Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fytinsyra  (läst 8520 gånger)

Emma CC

• Gäst
Fytinsyra
« skrivet: 25 mar-12 kl 13:25 »
Att bovete inte innehåller fytinsyra, har jag hittat information om. Men hur är det med sådant som pumpafrön, hampafrön, amaranth, quinoa, mandel, hasselnötter och makadami?

Det är ju jättesvårt att hitta info.

Att spannmål innehåller mycket fytinsyra känner jag till, men känner ni till någon infosida där jag kan se vad som innehåller lite fytinsyra eller inget alls? Eller kanske har ni egna kunskaper att dela med er av?

Jag funderar över om det är dåliga mängder fytinsyra i nötter och vilka fytinsyrafria produkter det finns förutom bovete. Har inte lust att äta blötlagt av allting.

Malines här igen

• Gäst
SV: Fytinsyra
« Svar #1 skrivet: 25 mar-12 kl 13:38 »
Varför skulle du äta blötlagt av allt? På vilket sätt skulle det minska halterna?

Och varför reflekterar du över just Fytinsyra? Är du raw-foodare och vegan?

Emma CC

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 mar-12 kl 17:16 »
Varför skulle du äta blötlagt av allt? På vilket sätt skulle det minska halterna?
Fytaset reagerar med fytinsyran och oskadliggör den. Fytaset börjar arbeta när man blötlägger. Jag skulle inte blötlägga allt i meningen 100 % av allt jag äter. Bara sådant som innehåller fytinsyra.

Citera
Och varför reflekterar du över just Fytinsyra? Är du raw-foodare och vegan?
Därför att jag bl.a.  har järnbrist, trots att jag äter rätt mycket kött (fast i nuläget ingen järnbrist eftersom jag äter tillskott på 75-100 mg per dag, vilket är en mycket stor dos. Är under läkarkoll också). Äter nästan inget raw-food eftersom jag får dålig mage av sådant, och vegan är mycket långt från vad jag är, även om jag äter mycket grönsaker ("wokade" eller ångkokta).

Fytinsyra är EN av alla parametrar jag tar hänsyn till. Men en faktor som jag har svårt att hitta information om, och därför frågar här- Behöver i nuläget inte fråga om det andra. Jag reflekterar även över oxalsyra, goitrogener, järnupptagshämmare i största allmähet, hur göra växters (inklusive frön och spannmål) näring mer lättillgängligt o.s.v.

Fytinsyra verkar väldigt intressant. Att äta saker med mycket fytinsyra, är mycket vanligt i vårt samhälle, där vi också dras med gränsvärden på många mineraler (typ ha hb på 120 eller ferritin på under 70 är mycket vanligt och inte särskilt optimalt). Samhällen som inte äter fytinsyra, hade enligt några undersökningar jag fann på nätet (kan ej gå i god för trovärdigheten) mycket bättre värden på mineraler.

Så dela gärna med er om tips på bra siter med info om fytinsyra. Gärna så man kan se hur mycket olika fröer/spannmål/nötter innehåller, och hur det står till med fytas i samma produkter (utan fytas, så minskas inte fytinsyran).

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 mar-12 kl 17:41 »
Fast när det gäller blötläggning så krävs det ju ganska lång tid vad jag förstår för att brytta ner Fytinsyran.

Har du testat att helt utesluta spannmål? Framför allt havre?

Så höga doser tyder ju på att du helt saknar upptagningsförmåga? Eller vad säger sjukvården? Hur fungerar magen i övrigt? Salsyrabrist?

Emma CC

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 mar-12 kl 18:11 »
Fast när det gäller blötläggning så krävs det ju ganska lång tid vad jag förstår för att brytta ner Fytinsyran.

Har du testat att helt utesluta spannmål? Framför allt havre?

Så höga doser tyder ju på att du helt saknar upptagningsförmåga? Eller vad säger sjukvården? Hur fungerar magen i övrigt? Salsyrabrist?
Jag äter inget spannmål, mer än en liten skiva surdegsbröd (råg). Annars är det bovete, hirs och quinoa.

Jag tänkte alltså blötlägga så som det rekommenderas, upp till ett dygn. Göra i ordning nästa frukost efter att man ätit frukost, typ.

Sjukvården säger bara att jag nog har problem med upptaget, "det har en del". Och då fick jag ändå kämpa länge innan jag träffade en läkare som tyckte att det inte var optimalt bara man låg en nanoenhet över nedre referenserna. han vill ha upp mitt ferritin till 100 och se hur hb hamnade. Mitt optimala hb verkar vara 140 och inte 120 som jag låg på förr.

Det ska gå att göra tester med bikarbonat och rödbetor, för att se om man har saltsyrabrist. Och det hade jag inte. Någon undersökning via vården har ej gjorts. Man bör väl ha lite problem med kött om man har saltsyrabrist? Jag har inga problem med kött, och aldrig några känningar från magsäcken (däremot kan jag få hemska gaser längre ned i magen, av frukt, råa grönsaker, spannmål och socker).

Jag finner det helt osannolikt att vården skulle utreda mitt dåliga upptag av järn (så länge jag inte får osannolikt låga värden av hb eller så). En del säger då "men kräv det", vilket enligt min erfarenhet är en mycket dålig idé som bara leder till ännu sämre vård. Jag fick inte ens ta borreliaprover när jag hade borrelia, utan gick med borrelia och tiggde prov i 3 år innan de gav med sig och efter någon vecka skamset ringde och meddelade att det var positivt och att jag kanske trots allt inte var "trött för att vi ser att du äter SSRI och därmed har psykiska problem". Så tja, förtroendet för vården är på botten.

Hittade lite amerikanska sidor om fytinsyra. På ALLA de siterna, står att bovete visst innehåller fytinsyra, men att det lätt blötläggs bort, till skillnad från hirs. Men att man avhjälper hirsproblemet genom att blötlägga dem ihop så att hirset får lite av bovetets fytas.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 mar-12 kl 18:29 »
Upptag av järn hör ju ihop med massor av saker... Du får förlåta mig, men just Fytinsyran känns så jäkla långsökt?
Har du testat för andra mineraler? Koppar?

Vet en jäkligt duktig tjej som kanske skulle kunna hjälpa dig. Var i landet finns du?

Hur märker du av järnbristen?

Problem med kött vid saltsyrabrist är väl förvisso vanligt, men inte regel. Hur fungerar din kropp med mjölkprodukter? Vad har du för blodgrupp?

Vad jag förstår är det alltså ferritinet som är problemet? Motsatt vad mina egna "problem" är alltså i så fall, då min kropp har extremt lätt för att ta upp och lagra järn.

100 mg är ju som sagt en extremdos. Är det din läkare som rekommenderat den?

Emma CC

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 mar-12 kl 19:27 »
Ja alltså, det är inte så att jag söker en enda anledning till järnbrist. Troligen är det många saker som samspelar, varav fytinsyra är EN parameter. Det är ju inte så att man får bättre upptag av mineraler av fytinsyra, utan bevisat tvärtom.

Jag har haft många hälsoproblem, och vet inte exakt vad som är vad och vad som påverkat vad. Men jag har varit trött, mycket trött. Haft hypothyreossymptom och subklinniska värden (= perfekta värden enligt vårdcentraler... men inte enligt min nuvarande läkare). Har även haft smärtor, yrsel håravfall m.m. Men så har jag också haft borrelia, samt gått på SSRI i många år.

Ja, läkaren ordinerade dosen järn, och följer med prover. Han ville ha upp alla värden som låg på gränser, till optimala värden, för att utesluta att mitt tillstånd beror på ngn brist, och för att optimala värden ändå bidrar till hälsa även om bristen inte ensam var orsaken. Koppar har han inte testat. Och som du säkert känner till, så är det lögn i &#¤%#"% att få vården att ta prover de själva inte vill.

Och ja, det var främst ferritin som var lågt. Även hb iofs, eftersom det inte är optimalt att ligga på 120 bara för att det är vanligt. Mitt (troliga) optimala värde är 140.

Jag skrev alltså bara om fytinsyra här för att jag undrade om just det, inte för att jag tror att alla mina hälsoproblem kommer att vara som bortblåsta bara jag får bort fytinsyran. Jag förstår att det finns många orsaker till dåligt upptag och gör många åtgärder. Vill helst slippa tillskott.

Jag bor en bit ovanför Göteborg.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 mar-12 kl 19:33 »
Vet en tjej i Falköping som gör betydligt mer utförliga blodanalyser än vad den konventionella vården gör, det var därför jag frågade var du bodde. PMa om du vill ha kontaktuppgifter.

Har fortfarande lite betänkligheter kring ditt enorma tillskott av järn, är rädd att det kan "gömma" betydligt "viktigare" brister... HB är ju liksom så jäkla endimesionellt...

Lycka till.

Emma CC

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 mar-12 kl 19:25 »
Vet en tjej i Falköping som gör betydligt mer utförliga blodanalyser än vad den konventionella vården gör, det var därför jag frågade var du bodde. PMa om du vill ha kontaktuppgifter.

Har fortfarande lite betänkligheter kring ditt enorma tillskott av järn, är rädd att det kan "gömma" betydligt "viktigare" brister... HB är ju liksom så jäkla endimesionellt...

Lycka till.
Hej igen. Ja visst, du kan PM:a mig om den där tjejen (såg att jag skulle PM:a dig också, men tänkte ändå svara här).

Jag är lite skeptisk till vissa "alternativare" då jag råkat ut för rena kvackare som vill pådyvla en tillskott och påstår alla möjliga brister. Ingen lätt bransch att avgöra hur man ska lita på folk.

Jag förstår att något är konstigt eftersom jag måste äta så mycket järn, men jag hoppas på att återställa min kropp genom att äta så optimalt jag kan under några år, och sedan förhoppningsvis hamna i balans och inte behöva äta tillskott.

Har nu ätit blodpannkaka några gånger, och det är ju riktigt gott. Kanske klarar jag mig med det och kan slippa tillskott om jag inför dessa pannkakor några gånger per vecka. Blod = inget överskott av A-vitamin eller dylikt, som med lever. Ger dessutom mycket mer järn än lever.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 mar-12 kl 19:49 »
Jag är oxå extremt kräsen med alternativmedicinare, men just den här tjejen grundar allt på vetenskapliga studier och är väldigt "jordad". PMar.

Emma CC

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 mar-12 kl 19:54 »
Tack

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser