Hej Majken.
Med risk att virra till det går jag in i klåddiskussionen. Avsikten är dock god.
Det finns ett par arter blodsugande löss hos får varav den dena kallas stora fårlusen eller lusflugan (ca 5 mm). Det är förmodligen den som Gimskogen kallar fårloppor. (jag känner inte till att det skulle finnas loppor hos får)
Sedan finns det pälsätare vilka lever av hudavlagringar och hår m.m. De kallas ibland för lilla fårlusen (vilket eg är fel) och är ca 0,5 mm stora.
Skabb finns av flera sorter, en del lever mer ytligt på fåren och andra "gräver gångar i huden" (dock inte under huden).
Ibland har man en säker diagnos på klådan och då är det lätt att sätta in rätt behandling. Ibland får man försöksbehandla. Preparatval och intervaller kan vara lite olika beroende på vilka odjur man är ute efter.
Viktigt är att behandla alla fåren samtidigt och med tillräcklig dos. De moderna pour-on-preparaten ger oftast så lång effekt att även omogna stadier av parasiterna får sig en dos när de är utvecklade.
Det är en missuppfattning att verkan är bättre på nyklippta djur. Det är faktiskt lite tvärt om. Preparatet är fettlösligt och fördelas över kroppen med hjälp av ullfettet. Finns det ingen ull går spridningen långsammare och det finns risk koncentrationen inte blir tillräckligt hög tillräckligt länge överallt.
Det är inte så lätt att avgöra på din beskrivning vad det är för otyg din tacka har fått. Pälsätare är absolut vanligast men ger inte röda prickar i huden. Stora fårlusen kan ge bitmärken men de djuren är så stora att du borde sett dem. Skabb ger inte heller små röda märken utan snarare håravfall på ullfria delar av ben och huvud samt varierande klåda. Naturligvis kan alla orsaker till klåda ge hudförändringar för att fåret kliar sig. Det finns också andra orsaker till klåda än parasiter. Mitt råd är ändå att du behandlar alla djuren med Bayticol, Flusa eller Flytix. Får du ingen effekt är det dags att kontakta en fårintresserad veterinär.