Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lera  (läst 2901 gånger)

Enni

  • Gäst
Lera
« skrivet: 29 okt-06 kl 14:02 »
Om man är nybörjare på att dreja och mest bara vill prova på, vilken lera är då bra att använda och var kan man få tag på det?

Enni

Hildur

  • Inlägg: 88
  • Lever grönt i stan, men längtar ut.
Re:Lera
« Svar #1 skrivet: 29 okt-06 kl 19:10 »
Hej!
Lite svårt att svara på då jag inte vet var du bor.  Men i butiker med konstnärsmaterial brukar det finnas mindre lerförpackningar ibland. Då är det oftast sk blålera, som bränns i lergodstemperatur (ca 1000 grader). Cebex och Cerama är väl annars de "stora" försäljarna, men de finns bara på några platser i landet. Jag har mest koll på Göteborgsområdet.

H
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

Enni

  • Gäst
Re:Lera
« Svar #2 skrivet: 30 okt-06 kl 12:31 »
Så om man råkar bo precis vid vattnet och själv kan gräva upp hederlig äkta blålera, har man tur då?? =)

Alva

  • Gäst
Re:Lera
« Svar #3 skrivet: 30 okt-06 kl 12:45 »
Vet inte hur man bedömmer om leran är god nog att jobba med. Men hade tillfälle att använda en lera som grävts upp på ett ställe som heter Horn , om jag nu minns rätt, i Västra götaland. Den var härlig att jobba med, men det roliga var att under torkprocessen så började det växa ut små gröna "blad", ja någon form av växtlighet :). Sen var det lite smågrus och annat kvar i leran och det tyckte jag var snyggt. Liksom färgen.
De som brände raku med den fick ännu vackrare skiftningar än vanligt. Så får jag möjlighet igen att jobba med lera så skulle jag definitivt vilja ha en som inte processats så mycket....

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:Lera
« Svar #4 skrivet: 30 okt-06 kl 16:06 »
Ja det finns ett tegelbruk i horn ca 1 mil norr om skövde.
Ett av de få kvarvarande med gamla metoder. Det var öde under ett antal år men renoverades upp för en 10 årsedan och bränner på nytt tegelgods.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Rus

  • Inlägg: 11
Re:Lera
« Svar #5 skrivet: 31 okt-06 kl 12:58 »
Om den är för svår att dreja i kan du alltid knåda i lite sand.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser