Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dammiga höns, mindre dammig miljö?  (läst 4541 gånger)

FM

• Skåne
Dammiga höns, mindre dammig miljö?
« skrivet: 08 mar-12 kl 09:56 »
Man kan konstatera att höns dammar. Beroende på hur många det är på visst utrymme och ventilation så blir det mindre lr mer tydligt.

Jag är 'lite' kännlig mot damm, därför undrar jag över era bästa tipps till en mindre dammig miljö, och hur ni städar bort det smidigast, etc.

Har kycklingar i sadelkammaren och dammet lägger sig som ett fint puder överallt och jag springer runt med en blommspruta, dammtrasa och hink med vatten och dammar. Mitt hönshus är tämmligen välventilerat med (självdrag?) högt i tak, där märker jag inte dammet nämvärt. Om man bygger ett stort nytt hönshus vad skulle ni tänka på när det gäller detta område?

Dammfria höns skulle va något  8)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

sonja på slätten

• Halland
SV: Dammiga höns, mindre dammig miljö?
« Svar #1 skrivet: 08 mar-12 kl 12:16 »
Höns och kycklingar dammar absolut mest när de byter fjädrar, och det gör de under hela sin uppväxt plus under ruggningen. Allra värst är det när små dunkycklingar byter ut babydunet mot små fjädrar.  Det dammar FRUKTANSVÄRT, och jag kan inte se något annat sätt än att "stänga in" både kycklingar och damm, eller ha dem utomhus.

Sedan kan olika sorts strö damma olika mycket.  Torv dammar hemskt när det är torrt. Kutterspån också.  Sågspån är bättre om man kan få tag på det. Ett lager halm ovanpå spån håller det påplats,  men det måste vara "bra" halm som inte är dammig i sig själv.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #2 skrivet: 08 mar-12 kl 13:34 »
har mina i källaren i ett av badrummen inte så smart dammar jävlar
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 mar-12 kl 22:33 »
Hmmm, blir kanske till att fixa till en "pippibäbis kammare"  :) . Måste få till lite smarta lösningar.  :-\

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser