Hehe lite yrkeshemligheter får man väl ha

Nädå...det är relativt enkelt att "se" när honan brunstar, vissa raser är dock svårare än andra, bland annat så har Jättar som jag föder upp i huvudsak en väldigt svag brunst och man måste vara snabb annars är den över lika snabbt (tro mig jag har missat många)
Men i huvudsak så är det bästa att undersöka honan varje dag i en månad för att komma fram till när hon har sin brunst. om man haft kaninen sen födslen kan man med stor säkerhet räkna ut det bara genom åldern men det kan bli svårt om man köper kaninen vuxen så det man gör är att man tar ut kaninen varje dag typ vid fodringen så att det blir samma tid på dygnet och så kollar man "vulva" man lägger tummen mot svansen och drar upp huden framför vulva med pekfingret, om vulva är ljust rosa och "rynkig" är honan INTE i brunst, är vulva däremot röd,mörkt rosa eller ibland till och med svagt lilafärgad är hon i högbrunst, vulva skall då vara svullen och ofta förekommer det lite lubrication, fukt (smörjmedel). Oftast luktar honans urin också lite sötare. Stående regel är alltså, röd svullen vulva= brunst, blek rosa och slapp= ingen brunst.
Små raser brunstar i regel nästan hela tiden, åtminstone de flesta dvärgraser. Men ju större ras ju klenare brunst. En vuxen kanin skall enligt vetenskapliga tester brunsta var 21:e dag. Hur länge brunsten varar råder det delade meningar om men på mina jättar rör det sig om 2-3 dygn. Har en hona som bara är mottaglig 1 dag i cykeln, nästan omöjligt att få henne dräktig med andra ord.
För att få igång en stark brunst eller brunst över huvudtaget krävs det att kaninen får i sig E-vitamin, E vitamin finns nästan bara i färskt hö. E vitaminet är det första som blir förstört i fjolårets hö och är därför inget alternativ mer än som bukfylla eller till hannar.
Men man kan även ge kaninen färsk persilja och basilika för att kicka igång dem på vårkanten för när ljuset försvinner avtar också brunsten och den vaknar inte förräns kaninen fått en viss mängd ljus på vårkanten. Om man vill ha ungar hela vintern igenom måste man alltså para om kaninen efter avvänjning för att behålla brunsten, något jag inte rekomenderar på Belgiska jättar eftersom "vinterfödda" jättar blir små pga kylan.
Jag håller på med en översättning av en faktabok för uppfödare av belgiska jättar där all denna information finns att tillgå. Bara för skojs skull skulle jag vara väldigt glad om de som har intresse i att kunna köpa denna bok så småningom skulle vilja slänga in en intresseanmälan på min email, för att se om det finns nån marknad för denna bok innan jag tragglat mig igenom den helt och hållet kanske i onödan.
Skriv bara "bokintresserad" och skicka till:
info@klockarenskaningard.seTack på förhand
Kimma