron (det  gör man helt eller delvis på både pudel och Cocker) Det resulterar i hundar med sura skägg svamiga munsår och öroninflammationer  :-X Dessutom vill ägarna ofta har lurviga fötter vilket resulterar i svampiga och infekterade fötter. Som grädde på moset ska dom vara lurviga men få ägare kan borsta den svårskötta päls som de flesta Cockapoos har.

Pudel som inte badas och borstas på 3 månader mellan klippningarna (Många sköter sina pudlar så  :-\ ) behöver man nästan aldrig raka ner då man kan grovklippa bada använda balsam och sedan borsta föna ut trasslet utan besvär eller lidande för hunden. En Cockapoo som sköts på det viset är en klump som man oftast måste raka ner, i bästa fall kan man komma under de stenhårda tovorna med 3mm skäret men inte ens det brukar fungera alla gånger.... Resultatet blir en ful hund med kala fläckar röda blemmor i huden och en ägare som är sur på oss frisörer för att vi inte kunde göra hunden gullig som den på bilden dom hade med sig och visade....

Och nää blandrasen Cockapoo är verkligen inte en av mina favvoblandisar dels för att de flesta är tradiga mentalt men också för att de flesta har ägare utan verklighetsanknytning och tycker att det är viktigare att deras hund är gullig och rufsig än att den mår bra  :-X

Kan väl tillägga att det finns trevliga Cockapoo och insiktsfulla Cockapooägare men dom är inte i majoritet....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 26 mar-12 kl 09:19 »
Den dær jag træffade igår var ju jættetrevlig men ræcker det inte med hundraser snart?!
Egentligen, gör det?

Hundens roll i samhället har de senaste åren förändrats från arbetskamrat till håriga bebisar.  Nu anses ägaren grym om hunden faktiskt används till det den är avlad till eller få bo utomhus i hundgård. Sen att hunden då får en päls som klarar nätter i arktiskt klimat verkar inte förefalla människorna. ::)

Något som gör ont i mig är när jag ser en husky som hålls som sällskapshund och visas upp på utställningar, något varken individen eller rasen långsiktigt mår bra av det. :'( Vill man ha huskyns utseende men i sällskapstappning finns det en blandras som heter Alaskan Klee Kai.

Så svaret på din fråga är nej. Det behövs nya raser så de arbetande raserna får vara i fred från sällskapshundägarna och från utseendefixerade SKK.

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 26 mar-12 kl 15:36 »
Vovven som jag träffade var blandning med storpudel, inte mellanpudel, och stor som en ganska liten storpudel. Hon var inte klippt i ansiktet men på tassarna. Alltid farligt då en ras eller rasblandning blir på modet. Om tio år eller så är det säkert välkänt att dom kräver mycket pälsvård och måste klippas i ansiktet för att må bra och då kanske färre vill köpa dem.

Så varför inte riktiga pudlar? Än om en och annan storpudel används i bruks eller som ledarhund så är det ju inte raser som behöver skyddas. Småpudlar har fått dåligt rykte mest för att folk fjollar bort dom. Enda vovven jag haft var en mellanpudel. Jag uppfostrade henne så gott jag kunde efter böcker -oerfaren tonåring som jag var. Hon var frisk och fin och älskade livet och alla människor hela sitt liv. (Fjorton år och elva månader.)

Finns ju dessutom Portugisisk vattenhund och de få som jag mött har haft stabilt psyke och varit bra familjehundar. Och så Pumi har ju blivit poppis -som en mellanpudel men kanske inte fullt så ädel. Den där Ching som dansade på Cruts, "freestyle", är en Pumi.
« Senast ändrad: 28 mar-12 kl 12:12 av Nina W »

honduvet

• min man och jag skriver här
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 01 apr-12 kl 08:38 »
Ursprungligen är det en Blandning mellan Americans Cocker och Mellanpudel men i Sverige blandas det mycket med vanlig engelsk Cocker. Temperamentet är ofta rätt pissigt och många hundar ha både exteriört och mentalt de sämsta av två världar.

Och nää blandrasen Cockapoo är verkligen inte en av mina favvoblandisar dels för att de flesta är tradiga mentalt men också för att de flesta har ägare utan verklighetsanknytning och tycker att det är viktigare att deras hund är gullig och rufsig än att den mår bra  :-X

Kan väl tillägga att det finns trevliga Cockapoo och insiktsfulla Cockapooägare men dom är inte i majoritet....
Tror nog du bara haft otur när det gäller temperamentet? Du kan ju inte mena att nästan alla Cocko-pos är "tradiga"?
Det är ju som du själv säger det, en blandras - alltså kan vem som helst ta fram en chocko-po, och jag tror inte ALLA har dumma pudlar och cocker's som de korsar???
bor på gård med höns, hund, får och hästar

honduvet

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 01 apr-12 kl 08:44 »
Finns för övrigt att läsa om här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cockerpoo

En cockerpoo (även kallad spanielpoo, cockapoo eller spoodle) är en blandrashund som man får fram genom att korsa en amerikansk eller engelsk cocker spaniel med en pudel, oftast dvärgpudel eller toypudel, eller genom att para en cockerpoo med en annan cockerpoo. Namnet är en sammansättning av engelskans cocker och poodle (pudel). Det finns alltså bara två sorters cockerpoo: Amerikansk cockerpoo och engelsk cockerpoo.

En cockerpoo kan variera mellan ca 25-45 cm i mankhöjd och vikten kan vara ca 5-15 kg, beroende på vilken typ av hundar man har korsat. Cockerpoon har ofta en päls som inte fäller, pälsen är mjuk och mer eller mindre lockig. Den kan behöva klippas 2-3 gånger om året. En cockerpoo kan ha många olika färger, som svart, vit, brun, buff. De kan även vara flerfärgade.

Cockerpoon är en mycket trevlig och lättlärd hund, den lämpar sig väl för agility och den är även duktig på att spåra.

Denna typ av blandras har funnits i USA sen 1940-talet men blev populär först under 1960-talet. På senare år har de blivit ännu mer populära, även i andra länder som Australien och Sverige. I USA kallas de oftast cockapoo och i Australien spoodle.

Under hösten 2007 påbörjas arbetet att bilda en förening för dessa blandrashundar i Sverige. I december 2007 var föreningen i gång. Föreningen tog namnet SpanielPoo Sverige och breddade sig till att omfatta alla hundar som är en blandning av någon sorts spaniel och pudel, så kallade spanielpoo.

Kista

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 apr-12 kl 08:53 »
Låter bekant, lite som vissa hund utställare  ;D

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 apr-12 kl 09:08 »
ræcker det inte med hundraser snart?!

Jo, det tycker jag att det gör även om samhället förändras. Synen på hundar som t.ex. medför att de förmänskligas och behandlas som bebisar, medför inget gott för hunden. Låt arbetsraserna få vara och användas till det de ämnade för och sällskapsraserna fylla de funktioner de är bra på.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 01 apr-12 kl 10:46 »
Låter bekant, lite som vissa hund utställare  ;D
Skillnaden är att de flesta seriösa hundutsällare inte skulle låta sina utstälningshundar tova ihop till en klump, gå omkring med öroninflamation och munsår pga av dålig skötsel och stora svampiga infekterade fötter för att det är gulligt när dom är lurviga  :-X Man må tycka vad man vill om utställningar och utställnigshundar men man når sällan framgång med misskötta pälsar och sjuka hudar....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Kista

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 apr-12 kl 10:48 »
Skillnaden är att de flesta seriösa hundutsällare inte skulle låta sina utstälningshundar tova ihop till en klump, gå omkring med öroninflamation och munsår pga av dålig skötsel och stora svampiga infekterade fötter för att det är gulligt när dom är lurviga  :-X Man må tycka vad man vill om utställningar och utställnigshundar men man når sällan framgång med misskötta pälsar och sjuka hudar....
Onda leder och andningsproblem är ju mycket bättre.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #10 skrivet: 01 apr-12 kl 10:58 »
Man må tycka vad man vill om utställningar och utställnigshundar men man når sällan framgång med misskötta pälsar och sjuka hudar...
[quote

Hmm....http://www.thekennelclub.org.uk/item/4199/23/5/3

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 01 apr-12 kl 11:08 »
Onda leder och andningsproblem är ju mycket bättre.
Nej inte alls, men det är inte det som är problemet med pudel, cockerspaniel eller Cockapoos. Det finns massor av osunda raser av djur och att göra något åt det är en lång och svår prosess. Att sköta sina djur dåligt för att man tycker att dom är gulligare när man inte sköter pälsen på dem det är något helt annat och det är tyvärr ett stort problem ibland de Cockapooägare jag möter. Deras hundar får nämligen inte se ut som en pudel (varför köper man en pudelblandis om man inte gillar pudel?) och ska därför ha lurviga ansikten, öron och fötter. Det gör att dom inte vill att man ska klippa deras hundar som en Cocker heller för då ser den ju ut som en pudel. Dessa ägare fattar inte att det finns skäl till att man friserar Pudel och Cocker som man gör och att dessa skäl inte är enbart estetiska utan också har med djurhälsa att göra.

Ta liknelsen med ett får. Alla är väl rätt eniga om att det är lämpligt att klippa får minst 1 gång/ år. Det handlar inte om att man klipper för att det ska se snyggt ut utan för att fåret ska må bra.

Man må tycka vad man vill om utställningar och utställnigshundar men man når sällan framgång med misskötta pälsar och sjuka hudar...
[quote

Hmm....http://www.thekennelclub.org.uk/item/4199/23/5/3

Det är väl bra att The Kennel Club har vidtagit sådana åtgärder? En diskad hund kan man knappast säga når framgång.... Och nä jag stödjer inte överdriven avel heller. 

Kista

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 apr-12 kl 11:27 »
Nej inte alls, men det är inte det som är problemet med pudel, cockerspaniel eller Cockapoos. Det finns massor av osunda raser av djur och att göra något åt det är en lång och svår prosess. Att sköta sina djur dåligt för att man tycker att dom är gulligare när man inte sköter pälsen på dem det är något helt annat och det är tyvärr ett stort problem ibland de Cockapooägare jag möter. Deras hundar får nämligen inte se ut som en pudel (varför köper man en pudelblandis om man inte gillar pudel?) och ska därför ha lurviga ansikten, öron och fötter. Det gör att dom inte vill att man ska klippa deras hundar som en Cocker heller för då ser den ju ut som en pudel. Dessa ägare fattar inte att det finns skäl till att man friserar Pudel och Cocker som man gör och att dessa skäl inte är enbart estetiska utan också har med djurhälsa att göra.

Ta liknelsen med ett får. Alla är väl rätt eniga om att det är lämpligt att klippa får minst 1 gång/ år. Det handlar inte om att man klipper för att det ska se snyggt ut utan för att fåret ska må bra.
Det är dock lika mycket fel som vanvårdade hundar. Vissa utställare borde verkligen se efter aveln. och vissa borde se efter sin hunds välmående i päls och övrigt.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #13 skrivet: 01 apr-12 kl 11:41 »
Finns en annan spännande blandning me, Bull-shit...

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 01 apr-12 kl 17:09 »
Det är dock lika mycket fel som vanvårdade hundar. Vissa utställare borde verkligen se efter aveln. och vissa borde se efter sin hunds välmående i päls och övrigt.
Och vissa blandrasuppfödare borde lära sig lite om hund och de blandraser de föder upp. Jag gillar inte uttrycket att utställare borde se över aveln. Det är uppfödarens sak att se till att aveln är sund oavsett om du jagar, ställer ut, drar eller bara gosar med de hundar du föder upp. Att man som uppfödare ska avla på sunda individer tycker jag gäller tom blandrashundar även om de aldrig kommer i närheten av en utställning. Men det är kanske bar jag som tycker så  ;)

Tyvärr är nog inte osund rasavel det största problemet i Sverige längre. Jag uppskattar att den osunda blandrasaveln har blivit ett större problem idag. Och det är inte för att jag ogillar blandisar utan för att jag tycker synd om hundar som inte mår väl......

Om jag tittar på min kundkrets så har den ändrat sig mycket under de 15 år jag har jobbat. När jag började så var kanske 1 av 15 av mina kunder blandisar. Idag är över 50% blandisar och dom är inte alltid så sunda tyvärr.....

honduvet

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 02 apr-12 kl 14:40 »
lina, du får ursäkta. Men jag tycker faktiskt du låter som en "anti blandisar" människa. Renrasigt ska det vara, punkt slut?
Ang Cockopoo så har min kompis en sån, och inget av det du skrivit tidare stämmer in, tradig och sånt.

Är väl mest för att du inte vill att folk ska skaffa blandraser du säger att den har hett temperament.....

Tycker alla bör se detta: Dokument Utifrån - Hundavel och Ras-standard
Dokument Utifrån - Hundavel och Ras-standard
« Senast ändrad: 20 apr-12 kl 00:04 av honduvet »

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 02 apr-12 kl 15:45 »
Lina, du får ursäkta. Men jag tycker faktiskt du låter som en "anti blandisar" människa. Renrasigt ska det vara, punkt slut?
Ang Cockopoo så har min kompis en sån, och inget av det du skrivit tidare stämmer in, tradig och sånt.

Är väl mest för att du inte vill att folk ska skaffa blandraser du säger att den har hett temperament.....
Om du hade läst vad jag skrivit så slutade mitt första inlägg om rasen så här:
.......
Du får tro vad du vill om min inställning till blandisar men vi har massor av jättetrevliga Shih Tzu blandisar på jobbet. Vansinnigt trevliga till och med, men ofta med patellaluxationer, sternumkrok och navelbrock, medfödda fel som inte är skötselrelaterade... (förövrigt vanligt  på rasrena Shih Tzu också men inte lika vanligt) Cockapoo har vi ett fåtal trevliga och massor med tradig mentalitet. Dom få Cockapoo som ägarna har förstånd att sköta är förhållandevis friska övriga har öroninflammationer, munsår och svampiga fötter ibland med fukteksem.

Den absolut vackraste hunden jag sett i mitt liv var en blandis av totalt okänd härkomst även om man såg att det var vinthund i den. Den hade en gyllenröd färg som jag aldrig har sett på någon annan hund och den var dessutom supertrevlig. Hade jag fått ta med den hem så hade den bott här nu  ;)  Så är det att vara antiblandismänniska  ;D

Jag ser mest små blandisar på mitt jobb även om vi har en dels stora bamse drufsar också. Mycket kan man tycka om rasavel men som medlem i SKK så finns det i alla fall en del regler att följa. Som blandisuppfödare gör du som du vill och många av dem känner inte till vad som står i djurskydslagen och än mindre följer den.....

Jag undrar hur många Cockapoo uppfödare som kollar ögon, knän och höfter på sina avelsdjur. Det är nämligen sådant man kollar om man föder upp rasrena varianter av Pudel eller Cocker....Tyvärr är ju inte verkligheten sådan att problem som finns försvinner om man blandar. Har man otur så får man det sämsta från båda raserna...

Själv har jag en Amerikansk ras som inte är godkänd av SKK. Jag har kollat ögon och knän på alla mina hundar som har gått i avel. Samtliga veterinärer jag har träffat i samband med detta har tyckt att det är fantastiskt att jag gör hälsotest på mina vovvar fast jag "inte behöver" . Det säger ju en del tycker jag. Hade de flesta blandisuppfödare tagit sitt ansvar som uppfödare så hade jag inte varit unik i mina veterinärers ögon, eller hur  ;)

Sammanfattningsvis så har jag faktiskt inget emot blandisar. Däremot ogillar jag avel på osunda hundar och det är ett problem som inte är exklusivt för rashundsavel utan vida spritt i blandisaveln också.

Sebbar

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 02 apr-12 kl 16:06 »
Lina du skriver att de flesta Cockopos på erat trim är typ vanskötta. Kanske beror på att de som kan klippa sina hundar och sånt oftast inte går till trim?

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #18 skrivet: 02 apr-12 kl 16:10 »
Vad många blandrashundsuppfödare glömmer är att att en hund inte automatiskt blir friskare
bara för att det är en blandras.

För om föräldradjuren bär på dåliga gener så kommer de slå igenom.

Detta gäller både renrasiga hundar och blandrashundar.

Så om man har två friska individer av två renraser- utan anlag för diverse kroppsliga och mentala fel.

Då kommer avkomman troligen vara frisk och kanske tom friskare pga den sk korsningseffekten. ( Som enl
tex grisuppfödare mfl känner väl till, treraskorsningar ( eller korsningar ur tre rena linjer) får optimala produktionsegenskaper.

Men om föräldradjuren bär på en massa dåligt så kommer det slå ut på valparna.

Däremot är det ju mer dokumentation på de renrasiga hundarna och de som är insatta i en ras har hyfsat koll på vilka individer som
ska kombineras för att  komma fram till ett bra resultat.

På blandrashundarna sker däremot nästan ingen dokumentation alls, vilket innebär att många djur paras trots att de bär på grava ärftliga fel
vilka förstås nedärvs.

Så jag skulle vilka säga att hundavel rent generellt är ett lotteri, men gäller det blandrasavel är det ett mera riskabelt lotteri om man använder blandrashund och korsar med blandrashund så som det ser ut idag.

Däremot om man parar två noga utvalda hundar vars egenskaper kompletterar varandra väl och som själva har god dokumentation både på sig själva och bakåt så är förutsättningen för en trevlig och frisk avkomma ungefär lika stora oavsett om man korsar två rena raser eller korsar två blandraser.

Men det finns ytterst få blandrashundar som har en god dokumentation av hälsotatusen både på sig själv och på föräldrarna i några led bakåt.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Kista

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 apr-12 kl 16:16 »
Dock så får vi inte glömma att det oftast är rashundarna som har problemen som de sedan överför till blandisarna.. Parar du en rashund med problem med en annan ras så får självklart även blandrasen problem. Så skulle de renrasiga vara friska så skulle även blandisarna vara det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare
torbjorn, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser