Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika bäddar hos får?  (läst 5027 gånger)

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
Olika bäddar hos får?
« skrivet: 10 mar-12 kl 18:08 »
Som gammal hästtjej så undrar jag över en sak vad gäller fårhållning. Under vintern så står de ju mycket inne och då har jag läst mig till att man inte mockar ur utan bara strör nytt ovanpå. Detta blir ju en form av permanentbädd skulle vi i stallet säga. Anledningen till att man inte tar ur bädden är att det frigörs ämnen som är skadliga, så långt är jag med. Om det nu är en permanentbädd man vill ha. Då ska man undvika att köra ner grep eller annat djupt i bädden.

Men kan man inte som hos häst mocka ut det smutsiga och strö nytt varje dag, sk växelströbädd? Det blir ju sjukt tungt att tömma att fårhus varje vår.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Olika bäddar hos får?
« Svar #1 skrivet: 10 mar-12 kl 18:49 »
Jo, visst kan du mocka ut precis som hos häst. Vad man väljer beror väl på om man vill jobba lite och ofta eller mycket o sällan :)

Om du mockar ut varje dag, så kan det vara så att du måste ha en gödselplatta att lägga det urmockade på. Det beror på hur många djur du har.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #2 skrivet: 10 mar-12 kl 19:05 »
Jo, visst kan du mocka ut precis som hos häst. Vad man väljer beror väl på om man vill jobba lite och ofta eller mycket o sällan :)

Om du mockar ut varje dag, så kan det vara så att du måste ha en gödselplatta att lägga det urmockade på. Det beror på hur många djur du har.

Ok. Har inte framgått någonstans där jag läst, så tack!
Tänkte inte gödselplatta, tänkte tömma skottkärran och göra en lång limpa att odla i. Ha pressening över tills det är dags att så/plantera ut i den. Ev lägga ett lager med matjord över.

När jag skaffar får vill säga, nu skaffar jag bara all info jag kan hitta  ;D

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 10 mar-12 kl 19:11 »
Det finns ju flera fördelar med djupströbädd som t ex att den "brinner", det blir varmt och skönt för fåren. Det är klart att det kan bli enormt mycket att gräva ut. Jag har t ex haft grovt hö jämt, vilket innebär att fåren ratar mycket och ströbädden växer. Jag har ändå tyckt att ströbädden är praktisk, man slipper mocka hela vintern då kan man ta i lite på våren och ösa ut den.
Åsenfår, hundar och katter

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #4 skrivet: 10 mar-12 kl 19:20 »
Det finns ju flera fördelar med djupströbädd som t ex att den "brinner", det blir varmt och skönt för fåren. Det är klart att det kan bli enormt mycket att gräva ut. Jag har t ex haft grovt hö jämt, vilket innebär att fåren ratar mycket och ströbädden växer. Jag har ändå tyckt att ströbädden är praktisk, man slipper mocka hela vintern då kan man ta i lite på våren och ösa ut den.

Jo så är det ju. Jag har haft olika bäddar till hästarna i stallet och de har alla sina för och nackdelar. Jag var väl mest nyfiken på om man fick mocka ur dagligen hos får. En del hästar är ju väldigt renliga och hos dem kan man ha en delvis permanentbädd. Dvs man behöver bara ta bort det som är smutsigt i ngt hörn. I övrigt så ligger bädden orörd. Men nåt sånt kan jag nog inte räkna med hos fåren.

En annan undran poppar upp. Får är kräsna med hö. De tar de späda höt först och ratar resten. Om man nu inte fyller på hos dem med nytt hö utan låter dem hållas med vad de fått. Äter de då det "sämre" höt efter ett tag eller är det bara att ge dem nytt som de kan pilla ut det gottaste ur?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #5 skrivet: 10 mar-12 kl 19:25 »
får skiter som små kanin lortar och lägger man på ett väldigt tunt lager strå så håller det sig fint länge hos fåren. Hästarnas skit är ju stora blöta balfor jaaa inte som hos kor men ändå mycket större och blötare. Permanent bädd är lätt att hålla fin åt fåren mycket lätt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 mar-12 kl 19:49 »
En annan undran poppar upp. Får är kräsna med hö. De tar de späda höt först och ratar resten. Om man nu inte fyller på hos dem med nytt hö utan låter dem hållas med vad de fått. Äter de då det "sämre" höt efter ett tag eller är det bara att ge dem nytt som de kan pilla ut det gottaste ur?
Får kan inte äta de grova stråna. Dessutom går det är mer näring och energi att processa (idissla) de grova stråna, än vad de får ut av dom näringsmässigt.
Att inte ge dom bra hö som dom KAN äta är snabbaste sättet att svälta ut dom :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #7 skrivet: 10 mar-12 kl 19:53 »
Får kan inte äta de grova stråna. Dessutom går det är mer näring och energi att processa (idissla) de grova stråna, än vad de får ut av dom näringsmässigt.

AH! Då vet jag.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #8 skrivet: 10 mar-12 kl 20:00 »

Fast de gör lite första- och andrahandssortering, så om man har en foderlösning där första sorteringen hamnar i fodret och inte i ströbädden så äter de detta höet nästa gång. Men det grova blir alltid kvar, oavsett hur hungriga de blir.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #9 skrivet: 10 mar-12 kl 20:02 »
har du häst kan du göra som jag och gå ut med det hö fåren inte vill ha till hästarna dom brukar gilla det höet också
Länk till mina lamm 2012

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #10 skrivet: 10 mar-12 kl 20:06 »
har du häst kan du göra som jag och gå ut med det hö fåren inte vill ha till hästarna dom brukar gilla det höet också

Tyvärr, ingen häst längre. Sadlade av för gott för 14 år sen. Annars var det ett bra tips.

ivy

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 10 mar-12 kl 20:08 »
Sett i vår lilla "bland flok" att smaken är som baken också, vissa raser äter de som är lite grövre medan (specielt gotlandspälsarna här) rattar minsta grova hö ::)

Kira

• Småland
« Svar #12 skrivet: 12 mar-12 kl 19:42 »
Ok. Har inte framgått någonstans där jag läst, så tack!
Tänkte inte gödselplatta, tänkte tömma skottkärran och göra en lång limpa att odla i. Ha pressening över tills det är dags att så/plantera ut i den. Ev lägga ett lager med matjord över.

När jag skaffar får vill säga, nu skaffar jag bara all info jag kan hitta  ;D
Kolla med din kommun om du får förvara gödsel direkt på marken, här kräver de platta, ingen annan förvaring är godkänd, ens för kort tid.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #13 skrivet: 12 mar-12 kl 21:16 »
jag har fått klartecken att ha upp till 10 djurenheter innan dom kräver platta  av oss  :D det känns bra för då kan jag lägga skiten på rätt plast direkt  ;)
Länk till mina lamm 2012

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #14 skrivet: 12 mar-12 kl 21:44 »
Kolla med din kommun om du får förvara gödsel direkt på marken, här kräver de platta, ingen annan förvaring är godkänd, ens för kort tid.

Ok. Hade inte en tanke på det, tack. Har sett andra här som lägger direkt på backen. Men det behöver ju inte vara tillåtet för det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser