Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket ringer ni för med mobiltelefonen?  (läst 8931 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Hur mycket ringer ni för med mobiltelefonen?
« skrivet: 14 mar-12 kl 20:39 »
Har fått beska kommentarer av mannen gällande kronor och ören på min mobilfaktura...
Skulle vara intressant att höra hur mycket andra ringer för. Jag ansvarar för gården=firman=verksamheten och jobbar borta deltid där jag inte kan ringa privat. Vi har fast telefonabonnemang hemma. Hyfsat stora barn som bekostar sina egna telefoner.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Hur mycket ringer ni för med mobiltelefonen?
« Svar #1 skrivet: 14 mar-12 kl 20:45 »
har ett företags abbonemang med fast avgift på ca 500 kr i månaden och då kan jag prata 3000 min skicka 3000 mms och 3000 sms

har sagt upp hemtelefon och ringer bara med mobilen.

förut hade vi fakturor på hem och mobil på sammanlagt runt 1700 kr i månaden

men nu så har jag vänner och släkt på andra sidan sverige och jag ringer mycket om jordbruket + att jag är redaktör för en föreningstidning så det blir många timmar om månaden i telefon, hur mycket exakt det har jag ingen koll på faktiskt
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

SoloQwist

• -
« Svar #2 skrivet: 14 mar-12 kl 20:52 »
Ringer och sms:ar för ca 100:-/månad. Är sk kombinatör, dvs både företagare och har anställning vid sidan om, och har ingen fast telefon hemma. Ringer aldrig egna samtal från jobbet som anställd. Tycker mail är en himla bra uppfinning!  o:)
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #3 skrivet: 14 mar-12 kl 20:58 »
Verkar bra med en massa fria sms o samtal. Förbrukar du dem, Tamate? Och visst är mail toppen! Jag som vänder på dygnet för det mesta kan kommunicera med världen fast det är mitt i natten. Det är ju oftast då de bästa idéerna ramlar in... Har ingen koll på den fasta räkningen, ska titta.
Nu har jag lärt mig ett nytt ord - kombinatör!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 mar-12 kl 20:58 »
Runt 300. Har ingen fast telefon.

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 mar-12 kl 21:07 »
Ringer väldigt lite på mobilen, brukar ladda via Internetbanken med en femtiolapp åt gången med några månaders mellanrum. Skickar oftast bara några enstaka SMS då och då med den, så det blir inte många kronor i veckan i snitt.

På fasta hemtelefonen ringer jag för kanske 150-200 kr/månad i snitt utan några särskilda rabattavtal, bara privatsamtal. Mellan tummen och pekfingret bör det bli 8-12 timmar telefonlurande per månad.

Det bästa är väl egentligen att gräva fram några av de senaste räkningarna och summera hur mycket du själv har ringt? Så får du svart på vitt om det skulle löna sig med ett abonnemang med en massa fria minuter.
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #6 skrivet: 14 mar-12 kl 21:18 »
l p m

jag har aldrig fått en faktura på samtal över den fasta avgiften så jag ringer i alla fall inte ÖVER 3000 h i månaden =) mend et skulle ju vara extremt i sådant fall

jag tog det abb för det passade mig bäst och var mest ekenomiskt, har ju en gubbe som ligger borta mycket på jobb så det blir många mms på barnen som skickas och sms om dittan och dattan.

mail och facebook är superba uppfinningar som används mycket, spec seddan vi fick barn och skaffade fler djur så skickas det en hel del bilder =)

jag bor ju mtt i buschen så det blir mer kommunikation på andra sätt då när man har långt till alla.

men, istället så väljer jag när jag vill ha lugnt runtom mig för hade alla dom jag har kontakt med bott nära hade huset varit fullt med folk hela tiden. på gott och ont =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 14 mar-12 kl 21:25 »
Månadsavgift 99 spotify 99 mobilavbetal 200 surf 99.

Fria sms. Räkningen landar på 550-650/månad så jag ringer för 50-150/månad.

Surfar desto mer, som nu :-).
//Lina

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 14 mar-12 kl 21:57 »
600kr i månaden , jag har fria samtal o fri surf på det abbonemanget.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 15 mar-12 kl 00:32 »
250-300 spänn i månaden. Fria sms, ringer alla för 19 öre/min. Har även en reservmobil med telia refill-kort i som jag kan använda om jag vill ringa gratis till telia-mobiler (har några såna vänner som jag pratar mycket med, plus att jag och Peter pratar i dom när vi är isär).
Dom där Telia-varianterna där man har si och så många "gratis"-minuter kan vara lite farliga... Man måste hålla koll på att man faktiskt inte ringer mer än dom där 3000 minutrarna, för sen drar det fort iväg.  :-\

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

malarmaster

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 mar-12 kl 06:53 »
100-150:- per månad,kontantkort då jag avskyr fasta kostnader. har företag o har telefon främst för att kunder skall ringa mig,ringer sällan själv,finns ju dator med mail o facebook m.m. för mig funkar det bra då jag inte använder telefon annat än att ta emot samtal men skall man ha dator i telefonen,vara uppkopplad jämt m.m kan jag tänka mig att det drar iväg. Ulf

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #11 skrivet: 15 mar-12 kl 06:57 »
Får räkningen / kvartal och då ligger den på knappt 1000 kr. Vi har bara mobiltelefon så räkningen för hela familjens tel kostnader blir ungefär 300 kr / månad med fasta avgifter. Kör med telia mob till vänner.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

fräsen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 mar-12 kl 07:31 »
Jag har Telia till mobilen, får en räkning var tredje månad på runt 400:-, i den summan är medräknat 49/månad för mobilen och så är den ngn abonnemangsavgift.
Fasta telefonen har vi Tele2, den räkningen ligger på 200-600 beroende på hur mkt blocket-annonser maken har.
Makens Teliamobil går på ca 4-500/månad varav 250:- är för mobilen och 49:- för spotify.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #13 skrivet: 15 mar-12 kl 07:36 »
Jag har 199kr + moms i abonnemanget. Kör skype och annat Voip på min mobil där de flesta samtal hamnar.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Naturliv

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 15 mar-12 kl 07:48 »
Jag har ingen fast telefoni, utan mobiltelefon med kontantkort hos Parlino. Om jag tankar för 99 kronor i månaden har jag inga minutavgifter till mobiler hos telia, comviq, tele2, parlino och halebop. För det mesta ringer jag upp för ungefär en femtiolapp i månaden, så jag bunkrar till perioder då jag behöver ringa myndigheter och annan dyr fast telefoni.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 mar-12 kl 08:26 »
Försöker hålla en budget på max 3 laddningar av kontantkortet i månaden, så 300 kr. Har olika företag och pratar rätt mycket i mobil. Men det är mest inkommande samtal.
Däremot rätt hög räkning på fasta telefonen, men mest för alla blocket-annonser och sånt.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #16 skrivet: 16 mar-12 kl 07:40 »
Vad intressant det här är! Nu är det nog dags att skicka länken till mannen....

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 16 mar-12 kl 08:10 »
Vad intressant det här är! Nu är det nog dags att skicka länken till mannen....
Har företag och har ett  abonemang hos Telia som kostar mig ca 500kr/månad + moms med fri surf, 3000 timmars samtal och en himla massa SMS. Det finns abonnemang som på årsbasis blir något billigare för mig men då jag brukar som mest när företaget drar in som minst pengar har jag ändå valt denna lösningen för att den är mest praktisk. Dessutom är det Telia som mobilleverantör som genom åren har funkat bäst för mig. (Jag har även provat 3, comviq och Tele2 )
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ClaesMotKlass

• -
« Svar #18 skrivet: 16 mar-12 kl 08:15 »
"19 öre minuten till allt och alla" 100-150. Kör bara mobilt.
alternativ light

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #19 skrivet: 16 mar-12 kl 08:25 »
Jag har Tele 2 Snackis på mobilen och ingen fast telefon och surfar inte i mobilen. Det innebär att allt jag ringer, mms:ar och sms:ar kostar runt 200-300 kr per månad. Och då ringer jag ganska mycket varje dag.

Ett tips är att plocka fram de senaste räkningarna och kolla in hur du ringer och sedan räkna ut en genomsnittlig månad (t.ex. antal samtal, antal samtalsminuter, antal sms/mms). Sen är det bara att jämföra alla abbonemang för att se vad de skulle kosta för just dig. Så gjorde jag när jag skulle byta och då insåg jag snabbt att det jag hade trott var billigast egentligen var dyrt för just mig. Och istället fick jag ett abonnemang som passar mig perfekt och halverade min mobilkostnad.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser