Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen yoghurt  (läst 30017 gånger)

kurt

SV: Göra egen yoghurt
« Svar #60 skrivet: 13 feb-13 kl 18:06 »
Det är helt andra sockerarter i fruktjuice, kefir innehåller flera olika bakteriearter + jästsvampar, då är det större sannolikhet att det skall finnas några som kan fermentera de olika sockerarterna i fruktjuice.

Skulle man prova med en fermenterad mjölkprodukt för att ympa fruktjuice, så är nog filmjölk bättre, den innehåller bla Leuconostoc som brukar kunna växa på det mesta (Glukos, Fruktos, Laktos, Sukros ...). MLeuconostocn jag är ju tveksam till att man verkligen får en tjock konsistens

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #61 skrivet: 18 feb-13 kl 03:49 »
Byter man ut mjölken mot vatten blir det ju vattenkefir, men för sur får juicen kanske inte vara för att det skall fungera.

Yoghurt av juice? Prova och berätta sen hur det gick! Kommer att tänka på annan matlagning då mjölk eller grädde inte får skära sig i grytorna. Då kan man tillsätta vissa frukter för att det inte skall skära sig, tex så funkar enzymerna i ananas och mango på det viset. Men hur juicen inverkar på yoghurttillverkning har jag ingen aning om. Bara att testa ju!

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #62 skrivet: 23 feb-13 kl 19:22 »
Hur gick det med lukttestet, Hallstrom?  Åt du ur den burken sen?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hallstrom

• Blekinge
« Svar #63 skrivet: 24 feb-13 kl 00:13 »
Hur gick det med lukttestet, Hallstrom?  Åt du ur den burken sen?

Jag filtrerade bort vasslen och bredde färskosten på en morotskaka.
Har nu börjat göra yoghurt i termosar istället, perfekt resultat varje gång.  :)

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #64 skrivet: 24 feb-13 kl 17:38 »
Jag har också testat termosmetoden några gånger nu och det har funkat bra. Jag kommer att använda den metoden för att hålla igång kulturer när jag är bortrest (jag brukar kunna vara borta upp till en månad åt gången) eller under semestrar osv. Är ju ett fenomenalt bra sätt att hålla igång på ett portabelt sätt. En får tacka för ett jättebra tips!

Kanske tom går att applicera på surdegar?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #65 skrivet: 25 feb-13 kl 08:29 »
Jag filtrerade bort vasslen och bredde färskosten på en morotskaka.
Jag antar att du åt upp mackan också  ;) så jag gjorde tydligen en felbedömning.  Tack för återkopplingen!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

« Svar #66 skrivet: 25 feb-13 kl 15:52 »
Man kan gärna skölja termosen med kokande vatten innan man fyller på med mjölk, så minskar man mängden främmande bakterier ytterligare

Hallstrom

• Blekinge
« Svar #67 skrivet: 26 feb-13 kl 13:30 »
Ja, jag fyller termosarna med kokvatten innan jag börjar värma mjölken, och låter dem stå förslutna tills mjölken svalnat till 45º

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser