Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken fågel lämplig för oss?  (läst 4372 gånger)

Mata

• Södermanland
Vilken fågel lämplig för oss?
« skrivet: 12 mar-12 kl 13:07 »
Äh... Hmmm... :-[ Min man har bett mig att fråga detta...

Finns det någon fågel (höns eller vad som helst) som trivs tillsammans med kor eller där korna varit? Han föreställer sig att de skulle kratsa runt och liksom agera gödselspridare...

Huuuu... Så pinsamt, det låter väl inte klokt? :P

David97

• Gäst
SV: Vilken fågel lämplig för oss?
« Svar #1 skrivet: 12 mar-12 kl 13:19 »
Hmm.. Antar du menar inne? Alla fåglar behöver ett eget boende, där de har skydd från rovdjur.. I en ladugård tar sej rävar/iller in LÄTT! (Vet detta själv då jag hade några elakingar i vårt stall, illern kom o tog dem, samt en bekant som hade sina ute på dagen, kom en räv in i ladugården och tog en av hans jättefina hönor).. Om du menar att de ska sprätta inomhus i ladugården (Eller på gödselstack eller vad som nu är tänkt) så är Höns, Pärlhöns eller kalkon rätt för er.. Vattenlevande (Anka, gäss eller svan) är inte mycket för att sprätta.. Om ni tänkt ha en husvagn  eller liknande på ett fält, så tror jag inte skulle vara bra.. Fjäderfä är inte skapta för att sprida skit, när de sprätter, så letar de mat. Mina hönor gillar att gå i gödselstacken, bara för att det finns rötter och kryp där.. O lite säd som åkt med när man mökat hos kor och hästar..

Men förklara närmare vad ni tänkt så kan man nog komma på något..

Mvh David

Mata

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 12 mar-12 kl 17:27 »
Åh, tack för svar! Ja, alltså, vi skulle inte ta detta stora steg innan vi satt oss in i detta ordentligt. Läst på och sen skaffat vad man nu behöver för dem. Så ingen oroar sig... ;D

Ja, min man tänkte nog att de kunde gå och sprätta lite runt ladugården. Vi skulle kunna bygga ett hus till dem i anslutning till ladugården eller kanske inne i vår jättestora ladugård. Vi har ju en del svalor och t o m någon lustiga slags duvor som bosatt sig hos oss. Men jag vet inte om de bidrar med något särskilt...  ??? :-[

Om vi skulle ha Höns, Pärlhöns eller kalkon... Ja, då skulle vi vilja ha en av det slag som är enklast att ha hand om. Nybörjarsort om det finns, hehe...  :) Fördel om livslängden inte är allt för utsträckt så vi inte blir fast i detta hundra år i fall vi skull komma på att det inte är vår grej.

Vi äter inga ägg, så några massvärpare behöver vi inte.

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 mar-12 kl 17:40 »
Åh, tack för svar! Ja, alltså, vi skulle inte ta detta stora steg innan vi satt oss in i detta ordentligt. Läst på och sen skaffat vad man nu behöver för dem. Så ingen oroar sig... ;D

Ja, min man tänkte nog att de kunde gå och sprätta lite runt ladugården. Vi skulle kunna bygga ett hus till dem i anslutning till ladugården eller kanske inne i vår jättestora ladugård. Vi har ju en del svalor och t o m någon lustiga slags duvor som bosatt sig hos oss. Men jag vet inte om de bidrar med något särskilt...  ??? :-[

Om vi skulle ha Höns, Pärlhöns eller kalkon... Ja, då skulle vi vilja ha en av det slag som är enklast att ha hand om. Nybörjarsort om det finns, hehe...  :) Fördel om livslängden inte är allt för utsträckt så vi inte blir fast i detta hundra år i fall vi skull komma på att det inte är vår grej.

Vi äter inga ägg, så några massvärpare behöver vi inte.

Ok, då är det vilken som av de 3.. Att andra fåglar bor i samma ladugård är kanske inte så jättebra (Spec. inte duvor) då de kn smitta hönorna (Eller vad ni väljer)..

Hönor, finns massa raser, olika storlekar o allt, men de värper ganska bra (De flesta).. O endel låter även mycket..

Pärlhöns, kan jag inte mycket om, förutom att (jag tycker att) de är väldigt fula och låter mycket.

Kalkoner, stora, lugna, sociala, värper inte jättemycket, (Kanske 80-100 ägg per år) och de låter inte heller så mycket.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 13 mar-12 kl 08:34 »
För det första, David. Alla ladugårdar är inte gamla och skruttiga med hål här och där. Vissa är fiiina och täta så inga rovdjur kommer in.

Mata, hur kallt är det i ladugården?
Inga djur mår bra av att ständigt vara tillsammans med höns, de dammar väldigt mycket och de andra djuren andas in det.
Om ladugården är rätt stor och du vädrar den varje dag så tycker jag du kan prova med Pärlhöns.
De är inte så stora, väldigt tåliga mot kyla och de är ofta rätt kaxiga mot rovdjur. (Läste på ett engelskt forum att det var en hök som försökt ta en höna. När höken landade på marken attackerade 3 stycken pärlhöns höken  ;D  ;D )
Dock så låter de förjävligt.

Annars funkar ju vanliga tamhöns, men de är nog inte lika effektiva mot rovdjur  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Mata

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 13 mar-12 kl 11:09 »
Vi har en stor lada. Den är gjord för 55 kor, men vi har bara 13. Vi har mycket god ventilation i ladugården och plastpresenningar som korna kan gå in och ut genom som de önskar dagtid hela vintern. Det är aldrig minus i ladan men när det var som kallast i vinter och vi öpnnade dörrarna så korna kunde gå ut lite så var det nere på 3 plus. Vanligtvis är det dock kring 8 plus vintertid.

Rovdjur... Jag har faktiskt aldrig sett någon räv här, inte en enda gång. Vildsvin däremot, men inte äter väl de fåglar?
Rovfåglar finns en del, men inte så jättemånga.

David, bra att veta att duvorna inte går ihop med andra. Egentligen är vi inte så glada att de bosatt sig där...

Jag tycker pärlhönsen ser rätt roliga ut!

Förresten, finns någon fågel man kan ha bara för att de är vackra? Som är lättskötta och snälla mot barn?

David97

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 mar-12 kl 11:24 »
Skaffar du fjäderfä, så kommer rovdjuren ;) De lockas av deras ljud.. Därför kan pärlhöns vara bra, rovdjur är ju inte vana vid det lätet..

(Pärlhöms kommer från afrika.. Eller var det australien?)

Mata

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 13 mar-12 kl 13:07 »
Jaha! Det låter ju lite spännande...  8)
Ok, nu ska jag läsa lite om dessa pärlhöns!

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 13 mar-12 kl 13:46 »
Vi har en stor lada. Den är gjord för 55 kor, men vi har bara 13. Vi har mycket god ventilation i ladugården och plastpresenningar som korna kan gå in och ut genom som de önskar dagtid hela vintern. Det är aldrig minus i ladan men när det var som kallast i vinter och vi öpnnade dörrarna så korna kunde gå ut lite så var det nere på 3 plus. Vanligtvis är det dock kring 8 plus vintertid.

Rovdjur... Jag har faktiskt aldrig sett någon räv här, inte en enda gång. Vildsvin däremot, men inte äter väl de fåglar?
Rovfåglar finns en del, men inte så jättemånga.

David, bra att veta att duvorna inte går ihop med andra. Egentligen är vi inte så glada att de bosatt sig där...

Jag tycker pärlhönsen ser rätt roliga ut!

Förresten, finns någon fågel man kan ha bara för att de är vackra? Som är lättskötta och snälla mot barn?

David, det är inte säkert, jag vet folk som haft fåglar lösgåede i flera ååår utan att rovdjur kommit.

Alla fåglar kan smitta våra tamfåglar, även vi kan smitta de med skit under fötterna m.m! Men fåglar är inte sjuka av naturen! Så jag tror inte det är någon större fara med lite svalor som flyger runt.

Om du ska ha en vacker fågel bara för att (som ska gå löst?) så passar väl påfågel bra, men de är rätt stora ju ;)
Ska du ha de i en voljär så är fasaner väldigt fina!
« Senast ändrad: 13 mar-12 kl 13:56 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 13 mar-12 kl 13:48 »
Skaffar du fjäderfä, så kommer rovdjuren ;) De lockas av deras ljud.. Därför kan pärlhöns vara bra, rovdjur är ju inte vana vid det lätet..

(Pärlhöms kommer från afrika.. Eller var det australien?)
Jasså, så du menar att rovdjur är vana vid galande tuppar? Påfåglar? m.m :P

Pärlhöns kommer från Afrika.

David97

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 mar-12 kl 13:57 »
Jasså, så du menar att rovdjur är vana vid galande tuppar? Påfåglar? m.m :P

Pärlhöns kommer från Afrika.

Inte påfåglar kanske, men tuppar har ju funnits väldigt många år, så endel (spec. Rävar som finns nästan överallt och kan färdas en bit) lär sej ljudet från höns..

Mata

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 13 mar-12 kl 17:57 »
Påfåglar är min stora dröm! Men jag tänkte först åka och hälsa på en som har i närheten föt att se vad för bostad de kräver o s v.

Jag känner förresten några som fick en av sina påfåglar norpade av en räv... :-\
Men de bodde som i skogen. Vi har en väldigt fin kulle i mitten av vår by som är omringad av skog och äppelträdgård och därefter vägar som omringar allt. Rätt stor men skyddad yta dit djur sällan vågar sig. Där tänkte vi det skulle passa bra. Vägarna är alltså mycket sparsamt och långsamt trafikerad så det är inte farligt ur den synvinkeln.
Bara det hör med hur de skulle bo så de inte fryser eller blir blöta och så.

Måste läsa på om påfåglar med.  :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 13 mar-12 kl 20:18 »
Inte påfåglar kanske, men tuppar har ju funnits väldigt många år, så endel (spec. Rävar som finns nästan överallt och kan färdas en bit) lär sej ljudet från höns..

Hmm, ingen rävexpert men jag trodde främst att rävar spårade sig fram (luktsinnet) till där de kan tänka sig finnas krubb. Pärlhöns äter de gärna upp om de får chansen, precis som med många andra fåglar.

Själv skulle jag nog rekommendera kalkoner. :) Väldigt mysiga och trevliga fåglar. Pärlhöns har min pojkvän haft. Sålde bort dem pgd. av oroklump i magen för grannar då de lät så extremt och tyckte det även var skoj o flyga upp på grannens vedbod o stå där och tuta. ;D En födel med att de flyger bra är ju att de kommer lättare undan marklevande rovdjur... Väldigt vaksamma var pojkvännens också... Men lät extremt mycket och inget man lyckades tämja (om man gillar sådant).

Här sitter en av pärlisarna på en utelampa. ::)

*peta ned med kvast* :P

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 13 mar-12 kl 20:22 »
Påfåglar låter bra tycker jag  ;D De klarar kylan väldigt bra, jag vet folk som har sina påfåglar utomhus året runt.

Finns lite att läsa här:
http://kullholen.se/?page=fjaderfa-pafagel-bla&typ=natur

Mata

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 14 mar-12 kl 12:24 »
Men hur skulle det gå om man hade påfåglar i närheten av en äppel, plommon och päronträdgård? Skulle de inte äta upp allt?

Och kalkoner... Är de inte lite fula? Eller finns det vackra kalkoner? Hehe... :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 14 mar-12 kl 20:04 »
Smaken är som baken. ;D Jag tycker kalkonhönorna är jättesöta och tupparna riktigt vackra när de blåser upp sig ... Om man inte står och glor bara på deras fejs, för det är kanske inte det vackraste, även om huden får väldigt fin färg också. ::) Kan bli väldigt personliga.
Pärlhönsens fejs är inte mycket snyggare tycker jag. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Mata

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 15 mar-12 kl 06:54 »
Tack, nu har jag fått lite idéer så jag fortsätter med att kolla efter mer information i de mer specifika trådarna. Måste också åka till Skansen tror jag, hehe...  ;D Där har de många olika fåglar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser