Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga isolerat hönshus  (läst 4508 gånger)

ockelboy

• Norrbotten
Bygga isolerat hönshus
« skrivet: 20 mar-12 kl 09:12 »
Hejsan!
Är ny här och har lite frågor  :) Ska skaffa höns, får 15 kycklingar i slutet av nästa månad så nu ska jag bygga ett isolerat hönshus och behöver lite tips. Måtten är ca 2*3 meter, kommer att rymma ett itet rum för foder också. Hade tänkt regla med 45*95 och isolera med gullfiber, ångspärr(plast) sedan obs-skiva o och måla sedan. Utsidan vindpapp och bräfodra. Ska köra med värmelampa på vintern. Vad
Har läst att vissa inte rekommenderar ångspärr, men borde ju vara bra. Ska även sätta in ventiler för vent.

Så vad tror ni? Tacksam för tips

ockelboy

• Norrbotten
SV: Bygga isolerat hönshus
« Svar #1 skrivet: 20 mar-12 kl 19:45 »
Ingen som har nå tips att dela med sig? :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 20 mar-12 kl 19:49 »
Finns massor av trådar om detta redan, använd sökfunktionen, så får du snabba svar på vad andra har för åsikter och erfarenheter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ockelboy

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 20:53 »
Har sökt och läst en massa trådar men fick inte riktigt grepp på vad som är rätt sätt att bygga på. Det som jag mest funderade på är om man ska använda kondensplast.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 20 mar-12 kl 20:57 »
Det var ju det som var min poäng, det finns olika filosofier och teorier. Du måste själv bestämma vad du tror är bäst.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ockelboy

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 21 mar-12 kl 12:22 »
Ja det klart, men skulle ju vara bra om man byggde rätt från början så man slipper göra om det nästa år ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 mar-12 kl 12:47 »
Ser inga problem med att bygga som du tänkt.

ockelboy

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 21 mar-12 kl 17:24 »
Det låter ju bra. Då har jag kanske tänkt rätt

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 22 mar-12 kl 08:14 »
Hejsan!
Är ny här och har lite frågor  :) Ska skaffa höns, får 15 kycklingar i slutet av nästa månad så nu ska jag bygga ett isolerat hönshus och behöver lite tips. Måtten är ca 2*3 meter, kommer att rymma ett itet rum för foder också. Hade tänkt regla med 45*95 och isolera med gullfiber, ångspärr(plast) sedan obs-skiva o och måla sedan. Utsidan vindpapp och bräfodra. Ska köra med värmelampa på vintern. Vad
Har läst att vissa inte rekommenderar ångspärr, men borde ju vara bra. Ska även sätta in ventiler för vent.

Så vad tror ni? Tacksam för tips
Jag har byggt enligt den principen.
Ja det klart, men skulle ju vara bra om man byggde rätt från början så man slipper göra om det nästa år ;)
Nu har ju inte mitt hönshus hunnit bli mer än 1½ år men jag behövde i alla fall inte bygga nytt redan första sommaren  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ockelboy

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 31 mar-12 kl 22:41 »
Får nog bli som jag tänkt då  :) Har en tanke om att isolera golvet med spån, har hört att det ska vara en fördel. Nån som har prövat?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 01 apr-12 kl 09:19 »
Får nog bli som jag tänkt då  :) Har en tanke om att isolera golvet med spån, har hört att det ska vara en fördel. Nån som har prövat?
Jag antar att du menar att du ska ha huset på plint en skiva under och spån i trossbotten och så golv. Nackdelen jag kan se i ett hönshus är att spån är organiskt och har större potensial att mögla i en fuktig miljö. En annan nackdel är om möss/råttor gnager hål underifrån så kan spånet rinna ut. Glas eller stenull rinner i alla fall inte och möglar inte lika lätt om det skulle bli fuktigt.

Ett alternativ i ett hönshus är att ha oisolerat golv och ha en riktigt tjock ströbädd vintertid. Då blir ju golvet isolerat i vilket fall så att säga ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser