Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gris gris och åter gris!  (läst 7354 gånger)

Peter27

• Värmland
gris gris och åter gris!
« skrivet: 08 mar-12 kl 19:08 »
Har liknande frågor som många andra men hittar dåligt med svar även kikat i handboken men hittat dåligt med svar på alla frågor. En faq skulle ju vara bra ;)

Men då till problemet !

Har tänkt skaffa grisar nu under sommaren behöver ju inte säga vad som skall ske med dem för de kan ni ju räkna ut

Vad säjer lagen / jordbruksverket om ute "hagar" vilken är minsta storlek osv per gris ?
och hur länge kan de gå på samma yta i hagen?

Foder sett en rad olika ider om foder

några riktlinjer? på 20 kg  gris skall ha runt 1 kg mat och 40 kg gris run 1.5 kg mat eller hur ska man räkna på hur mycket foder osv man bör / kan mata dem med?

Valmet

• Gäst
SV: gris gris och åter gris!
« Svar #1 skrivet: 08 mar-12 kl 19:33 »
Det finns en liten bok som heter Gris till husbehov.
Där står om foder och den dagliga skötseln.

Regler finns på jordbruksverkets hemsida, inte så krångligt
att följa reglerna faktiskt..
En hage med vindskydd, bäddat med halm duger :)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 08 mar-12 kl 19:39 »
det här med lag och utrymme kan jag inte men jag kan tala om hur vi gör och hur vänner till oss som bara har slaktgris gör.

min syster har gris till slakt och haft i flera år och dom har gått på samma utrymme varje år men för 2 år sedan dog grisen av rödsjuka (vanliggrissjuka just om grisen hela tiden är på samma ställe år efter år) hon har aldrig vaccinera för hon tycker att dom ska ju inte växa upp och bli vuxna och borde inte bli drabbad men dom blev drabbad ändå fastän dom håller rent och fint i boxen.

vi är inne på att ha grisar frö 3e året och den omgången vi har nu är livdjur köpte i början av förra året och dom har vi vaccinerat. första 2 vi hade vacc vi inte för då hade inte några grisar gått på marken så vitt vi vet 30 år tillbaka och dom blev fina julskinkor utan problem.
Nu har vi haft våra i hage stor nog för några hästar så eg kanske vi inte hade behövt vacc men vi har gjort det ändå.

några vänner vi har kör med rena sommargrisar och har dom i en stor hundgård och dom vacc inte och har inte haft några problem, så det är nog hur otur man har också med att få rödsjuka eller inte.

När det gäller mat så ger vi en skopa med mat per gris per dag med kornkross. sedan har dom i stort sett fri tillgång till hö på vintern och gräs på sommaren och lite hö och ris till boet =) vi ger i princip samma mängd till växande gris som vuxen för dom små ska ju växa på sig men inte dom stora och vi har runda och fian grisar. vi toppar bara skopan lite mer när dom blir större.
Nu har inte vi haft kultingar ännu utan planerar till sommaren så vi får se hur det blir med maten då.

Dom flesta jag har sett har eg ganska små inhägnader i mina ögon men jag tror inte det är någon fara, bara man ser till att grisen har att göra. tex så går det att skicka in någon sten och stubbe för dom att putta runt och så ska dom självklart ha mat så dom blir mätt och fri tillgång till vatten. lerpöl vet jag att det är lag på att dom har så dom kan lera in sig när det är sol och varmt.
Vi slänger till våra potatisar och annat kul då och då och då kastar vi inte i en hög utan ut i hagen så dom får leta och böka lite för grisar är intelligenta djur och tycker om att jobba lite.

hjälper mitt svar något? ställ gärna fler frågor =)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tamate

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 08 mar-12 kl 19:41 »
förresten så en tillfällig hydda som står rätt bra är 3,5 pallar mot varandra och en plåtbit över, det hade vi till grisarna när vi släpte ihop 2 grupper så dom fick vänja sig vid varandra innan dom allihop själva flyttade in i lekstugan vi har och det står pall ännu den lilla tillfälliga stugan.
www.missneback.se

Peter27

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 mar-12 kl 19:57 »
" några vänner vi har kör med rena sommargrisar och har dom i en stor hundgård  "
du menar att de skulle kunna trampa runt på säg en plätt på 7*7 meter hela sommaren ?

När du pratar skopa pratar vi ett liter mått eller liknande?

annars var de ganska nyttigt , ler pöl ?  finns de någon spec klassning på ler pöl eller bara hälla en massa vatten i ett hörn i "hagen"
samt vad har ni kör för "staket" el eller vanligt staket  o m ni kört med staket isf hur högt?

tamate

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 08 mar-12 kl 20:57 »
" några vänner vi har kör med rena sommargrisar och har dom i en stor hundgård  "
du menar att de skulle kunna trampa runt på säg en plätt på 7*7 meter hela sommaren ?

varför måste en hundgård vara 7*7 m? deras är betydligt större än så.

När du pratar skopa pratar vi ett liter mått eller liknande?
skulle gissa 1-1,5 l,vet inte exakt.
fick ett gott råd en gång när det gäller grisar att det ska ta dom unj 5 min att äta upp maten då har man gett dom lagom med mat.

annars var de ganska nyttigt , ler pöl ?  finns de någon spec klassning på ler pöl eller bara hälla en massa vatten i ett hörn i "hagen"
lerpöl ska ju vara lera, grisar har likadan hud unj som vi har och inget som skyddar mot solen så det är därför dom rullar sig i lera. deras solskydd helt enkelt, och så brukar dom tycka det är rätt skönt.

samt vad har ni kör för "staket" el eller vanligt staket  o m ni kört med staket isf hur högt?

vi kör med tråd, vi har haft några område där vi flyttat runt dom för att jag håller på med växter och dom böckar upp ypperligt inför en plantering så då kör vi med vanliga vita plaststolpar som vi flyttar runt med en järntråd ca 25 cm ovanför marken (dom bökar gärna över tråden) men som sagt så har vi inte haft kultingar annars hade dom stuckit under. sedan har vi en lite högre upp. eg tror jag att det räcker med en tråd för jag har inte märkt av att våra försökt rymma, men så har vi haft grisarna på ca 1,5 ha med så dom har aldrig haft anledning att rymma =)
den permanenta hagen har vi köpt seconda trästolpar av den variant dom har på granngården (dom tillverkas bara en mil från oss) och dom står stadigt och bra bara grisarna inte komemr åt att böka runt dom men det kan man minska med en distans isolator och så löper man stolpar som är lite längre än man behöver så slår man ner dom någon dm till i jorden =)
tänk på om du ska ha grisar vintertid att domt ycker om att gå på bra skare och då kan risken finnas att dom vandrar över staketet och vintertid så hade vår tråd mindre ström
www.missneback.se

Peter27

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 09 mar-12 kl 09:15 »
7*7 var ett exempel!
Annars låter de bra tackar så mycket ;)  nu skall de bara letas gris!

tamate

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 09 mar-12 kl 14:47 »
Såg att det fanns mängder på blocket nu, tänk på att inte köpa för överpris.
Ska du ha en linderödare så se på föreningenssida och har rasen ingen betydelse så åk till en bonde och se om han har en brockagris. Det är en gris med brock. Inge fel eg utan grisen är frisk och kry presis som dom andra men det ser lite räligt ut med en bula på magen och ofta kan du få den betydligt billigare.

www.missneback.se

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 mar-12 kl 17:24 »
När det gäller mat så ger vi en skopa med mat per gris per dag med kornkross. sedan har dom i stort sett fri tillgång till hö på vintern och gräs på sommaren och lite hö och ris till boet =) vi ger i princip samma mängd till växande gris som vuxen för dom små ska ju växa på sig men inte dom stora och vi har runda och fian grisar. vi toppar bara skopan lite mer när dom blir större.

'En skopa per dag' och du trodde skopan innehöll 1- 1,5 liter kornkross??

Det blir ju bara nåt enstaka kilo korn per dag, alltså en ren svältkost.

En vuxen gris behöver mellan 2,5-3 kilo mat per dag, riktig mat alltså, med proteintillskott. Skulle man bara ge vanlig spannmål behöver den upp mot 5-6 kilo per dag, och kommer ändå att ha ett helt felbalanserat foder.

Hö och gräs är bara bukfylla för en gris, så det kommer minimalt med näring därifrån.

Du måste ha glömt nåt. Mina grisar skulle ha svultit ihjäl på den ransonen.

Peter27

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 09 mar-12 kl 17:48 »
Såg att det fanns mängder på blocket nu, tänk på att inte köpa för överpris.
Ska du ha en linderödare så se på föreningenssida och har rasen ingen betydelse så åk till en bonde och se om han har en brockagris. Det är en gris med brock. Inge fel eg utan grisen är frisk och kry presis som dom andra men det ser lite räligt ut med en bula på magen och ofta kan du få den betydligt billigare.

Vad är normal pris då?

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 09 mar-12 kl 17:51 »
...grisfoder är nog bra... och så frukt och grönsaker som godis :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

tamate

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 09 mar-12 kl 23:48 »

Vad är normal pris då?

det kan jag faktiskt inte svara på för vi kör med linderödare och då får du ge 1250 kr inkl moms för en renrasig genbankar kulting.
men vanliga slaktsvin har ett lägre pris. piggham är  ganska vanlig och har bra kött. men som sagt något pris kan jag inte svara på för det var många år sedan min mor slutade med att föda upp slaktsvin så dom priserna som var då är nog helt annorlunda idag, men det är ju bara till att kolla runt =)
www.missneback.se

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 mar-12 kl 08:32 »

Vad är normal pris då?

Normalt pris för en vanlig griskulting på 25-30 kg är 500 kr..

Så har det varit sen urminnes tider :)

Harriet S

« Svar #13 skrivet: 21 apr-12 kl 09:44 »
Normalpris 500?? Här i norrland finns inte en griskulting under 1000-1100 kr. De billigaste jag hittat är 700 kr med moms och då får de åka 60 mil för att komma hit...

Existens?

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 apr-12 kl 09:49 »
Normalpris 500?? Här i norrland finns inte en griskulting under 1000-1100 kr. De billigaste jag hittat är 700 kr med moms och då får de åka 60 mil för att komma hit...

Beror ju på tillgången, och ras , förstås. En Linderödare är ju dyrare än en vanlig kulting.

Men som sagt, i södra halvan av landet har 500 kr varit priset sen åtminstone 80-talet.

tamate

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 21 apr-12 kl 10:51 »
Beror ju på tillgången, och ras , förstås. En Linderödare är ju dyrare än en vanlig kulting.

Men som sagt, i södra halvan av landet har 500 kr varit priset sen åtminstone 80-talet.

kanske hos just dom du vet om men det betyder inte hos alla.
www.missneback.se

Harriet S

« Svar #16 skrivet: 21 apr-12 kl 17:00 »
Ja, fast jag letar inte linderödsgris, jag vill ha "vanliga" slaktsvin, pigghamblandningar. Men även de är för dyra för mitt tycke häruppe. Fast de stackars grisbönderna måste väl få in nån krona någonstans åxå.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #17 skrivet: 27 sep-14 kl 09:36 »
'En skopa per dag' och du trodde skopan innehöll 1- 1,5 liter kornkross??

Det blir ju bara nåt enstaka kilo korn per dag, alltså en ren svältkost.

En vuxen gris behöver mellan 2,5-3 kilo mat per dag, riktig mat alltså, med proteintillskott. Skulle man bara ge vanlig spannmål behöver den upp mot 5-6 kilo per dag, och kommer ändå att ha ett helt felbalanserat foder.

Hö och gräs är bara bukfylla för en gris, så det kommer minimalt med näring därifrån.

Du måste ha glömt nåt. Mina grisar skulle ha svultit ihjäl på den ransonen.

Funderar lite på grisar själv.
Men uppfattningarna  skiljer sig mycket åt.
Att kornkross är bra för grisar känner jag till .
Och helkorn väger ca 0,6-0,65 kg per liter och en liter helkorn ger ca 1,85 liter kross.
Så 2 liter kornkross väger inte ens ett kg.
Har man djur och vill få betalt för dem måste man nog ge mer även om de är ekologiska.
Om en gris äter i 5 minuter har de lagom med mat ,låter mer rimligt ,då kommer den nog upp i Existens vikter och det är många liter kornkross.
Lars

Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
madde madcatz gustafsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser