Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helgrillat lamm  (läst 2753 gånger)

CallePettson

• Gute får ever
    • Södermanland
Helgrillat lamm
« skrivet: 18 mar-12 kl 22:38 »
Funderar på att bjuda på helgrillade (egna) lamm vid en fest i sommar.
Har läst att grillresultatet blir bättre om köttet är rimmat.
Jag antar att det gäller att sprutsalta när det är frågan om helt lamm.

Är det någon som vet hur man gör?
-hur långt i förväg,
-hur salt,
-hur mycket vätska per kg,
-hur tätt sticker man i t.ex låret,
-var köper man grejor,
-mm

Calle
Australian shepherd - för vallning och bruks
Isländsk fårhund - den vänliga gårdshunden

kurt

SV: Helgrillat lamm
« Svar #1 skrivet: 20 mar-12 kl 12:04 »
Falafelfärs på blötlagda men ej kokade kikärtor är en bra grund:

http://taffel.se/recept/falafel-med-tva-olika-kryddningar

Gullregn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 mar-12 kl 12:48 »
the nz way,,crank up the barbie,,  8)

har stor gasolgrill,,
gegga in i kryddor över natten,,sen bryner jag på och sen på med gasolgrillen och ner med luckan och avvaktar o kollar med termometer,,

har bild på facebook men kan inte dra loss den därifrån,,

CallePettson

• Gute får ever
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 23 mar-12 kl 22:44 »
Jag var kanske lite otydlig.
Jag menar hur man gör när man ska sprutsalta.

Australian shepherd - för vallning och bruks
Isländsk fårhund - den vänliga gårdshunden

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 mar-12 kl 22:55 »
Jag vet att kocken i teveprogrammet "landgång" gjorde helgrillat lamm till besättningen. Det borde ligga på svtplay.se Jag tror bestämt det var under den senaste programserien. Där får du garanterat bra tips ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Shimoda

« Svar #5 skrivet: 24 mar-12 kl 01:30 »
Har inte grillat lamm själv, men gris. Då använde vi ca 10%-ig saltlösning som vi sprutade dagen innan. En kompis känner en som jobbar på chark så vi fick låna en saltspruta av honom, fick även färdig saltlösning. Det fanns tidigare på maxi tror jag en liten spruta, ser ut som dom som används på sjukhus, 20 ml eller så, lite liten för ett helt djur men mycket billigare än de stora på till exempel www.nimaab.se. Hur mycket per kg är en smaksak men för salt kött är inte gott. Prova gärna med en stek eller en bog innan. Vi sprutade lite tätare i de tjocka delarna som låren(5-10 cm mellan) och lite längre isär på de tunnare ställena. För extra smak kan man krydda saltlaken också. Har du en chark i närheten kan du säkert få goda råd av någon där, kanske till och med att de hjälper dig att spruta lammen.

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare
Fridhemmet, William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser