Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen yoghurt  (läst 30010 gånger)

Mata

• Södermanland
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #40 skrivet: 15 jun-12 kl 07:22 »
Har man inte inne den så länge som jag hade (en extra timme i närmare 40 grader...) så blir den mer lagom sur för mina smaklökar.  :)

kurt

« Svar #41 skrivet: 15 jun-12 kl 10:46 »
Så här gör jag yoghurt. Kan inte minnas att jag någonsin misslyckats...

Kokar upp mjölken och låter svalna till 46 grader (ja, just det, exakt 46 eller ) då häller jag i lite mild yoghurt eller vanlig naturell (60 ml per liter eller mindre). Vispar, sätter på kastrulllocket och sätter i ugnen som jag värmt i 30 sekunder på snabben 100 grader. Väntar 5 timmar. Färdigt.

Idag glömde jag bort den och hade den inne en extra timme och det var ovanligt varmt i ugnen så yoghurten blev lite för sur, men konsistensen är fin och jag ska använda en del av det till att göra panir (färskost) så då är det bra med sur.

Ja, det blir syrligare yoghurt om man odlar vid högre temperatur, men vid 46 grader närmar man sig gränsen för var  Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus & Streptococcus thermophilus kan växa, de har optimal tillväxt vid  42-44 grader och 38-42 grader resp.

http://dx.doi.org/10.3168/jds.S0022-0302(86)80701-9

Mata

• Södermanland
« Svar #42 skrivet: 15 jun-12 kl 13:07 »
Jag har alltid kört med den temperaturen för det var den jag lärde mig, eftersom det funkar har jag inte tänkt mer på det förrän nu när jag läste i tråden om några som gör vid 40. Det känns ju tryggt att temperatursvariationen är så pass generös.

Hur syrlig den blir beror dock också på hur länge  och i vilken temperatur man ställer den också. Även om jag har 46 grader från början så blir den inte särskilt syrlig om jag ställer den på en svalare plats (ouppvärmd ugn) och låter den vara där en "kort" tid (5 timmar).

:)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #43 skrivet: 15 jun-12 kl 13:29 »
Oj, vad jag känner igen alla problemen!  För egen del gjorde jag fil, men principen är samma:  Lactobacillerna konkurrerar ut det mesta. om de kommer först på plan!!!  Men är det nåt annat i mjölken samtidigt eller före, så kan man glömma all överlevnad hos sina små avelsdjur ...  :P

Jag hade ofta problem med mjölkmögel, någon av er som haft sånt  Flyter på ytan och envisas med att komma tillbaka, hur man än diskar ...  :P :P

De flesta mejerier försöker sälja levande kulturer i sina paket, men ibland misslyckas de, och bakterierna dör.  Då händer ingenting - i bästa fall!  ;)  Försök gärna skaffa "avelsdjur" från olika mejerier; osannolikt att alla misslyckats samtidigt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #44 skrivet: 17 jun-12 kl 23:24 »
Var tvungen att googla mjölkmögel, det var inget som jag kände igen.

När jag har mjölkflaskor med mig till jobbet (till te och sånt) så blir dom rätt snabbt sura och börjar lukta om man inte rengör dom extra noga. Jag använder PET-flaskor som inte går att sterilisera utan att smälta. Jag sköljer istället rent dom med bikarbonat. Har aldrig haft något problem med mögel eller lukt sedan jag började med detta. Kanske funkar för dina yoghurtredskap också, trollmor?

MvH
Christina G

Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Trollmor

• -
« Svar #45 skrivet: 18 jun-12 kl 11:36 »
Var tvungen att googla mjölkmögel, det var inget som jag kände igen
(...)
MvH
Christina G
Var glad för det!  Det är längesen jag gjorde fil, och det var under mycket primitiva förhålanden.  Redan att köpa de där 2-3 filpaketen per månad var det svårt att få fram pengar till.   :P  Usch, den tiden vill jag inte ha tillbaka!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #46 skrivet: 20 jun-12 kl 00:02 »
För mig är det tvärt om, jag är fattigare nu än förr  :D

Apropå fil kontra yoghurt - Jag brukar använda än det ena än det andra som starter ibland. Tex långfil eller yoghurt. Men efter några satser så är smaken alltid densamma, oavsett vad jag har utgått ifrån. Vad kan det bero på? Och vad är det jag har då egentligen, fjoghurt?

MvH
Christina G

Trollmor

• -
« Svar #47 skrivet: 20 jun-12 kl 07:31 »
FJoghurt, varför inte?  Låter ätbart i alla fall!  För egen del gjorde jag keso av den, och levde i stort sett på det hela sommaren.  Fjeso?  ;)  Långfil funkade inte, jag använde endast fil - från så många olika mejerier jag kunde hitta i butiken.  Då stod mejeriet som en stämpel i botten, nu är det nåt annat som stämplas i botten.

Illa att du är fattigare nu än förr.  Det drabbar rätt många i dessa tider.  :(

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #48 skrivet: 21 jun-12 kl 01:01 »

Swingtime

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 02 jul-12 kl 00:56 »
Ha ha! Fjeso!!!  ;D

sylvianicole

• Västmanland
« Svar #50 skrivet: 10 sep-12 kl 12:28 »
Hej

Det finns många klipp om att göra egen yoghurt på youtube men tänkte länka till en:
Visserligen är den på engelska
How to Make Your Own Homemade Yogurt - www.TheLoveVitamin.com

Vore kul om någon från detta forum la upp instruktionsfilmer på svenska :)

Hallstrom

• Blekinge
« Svar #51 skrivet: 29 sep-12 kl 12:53 »
Igår hällde jag några msk A-fil i en tom honungsburk och fyllde på med helmjölk.
Efter ett dygn i rumstemperatur var mjölken tjock på ytan och resten var alldeles blaskig.
Jag skakade burken och lät den stå några timmar till och nu ser det ut såhär:

Är det normalt att det delar sig såhär? Var det dumt att skaka burken?

Trollmor

• -
« Svar #52 skrivet: 30 sep-12 kl 18:38 »
Har du kanske råkat ut för jäsning?  Lukta på den, om den luktar FIL så kan du äta, men om du ryggar baklänges, så är det lämpligare att erbjuda maskarna i komposten.

Jag tror inte att skakningen hade så stor effekt åt ena eller andra hållet.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #53 skrivet: 01 okt-12 kl 23:15 »
Krydda med pepparrot, paprika och svartpeppar eller nåt annat gotter, så har du färskost till frukostmackan!

Hmm, kanske dags med en omgång yoghurt igen. Blev inspirerad av tråden.

MvH
Christina G

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #54 skrivet: 03 okt-12 kl 18:58 »
Någon utav er som provat göra yoghurt i termos som har tips på hur man får ut eländet ur termosen sedan? Funkar ju bra annars, men man känner sig som en idiot när man skakar tills man är blå i syna och man får ur några droppar bara  :P

MvH
Christina G

kurt

« Svar #55 skrivet: 03 okt-12 kl 19:51 »
Jag använder en mattermos (som jag sköljer med kokande vatten precis innan) med större öppning, annars kanske det hjälper att röra om?

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #56 skrivet: 03 okt-12 kl 20:46 »
Jag har fått en mattermos i present, men den rymmer så litet. Lönar sig inte tycker jag. Ryms typ en tallrik soppa bara i en sån. Har du en som är större? Vore bra om det finns nåt sånt kanske. Röra om vill man kanske inte göra av hygieniska skäl.

MvH
Christina G

kurt

« Svar #57 skrivet: 04 okt-12 kl 04:36 »
Det finns mattermos upp till 2l i alla fall

http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Tester/Mattermosar/

Man vill inte röra om i mjölken innan man börjar yoghurt tillverkningen, men efter att man odlat, när  man har en massa mjölksyrbakterier där är det inget större problem att röra med ett rent metallföremål.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #58 skrivet: 04 okt-12 kl 19:48 »
Tack för tipset! Då vet jag vart jag kan söka efter rymliga mattermosar.

MvH
Christina G

Hallstrom

• Blekinge
« Svar #59 skrivet: 10 feb-13 kl 00:57 »
Jag har läst att man kan byta ut mjölken mot fruktjuice när man gör kefir. Funkar det med yoghurt också?

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare
Undine, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser