Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen yoghurt  (läst 28304 gånger)

Hallstrom

  • Inlägg: 84
    • Blekinge
Göra egen yoghurt
« skrivet: 23 mar-12 kl 20:20 »
Igår kväll kokade jag upp en liter ohomogeniserad mjölk, lät den svalna till drygt 40°C,
blandade i en deciliter yoghurt, satte på ett lock och virade in kastrullen i några handdukar & plastpåsar.

Imorse var konsistensen ungefär som långfil och det smakade som vanlig mjölk.
Är det ett normalt resultat? Jag hade förväntat mig att det skulle smaka yoghurt..

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #1 skrivet: 23 mar-12 kl 20:34 »
Igår kväll kokade jag upp en liter ohomogeniserad mjölk, lät den svalna till drygt 40°C,
blandade i en deciliter yoghurt, satte på ett lock och virade in kastrullen i några handdukar & plastpåsar.

Imorse var konsistensen ungefär som långfil och det smakade som vanlig mjölk.
Är det ett normalt resultat? Jag hade förväntat mig att det skulle smaka yoghurt..

Din inpackning har nog inte hållit måttet och det har svalnat för fort.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #2 skrivet: 23 mar-12 kl 20:49 »
Nejdå det är helt normalt. I början är den mild, den surnar efterhand. Hos mig blir den ofta uppäten långt innan den hinner bli sur, men annars så tar det en dag kanske tills man känner en ordentlig skillnad. Den blir sur även när den förvaras i kylen.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #3 skrivet: 23 mar-12 kl 20:54 »
Snabbast går det i varmt vattenbad förresten. Låt kastrullen stå i ljummet vatten i diskhon eller badet eller nånstans. Då kan det gå riktigt fort och yoghurten kan bli klar efter 4-5 timmar för en treliterskastrull. Annars över natten. Men oavsett hur man gör så är den mild i början.

En hel dl behövs egentligen inte. Jag har gjort yoghurt på litet bottenskrap en gång. En matsked per liter är annars en bra standarddos som sällan misslyckas. Resten kan man äta upp så man inte hinner få abstinens  ;D

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Hallstrom

  • Inlägg: 84
    • Blekinge
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #4 skrivet: 24 mar-12 kl 15:58 »
Ok, tack för de upplysningarna! :)
Nästa gång provar jag med varmt vattenbad och mindre startyoghurt.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #5 skrivet: 24 mar-12 kl 16:29 »
Ok, tack för de upplysningarna! :)
Nästa gång provar jag med varmt vattenbad och mindre startyoghurt.

Eller så kan du prova en termos, om jag bara skall göra en liter kör jag med en mattermos och det brukar bli bra.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #6 skrivet: 24 mar-12 kl 17:10 »
Oh det verkar smidigt. Det ska jag testa någon gång. Nu tex, det suger litet i yoghurttarmen.  :D

Någon som vet om det händer något speciellt med mjölk som varit nedfryst, så att det inte går att koka yoghurt på den?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #7 skrivet: 24 mar-12 kl 22:28 »
Tänk vad man kan lära sig!

Ska det vara nån särskild typ av yoghurt eller funkar det bra med vilken som? Naturell förstår jag ju att det måste vara... ;D

Koka upp en liter "bondmjölk", låter den svalna till 40 grader, i med en matsked yoghurt och ner i en mattermos - vips så har man en hel liter yoghurt alltså? Hur länge ska den vara i termosen säger ni, över natten? Vad händer om den står varmt för länge?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #8 skrivet: 24 mar-12 kl 23:49 »
Tänk vad man kan lära sig!

Ska det vara nån särskild typ av yoghurt eller funkar det bra med vilken som? Naturell förstår jag ju att det måste vara... ;D

Koka upp en liter "bondmjölk", låter den svalna till 40 grader, i med en matsked yoghurt och ner i en mattermos - vips så har man en hel liter yoghurt alltså? Hur länge ska den vara i termosen säger ni, över natten? Vad händer om den står varmt för länge?

Jag brukar köra med en slatt av min förra sats eller naturell yoghurt, matyoghurt av diverse nationaliteter har jag aldrig provat men någon här på alternativ gjorde det och det blev inte så lyckat.
Det viktiga är att det är levande kultur (ej pastöriserad i efterhand), på vissa står det på förpackningen, andra får man chansa.

Bäst blir det om du slår mjölken varm i termosen och låter den svalna till 42 grader varpå du blandar i startern, på så vis får du en liten förvärmning som hjälper till att hålla tempen lite längre.
Yoghurten är klar när du tycker den är sur nog, själv brukar jag köra 18-24 timmar i termos och upp till 48 timmar i vattenbad.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #9 skrivet: 25 mar-12 kl 14:51 »
Precis.

Tänk vad man kan lära sig!

Ska det vara nån särskild typ av yoghurt eller funkar det bra med vilken som? Naturell förstår jag ju att det måste vara... ;D
Man kan ta långfil som grund om man vill. Det blir rätt god yoghurt utav det. Eller leta på någon kompis från Balkan som har någon spännande start av något slag  :P

Vad händer om den står varmt för länge?
Den blir surare. Någon gång lär den väl bli dålig och mögla men till dess har du väl ätit upp den, eller?  ;D

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #10 skrivet: 25 mar-12 kl 14:57 »
Den som vill ha lättyoghurt kan använda sig av lättmjölk.

Vilken som helst mjölk som man använder själv lär dock vara mindre fet än den köpta turkiska eller grekiska. Helmjölk är ju godast. Det varierar mellan köpesorterna på turkisk yoghurt, men dom jag hittar här håller runt 17% vilket jag tycker är på tok för fett för en vanlig frukost.

Gräddfil går också att ta som grund förresten, det har jag provat en gång. Kommer inte ihåg hur den blev, men det fungerade i alla fall.

Jag hann inte testa termosmetoden igår, det kom annat emellan. Men nu skall det bli av.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #11 skrivet: 25 mar-12 kl 16:28 »
Ska bara gå och hämta mjölk hos grannen först då. Men det skriver jag inte här eftersom man inte får det, eller hur var det? Hör till en annan tråd... ;D

Å sen köpa lite naturell yogga på affären nästa gång. Det går inte med crème fraiche...?  ???
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #12 skrivet: 25 mar-12 kl 17:09 »
Det går också bra att göra yoghurt på vanlig pastöriserad och homogeniserad mjölk.

Om man vill ha yoghurten tjockare kan man blanda i mjölkpulver. Ett par matskedar eller så....(samtidigt som man blandar yoghurten i mjölken)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #13 skrivet: 25 mar-12 kl 19:24 »
Ska bara gå och hämta mjölk hos grannen först då. Men det skriver jag inte här eftersom man inte får det, eller hur var det? Hör till en annan tråd... ;D
;D
Å sen köpa lite naturell yogga på affären nästa gång. Det går inte med crème fraiche...?  ???
Det borde det väl göra. Problemet är nog att dom flesta färdiga produkter är pastöriserade innan dom kommer ut i handeln. Då har nog småttingarna dött tyvärr. Å andra sidan, så himla speciellt är det inte med creme fraiche, det är bara det att det är fetare, alltså typ yoghurt gjord på ren grädde.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #14 skrivet: 25 mar-12 kl 19:53 »
;DDet borde det väl göra. Problemet är nog att dom flesta färdiga produkter är pastöriserade innan dom kommer ut i handeln. Då har nog småttingarna dött tyvärr. Å andra sidan, så himla speciellt är det inte med creme fraiche, det är bara det att det är fetare, alltså typ yoghurt gjord på ren grädde.

MvH
Christina G

Ja just det. Alla basiluskerna måste ju leva förstås... ska hålla ögonen öppna efter opastöriserat på affären i morgon.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Hallstrom

  • Inlägg: 84
    • Blekinge
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #15 skrivet: 26 mar-12 kl 22:49 »
Är det viktigt att koka upp mjölken & sen låta den svalna till rätt temperatur?
Igår provade jag att bara värma den till 40°C innan jag blandade i startyoghurten.
Det blev en lite syrligare smak den här gången.
Är det pga andra baciller som skulle ha dött om jag värmt upp mjölken ordentligt?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #16 skrivet: 27 mar-12 kl 03:46 »
Nej det tror jag inte, det blev nog bara så ändå. Jag tror att uppvärmningen är till för två saker: Rent hygienmässigt och för att underlätta en monokultur, alltså för att just den önskade bakteriekulturen skall kunna ta överhand.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Hallstrom

  • Inlägg: 84
    • Blekinge
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #17 skrivet: 27 mar-12 kl 19:58 »
Jag börjar misstänka att något gick snett med den där yoghurten, jag har känt mig lite halvt avdomnad i munnen hela dagen, samt lite tjock i halsen på nåt sätt, och lätt illamående.
Hoppas det inte är något farligt..  :P

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #18 skrivet: 27 mar-12 kl 20:06 »
Influensan?
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Göra egen yoghurt
« Svar #19 skrivet: 27 mar-12 kl 20:12 »
Är det viktigt att koka upp mjölken & sen låta den svalna till rätt temperatur?
Igår provade jag att bara värma den till 40°C innan jag blandade i startyoghurten.
Det blev en lite syrligare smak den här gången.
Är det pga andra baciller som skulle ha dött om jag värmt upp mjölken ordentligt?

Egentligen ska det väl också funka bra.... Man ska väl inte heller direkt koka mjölken, utan ta den av värmen just som den börjar koka.
När man gör fil, kokar man ju inte heller upp mjölken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser