Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  TIPS ÖNSKAS - ojämn åker  (läst 2774 gånger)

Skogsmullan

• Västergötland
TIPS ÖNSKAS - ojämn åker
« skrivet: 25 okt-06 kl 17:19 »
Hejsan!  Chansar på att nån av er kan ge mig ett råd......

Jag har en åkerplätt på 1 hektar som skulle behöva plattas till så mina snabbspringande hundar kan kuta runt på den. Det går inte nu för att den är så ojämn med tuvor.

Funkar det att bulta den?

Hoppas på fina tips!  :D
« Senast ändrad: 25 nov-06 kl 22:14 av Skogsmullan »

blev

• Ångermanland
    • Byggboy
Re:TIPS ÖNSKAS - ojämn åker
« Svar #1 skrivet: 27 okt-06 kl 01:00 »
Jag tror enda sättet att få det bra är att fräsa och sedan plöja upp och sedan eventuellt så igen

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 okt-06 kl 07:40 »
Harva? Men vad är det för hundar som inte kan springa på en åker med tuvor?

ollebolle

« Svar #3 skrivet: 27 okt-06 kl 15:57 »
Fräsa bort tuvor med jordfräs är nog ingen höjdare. Att plöja först är nog rätt ordning men frågan är vad som händer med tuvorna när plogen kommer.

Det kan vara kompakta saker och kan behöva plockas bort då de kan vara hårda ett reparbete (makramé).  Kanske det går att elda med tuvorna.

Jim

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 okt-06 kl 19:43 »
Jag hjälpte grannen med en liknade åker. Först körde vi med en skålsvans för att "luckra" upp gränsvålen och sen plöjde vi. I vår blir det till att harva och så. Det borde göra susen.

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 nov-06 kl 22:17 »
Harva? Men vad är det för hundar som inte kan springa på en åker med tuvor?

Det är kapplöpningsgreyhounds och i hastigheterna dom kommer upp i gör att dom lätt skadar sig om dom springer på "minikullarna".

Skogsmullan

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 nov-06 kl 22:20 »
Jag hjälpte grannen med en liknade åker. Först körde vi med en skålsvans för att "luckra" upp gränsvålen och sen plöjde vi. I vår blir det till att harva och så. Det borde göra susen.

Ja, detta låter ju som ett bra sätt! Tack! :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 nov-06 kl 23:08 »
Såsåg det ut påvår gård är vi köpte dn. Körde rätt o slätt över med en betesputs med vals på. Blev som ett dansgolv!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser