Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När har matvaror säsong?  (läst 2551 gånger)

drömmer

• Gäst
När har matvaror säsong?
« skrivet: 23 okt-06 kl 16:06 »
Jag kommer efter jul att behöva leva extremt billigt i ett par år för att slippa mer csn lån.
Man hör mycket om att man ska äta efter säsong. Jag har ingen aning om när olika saker är som billigast. En del varor är dock logiska - som äpplen på hösten....

Är det någon som har bra koll på när man ska köpa vad? Jag skulle gärna ägna ett år åt att göra en egen undersökning men jag behöver lite tips redan nu...

Jag har (tyvärr) ingen möjlighet att producera något själv.

nettan

• Gäst
Re:När har matvaror säsong?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-06 kl 17:33 »
hej!

när olika matvaror har säsong har jag en gång i tiden lärt mig ,men glömt...men vad som alltid är billigt och mättande är:

spaghetti, nudlar,potatis,morötter,lök

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
« Svar #2 skrivet: 23 okt-06 kl 19:39 »
Apelsiner är billigast efter/vid jul. Rotfrukter t ex kålrötter, morötter är billigast på hösten. Jag håller på med en sparbok om du vill ha lite mer tips på hur man sänker sin maträkning får du gärna höra av dig till mig. Vi är 2 vuxna, 2 tonåringar och 1 tre-åring samt 6 marsvin och har en maträkning på mellan 2000 - 2500 kronor/månad. Då bor vi i stan och är inte självförsörjande.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 24 okt-06 kl 18:05 »
Apelsiner är billigast efter/vid jul.

Gäller det alla citrusfrukter, tro?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 24 okt-06 kl 18:14 »
Gäller det alla citrusfrukter, tro?

Det gäller de flesta citrusfrukter från de länder vi importerar mest citrus ifrån, skördesäsongen börjar helt enkelt sent på hösten (enl. vår almanacka).

Rotfrukter som tidigare sagt billigast på hösten och övriga
grönsaker och frukt på sensommaren. Om man inte bor i Malmö då, där är grönsakerna billigast kvart i tre på lördagarna ... när torghandlarna på Möllan vill bli av med sistan av veckans sortiment.

Bönor, linser, pasta, ris, mjöl m.fl. basvaror har samma pris året om. Där får man kolla efter "erbjudanden" istället ... oavsett årstid.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 okt-06 kl 18:22 »
....
Är det någon som har bra koll på när man ska köpa vad? Jag skulle gärna ägna ett år åt att göra en egen undersökning men jag behöver lite tips redan nu...
....

Du behöver väl knappast göra nån undersökning, det är nog bättre att kolla vad som är billigt i din butik när du är där och skall handla.

Billiga bönor, kikärtor, linser, ris och heta såser hittar du i "invandrarbutiker" där det tillhör bassortimentet, snarare än Konsum där dom står i den svindyra hälsokosthyllan.

Har du möjlighet att handla hos nån gårdsbutik kan det vara värt att köpa lite större kvantiteter och få oslagbart kilopris under säsong. 25kg's säckar med potatis ... 15kg's pumpor ... m.m. .... fast det gäller ju att man kan förvara och hinner äta upp annars är det ju ingen vinst, om man måste slänga hälften.

LimJans

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 09 nov-06 kl 15:10 »
Någon som har mer tips? T.ex. paprika.
« Senast ändrad: 09 nov-06 kl 15:10 av JenniferS »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #7 skrivet: 13 nov-06 kl 16:21 »
Någon som har mer tips? T.ex. paprika.

Paprika brukar vara billigast såhär års.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Johan1

« Svar #8 skrivet: 13 nov-06 kl 18:30 »
I Allfrukt i Malmö köpte jag gula paprikor för 9,90/kg,
3 blomkål för 10 kr, mycket billig affär men man får titta noga på varorna.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 nov-06 kl 13:40 »
paprika går finfint att odla som krukväxt inne! Har tagit frön från köp paprika o petat i en blomkruka.... ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser