Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lys og vinterparring  (läst 3752 gånger)

furu

• Gäst
Lys og vinterparring
« skrivet: 27 okt-06 kl 11:02 »
Noen som vet hvor mange timers lys kaniner må ha hver dag for å få til vinterparring? De står i et varmt/lunka rom, men jeg får ikke parring.

Fikk høre at det er antall timer med lys som avgjør. Noen som vet hvor mange timer? Eller om det er andre triks for å få til vinterparring?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Lys og vinterparring
« Svar #1 skrivet: 27 okt-06 kl 11:11 »
Hanen behöver runt 4 timmar för att fungera, honan något mer men vet inte siffran exakt i huvudet, och det räcker med en ljusstyrka på x antal lux, likvärdigt med ljuset från en 60 watts lampa. Det är alltså ganska lite som behövs.

För att kicka igång brunsten finns det olika metoder.

Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

klorofyll

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 okt-06 kl 11:23 »
Intressant fråga! Sen skulle jag önska att Kimma skriver mer om hur man kan få igång brunst. Själv är jag dålig på att se när de brunstar... Vi har satt in honan ändå och det har funkat. Ren tur, kanske.

furu

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 okt-06 kl 11:49 »
Ja. Kan du skrive mer om hvordan kicke igang brunsten?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 27 okt-06 kl 11:50 »
Hehe lite yrkeshemligheter får man väl ha  ;)

Nädå...det är relativt enkelt att "se" när honan brunstar, vissa raser är dock svårare än andra, bland annat så har Jättar som jag föder upp i huvudsak en väldigt svag brunst och man måste vara snabb annars är den över lika snabbt (tro mig jag har missat många)

Men i huvudsak så är det bästa att undersöka honan varje dag i en månad för att komma fram till när hon har sin brunst. om man haft kaninen sen födslen kan man med stor säkerhet räkna ut det bara genom åldern men det kan bli svårt om man köper kaninen vuxen så det man gör är att man tar ut kaninen varje dag typ vid fodringen så att det blir samma tid på dygnet och så kollar man "vulva" man lägger tummen mot svansen och drar upp huden framför vulva med pekfingret, om vulva är ljust rosa och "rynkig" är honan INTE i brunst, är vulva däremot röd,mörkt rosa eller ibland till och med svagt lilafärgad är hon i högbrunst, vulva skall då vara svullen och ofta förekommer det lite lubrication, fukt (smörjmedel). Oftast luktar honans urin också lite sötare. Stående regel är alltså, röd svullen vulva= brunst, blek rosa och slapp= ingen brunst.

Små raser brunstar i regel nästan hela tiden, åtminstone de flesta dvärgraser. Men ju större ras ju klenare brunst. En vuxen kanin skall enligt vetenskapliga tester brunsta var 21:e dag. Hur länge brunsten varar råder det delade meningar om men på mina jättar rör det sig om 2-3 dygn. Har en hona som bara är mottaglig 1 dag i cykeln, nästan omöjligt att få henne dräktig med andra ord.

För att få igång en stark brunst eller brunst över huvudtaget krävs det att kaninen får i sig E-vitamin, E vitamin finns nästan bara i färskt hö. E vitaminet är det första som blir förstört i fjolårets hö och är därför inget alternativ mer än som bukfylla eller till hannar.

Men man kan även ge kaninen färsk persilja och basilika för att kicka igång dem på vårkanten för när ljuset försvinner avtar också brunsten och den vaknar inte förräns kaninen fått en viss mängd ljus på vårkanten. Om man vill ha ungar hela vintern igenom måste man alltså para om kaninen efter avvänjning för att behålla brunsten, något jag inte rekomenderar på Belgiska jättar eftersom "vinterfödda" jättar blir små pga kylan.

Jag håller på med en översättning av en faktabok för uppfödare av belgiska jättar där all denna information finns att tillgå. Bara för skojs skull skulle jag vara väldigt glad om de som har intresse i att kunna köpa denna bok så småningom skulle vilja slänga in en intresseanmälan på min email, för att se om det finns nån marknad för denna bok innan jag tragglat mig igenom den helt och hållet kanske i onödan.

Skriv bara "bokintresserad" och skicka till:
info@klockarenskaningard.se

Tack på förhand
Kimma

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

furu

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 okt-06 kl 12:12 »
Nå maser jeg fælt her, men hvor mye persille / basilikum er det snakk om? En gren om dagen f.eks?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 27 okt-06 kl 12:26 »
Några blad av varje i 2-3 dygn.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 27 okt-06 kl 18:49 »
Brukar har hane och hona ihop några dagar om de trivs med varandra oh det blir parningar i alla fall.. det är nog en snygg kille som får igång brunsten om inget annat.

En vinter satte jag hane och hona ihop i början av december för att se när hon tillåter honom.. och det var den 12 januari de parade sig.  Alltså ungefär 3 veckor efter vintersolståndet.  Kanske har någon annan kört samma test?

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 okt-06 kl 23:47 »
Jag har testat förra vintern - det blev januari då också  :)

En hona blev dräktig i oktober, inte en enda under november, december (provade med 5 honor).
Landsflykting i storstan...

furu

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 okt-06 kl 00:08 »
Hadde du de inne Potatsplomma eller ute?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 28 okt-06 kl 00:43 »
Hadde du de inne Potatsplomma eller ute?

De var ute.

Tog sedan in kaninerna i ett nygjort oisolerat kaninstall. Då de fick lite extra ljus blev det ordentlig fart ;D

Nu har jag kaninerna i ladugård med lampa tänd på dagen. Hanarna är på G men honorna vill inte riktigt. Har flyttat ut två honor på logen (utan ljus) och tänker låta dem vara där någon vecka. Kanske tror de att det är vår när de får flytta in i ladugården igen  ??? ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 28 okt-06 kl 01:21 »
Meddela om det funkar potatisblomma, kanske kommer du på nåt som inte ens forskarna vet :)

Beorn

« Svar #12 skrivet: 29 okt-06 kl 20:45 »
Hej
Jag har utekaniner i östra svealand. Franska vädurarna är parningsvilliga from december tom september oavsett temperaturer och dyl (jag har dock haft dom ett par generationer) oktober-november är det ju pälsbyte, så då kan man gott hoppa över parningarna. Jag har tagit en och en annan kull på vintern mest för att se hur det skulle gå. OCh det går jättebra. Honorna bygger bättre bon vid 15 minusgrader än vid 5-10 plusgrader (tur för ungarna..) . Jag matar ju ganska friskt med lövris och tallris på vintern, och det gör nog en hel del.  Fodermorötter.   Groddat vete är en god  e-vitaminkälla även för oss människor. =)

Ofta verkar parningsvilligheten hoppa igång ordentligt lagom när lanthönsen ökar sin värpning..Dvs runt nyår (hos mig)

furu

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 04 nov-06 kl 21:47 »
Når de går sammen over flere dager, hvordan vet dere da når de har parret seg? Og hvordan vet man når man skal ta de bort fra hverandre igjen?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 06 nov-06 kl 22:22 »
Når de går sammen over flere dager, hvordan vet dere da når de har parret seg? Og hvordan vet man når man skal ta de bort fra hverandre igjen?

Mja... 100% säker är jag inte förrän efter 30 dagar, men man brukar få ett hum om hur det går redan när man släpper in honan. När parningen fungerat trillar hanen ner på sidan och knorrar  ;) Har du hört/sett detta så kommer det garanterat bebisar, annars så blir det ungar ca hälften av gångerna, åtminstonde här  ;D :P.

Jag brukar sära på hanen och honan efter 1-2 veckor.

Förrövrigt har jag släppt in de två honorna (från logen) till hanarna nu. Har inte sett någon garanterat fungerande parning så det blir väl till att vänta...

Kerstin Linnea

« Svar #15 skrivet: 15 nov-06 kl 17:41 »
Hej jag har prövat att sätta ihop min gotlandshona med två olika hannar men hon bara knorrar åt dom...Det är liksom rätt ålder för henne att få första kullen nu men det tycker inte hon ::).
Sen har jag läst på många ställen att kaniner är så tysta av sig men mina honor kan låta som rena grisfarmen ibland :).
Är det bara mina kaniner som snackar ???

furu

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 nov-06 kl 18:12 »
Hei.
Mine prater ikke så mye, men du verden som de bråker når de leker  :) De har en ball, en tom flaske, et håndkle og litt sånt inne hos seg og i 4-5 tida om morgenen så begynner de. Mange morgener våkner jeg av at de kaster lekene rundt seg
 :)

Iram

• Kråkbackens kaniner
« Svar #17 skrivet: 15 nov-06 kl 22:32 »
Kimma!
Gå gärna in på forumet Belgisk Jätte och berätta om den kommande boken. Där finns säkert många intresserade!

http://bj.forumup.se/index.php?mforum=bj
« Senast ändrad: 15 nov-06 kl 22:32 av Iram »

sube

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 18 nov-06 kl 21:32 »
Idag parade sig två av mina NZ, trots att det är mitten på november. Honan 5 månader och en vecka.
Bor i stall.
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

furu

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 nov-06 kl 10:28 »
Da har jeg fått parring  :D Hunnene ble flyttet inn i ca 6-7 grader og lys ca 8-10t for en drøy måned siden og hannen flyttet inn for 3 dager siden. Prøvde å sette ei hu inn til hannen i dag og det var rett på sak!

Da bli det bebisser  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

720 gäster, 3 användare (1 dolda)
beekeepern, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser