Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad odla i surjord?  (läst 8554 gånger)

vicky-g

• Västmanland
Vad odla i surjord?
« skrivet: 25 mar-12 kl 18:43 »
Hej!

Funderar på att göra en surjordsrabatt. Har tänkt att ha en hel del blåbär och kanske lite lingon. Men vilka andra växter gilla ett lägre pH?

Malines här igen

• Gäst
SV: Vad odla i surjord?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-12 kl 18:52 »
Hej!

Funderar på att göra en surjordsrabatt. Har tänkt att ha en hel del blåbär och kanske lite lingon. Men vilka andra växter gilla ett lägre pH?

Det här är Jan Lindgrens bästa gren!!!

bärplockerskan

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 25 mar-12 kl 18:57 »
Blå bergvallmo, rhododendron och azalea gillar surjord. Och hortensia av olika sorter.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 mar-12 kl 22:09 »
och ''zilga'' staketdruva =)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #4 skrivet: 26 mar-12 kl 22:22 »
Några marktäckare som trivs är spetsmössa och lammöron. Magnolia om du vill ha ett vårblommande träd. Löjtnadshjärtat stormtrivs i min surjordsrabatt samt pion.

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 30 mar-12 kl 15:48 »
Hej!
De flesta växter trivs i surjord. Däremot så trivs inte typiska surjordsväxter i neutral-basisk jord.
I handboken kan du hitta en hel del ätliga surjordsväxter. Tex hjortron, tranbär och vaktelbär.
Bland övriga surjordsväxter är ljungen bland det trevligaste. Cassiope är inte så vanlig i odling men läcker. Calluna vulgaris, vår  vanliga ljung, finns i hundratals sorter. Erica carnea, vårljung, finns också i massor av sorter. Phyllodoce är en lite ovanligare ljunggrupp. X phyllopsis är en vacker hybrid.
Ett absolut måste är höstgentianan. Senblommande med blå blommor i olika nyanser. Det finns också vita. Ofta kallas de för Gentia sino-ornata i handeln men är egentligen hybrider.
Rhododendron får man inte glömma när det gäller surjord. Azaleor är Rhododendron. Den minsta vintergröna rhododendronen blir ca 5 cm hög och du kan hitta arter och sorter som blir flera meter höga. De allra högsta som man kan bygga hus av är inte härdiga i Sverige.
MVH
Jan

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser