Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Endast elvärme och ingen isolering...  (läst 2305 gånger)

symbiosis

• Jojo
Endast elvärme och ingen isolering...
« skrivet: 26 okt-06 kl 13:24 »
Hejsan. Går på skola och har hyrt ett hus tillsammans med två andra. Problemet är att det är kallhyra, bara elelement, ingenstans att elda, och så är det ju gjort för att va en sommarstuga. Troligen kommer elen att gå upp mot 3000 i månaden när det blir kallt på allvar.
Hyresvärden sa att elen kunde gå upp till två tusen per månad de kallaste månaderna, men då var det ju också en extrem vinter. Vad hon inte sa var att när de som hyrde förra året (går tvåan på min skola nu) betalade drygt 2000 i månade bara i el, så var de knappt i huset för att det var så kallt, när de var där hade de jacka, mössa osv inomhus. Tvätten fick de hänga i ateljeerna, det var omöljigt att få det torrt i det kalla fuktiga klimatet hemma. Nu har vi även en hyresgäst i källaren, vilket de inte hade förra året, så nu blir det troligen 3000 i månaden som sagt, om inte mer.
Kan de verkligen göra så här? Visst, vi har skrivit på ett kontrakt där det står att vi ska pröjsa elen, men de sa inget om den dåliga isoleringen. Nån som vet om det finns nån slags regel som kan hjälpa oss? Har 4 månaders uppsägningstid dessutom.
Undrar även om ni har tips för att motverka fukten... och kylan...
Tack på förhand!!

sprithitler

• Swedish survivalist.
Re:Endast elvärme och ingen isolering...
« Svar #1 skrivet: 26 okt-06 kl 13:48 »
3000 i månaden är ändå bara en tusenlapp var, så om ni inte betalar typ 3000 var i kallhyra så får ni nog leva med det. Mitt tips är att om ni har möjlighet styra uppvärmningen så att det blir svalare på natten, varmare på morgonen, svalare på dagen och varmare på kvällen när ni kommer hem. Kanske investera i ett torrluftsaggregat eller två (som i allmänhet med samma värmekomfort minskar elförbrukningen, då de håller luften torr och ger värme) och fråga hyresvärden om ni inte kan få sätta in en kamin och/eller en sån här http://www.blocket.se/vi/9777047.htm?ca=10_s och dra av hela investeringen på hyran.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

symbiosis

• Jojo
« Svar #2 skrivet: 26 okt-06 kl 16:42 »
Jag och en till betalar 2250 var, och den tredje 2500, alltså 7000 spänn. Med elen då är vi uppe i 10000. Med tanke på att inte nån skulle få för sig att hyra det på vintern förutom studenter som måste ha bostad, och som sällan har gott om pengar, och att det är en liten sommarstuga som läcker som ett såll, tycker jag att det är dyrt. De har ju ändå stora fördelar av att vi bor där, förutom att vi betalar värmen, som de ändå hade behöft att ha igång lite grann iaf, så är vi ju även ett effektivt inbrottsskydd. Och att de som bodde där förra året var EXTREMT missnöjda sa de förstås inget om, det hade ju inte varit så bra marknadsföring. Men men, vi får ju skylla oss skälva som skrev på kontraktet.
Men hade det gått att elda hade det blivit en annan sak. Men att sätta in en kamin blir väl rejält dyrt? Ska föreslå den där multisaken du tipsade om, tack så mycket!

jon

« Svar #3 skrivet: 30 okt-06 kl 16:13 »
Du kan ju ringa(eller maila) hyresgästföreningen, de vet vad som gäller, och vilka rättigheter ni har.

Sen kan ni ju försöka isolera lite själva. Gummilister i fönster och dörrar kan ju göra lite skillnad om ni känner att det drar mycket där.

kamin blir nog svårt om det inte finns skorsten redan. det går kanske att dra ett rör ut genom väggen, och försöka hitta en billig kamin som nån vill bli av med. Fast jag vet inte hur krångligt det är och hur svårt det är att isolera ordentligt där röret går ut.  

SvenS

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 okt-06 kl 18:26 »
Hejsan. Går på skola och har hyrt ett hus tillsammans med två andra. Problemet är att det är kallhyra, bara elelement, ingenstans att elda, och så är det ju gjort för att va en sommarstuga. Troligen kommer elen att gå upp mot 3000 i månaden när det blir kallt på allvar.
Hyresvärden sa att elen kunde gå upp till två tusen per månad de kallaste månaderna, men då var det ju också en extrem vinter. Vad hon inte sa var att när de som hyrde förra året (går tvåan på min skola nu) betalade drygt 2000 i månade bara i el, så var de knappt i huset för att det var så kallt, när de var där hade de jacka, mössa osv inomhus. Tvätten fick de hänga i ateljeerna, det var omöljigt att få det torrt i det kalla fuktiga klimatet hemma. Nu har vi även en hyresgäst i källaren, vilket de inte hade förra året, så nu blir det troligen 3000 i månaden som sagt, om inte mer.
Kan de verkligen göra så här? Visst, vi har skrivit på ett kontrakt där det står att vi ska pröjsa elen, men de sa inget om den dåliga isoleringen. Nån som vet om det finns nån slags regel som kan hjälpa oss? Har 4 månaders uppsägningstid dessutom.
Undrar även om ni har tips för att motverka fukten... och kylan...
Tack på förhand!!

Ju mer ni eldar på med elvärme under de kallaste dagarna ju mer fukt kommer att kondenseras på innerväggen.
Varför inte isolera ??? Om ni inte får bygga om så går det att tillfälligt
 klämma in mineralull som hålls på plats med brädor ,glöm inte plastskiktet mot fukten. När vintern är över kan man lätt ta bort det igen.
En kostnad på några tusenlappar, som ni snart sparar in igen.

Pastorn

• -
« Svar #5 skrivet: 09 feb-07 kl 00:43 »
om ni fortfarande sitter där och fryser är mitt bästa råd till er att leta rätt på det rum i huset där väggar,tak och golv verkar tjockast.(finns ett rum helt utan ytterväggar är detta det bästa).. stäng av resten av huset och förskansa er alla i detta rum tills hyresbindningen upphör, flytta därpå snarast till vadsomhelst annat, uppsök hyresvärden och ge idioten rejält på nöten, jag är ingen jurist, men det känns ganska uppenbart att det som ni råkat ut för INTE är okej, hota honom/henne med polisanmälan och försök att få tillbaks lite pengar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 2 användare
Efwa, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser