Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ljudisolera hönshus?  (läst 4839 gånger)

Lexikon

• Halland
Ljudisolera hönshus?
« skrivet: 06 mar-12 kl 12:07 »
Börjar äntligen närma sig byggdatum för hönshuset men efter att ha kollat med alla grannar runt omkring (vilket behövs för kommunens tillstånd) så visar det sig att de närmaste grannarna inte vill skriva på. Anledning? De är rädda att de kommer förlora sovmorgonar på helgen.

Deras sovrum ligger alla två meter ifrån tomtgränsen, men vi kommer ha hönshuset på motsatt sida vår tomt. Så ca 25 m från deras hus. När de bråkar inne hos sig hörs det in i vårat hus, är vi utomhus så hör vi allt vad de säger. Deras ord är med andra ord inte så välisolerat.

Vi tänker bygga ett litet hönshus som vi isolerar ordentligt men funderar nu på att ljudisolera lite extra. Vanligtvis gör man ju detta med dubbla gipsplattor, men funkar sånt inne hos hönsen? Kan man sätta gipset mot isoleringen och sedan en träskiva utanför, innerst mot hönsen? Och hur mycket hör man tuppen gala genom en "vanligt" isolerad vägg?

För om det är tiden på helgmorgonen som spelar in på om vi får ha höns eller inte så går vi självklart med på att släppa ut dem några timmar senare då än på vardagarna.

Vi planerar att skaffa gammelsvenska dvärghöns.
Gammalsvensk dvärg, med förhoppning om att bli godkänd genbank våren 2013.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Ljudisolera hönshus?
« Svar #1 skrivet: 06 mar-12 kl 12:13 »
Sätt en osbskiva innerst mot hönsen.

Mitt eget hönshus är fn oisolerat ( ska fixas innan nästa vinter) och väggarna är målad osbskiva, jag har enkelfönster och en enkel bräddörr.

5 tuppar av stor modell. När de gal och jag är ca 10-20 meter från hönshuset ute i trädgården så hörs det men ganska tyst.

Så om du isolerar ditt hus och har dubbla fönster så tror jag att mycket lite kommer höras i dina grannars trädgård och inget in i deras hus.
Har du dessutom bara en tupp kommer den gala mindre än mina galningar som galer på för att kommunicera med varandra omväxlande med att vara kaxiga.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Lexikon

• Halland
« Svar #2 skrivet: 06 mar-12 kl 12:23 »
Sätt en osbskiva innerst mot hönsen.

Mitt eget hönshus är fn oisolerat ( ska fixas innan nästa vinter) och väggarna är målad osbskiva, jag har enkelfönster och en enkel bräddörr.

5 tuppar av stor modell. När de gal och jag är ca 10-20 meter från hönshuset ute i trädgården så hörs det men ganska tyst.

Så om du isolerar ditt hus och har dubbla fönster så tror jag att mycket lite kommer höras i dina grannars trädgård och inget in i deras hus.
Har du dessutom bara en tupp kommer den gala mindre än mina galningar som galer på för att kommunicera med varandra omväxlande med att vara kaxiga.

Vill nog ha 3-4 tuppar, men det beror lite på vad vi får tillstånd till att hålla också. Lite beroende på antalet höns vi får ha, hoppas på 15 men risken är att det bara blir 10.

Då ska jag verkligen försöka hitta dubbelt fönster och prata med grannarna igen. Detta gav mig lite hopp.  :)

Någon mer som vill vittna om ljudnivåer utanför hönshusen?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 06 mar-12 kl 12:27 »
Vårt hönshus är byggt med OSB-skiva invändigt, 75mm frigolit, vindpapp samt 1-tums brädfodring. Dörren är något tunnare , fönstrena är 3-glas alt. dubbelkopplade.
Grannen 120 meter bort kan inte sova om hon inte hör tuppen emellanåt,  ;D för det är hon van vid.

Ja, bara som en hint hur långt en tupp hörs.
« Senast ändrad: 06 mar-12 kl 12:37 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 06 mar-12 kl 12:32 »
Se till att bygga så att du kan mörklägga hönshuset fullständigt. Fönsterluckor, tyg framför ev ventiler osv. I kombination med bra isolering och bra fönster bör det göra att tupparna inte hörs för mycket på helgmorgnarna.

Är det ljust så gal tupparna mer, och hör de några ljud så gal de också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 06 mar-12 kl 12:36 »
När jag gick in från verxtan vid halv ett en natt så gol Lindelo.  :o Att han galer från 02:00 visste jag innan.

Sommar som vinter.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 06 mar-12 kl 12:38 »
När jag gick in från verxtan vid halv ett en natt så gol Lindelo.  :o Att han galer från 02:00 visste jag innan.

Sommar som vinter.
Jo, men han hörde dig säkert. Är ditt hönshus mörklagt?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 06 mar-12 kl 13:29 »
Jo, men han hörde dig säkert. Är ditt hönshus mörklagt?

Här är det mörkt överallt vid 00:30. Oftast vid 2-tiden också ;). Inga gatlysen eller ytterlampor. Nothing, svart som ett sme´assel!
Kanske jag hörs när jag tassar över gräsmattan men inte mycke isf. Tror tuppfaen är vrickad.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 06 mar-12 kl 13:38 »
Här är det mörkt överallt vid 00:30. Oftast vid 2-tiden också ;). Inga gatlysen eller ytterlampor. Nothing, svart som ett sme´assel!
Kanske jag hörs när jag tassar över gräsmattan men inte mycke isf. Tror tuppfaen är vrickad.
Jo, knäppa tuppar har man ju råkat ut för. Är de för knäppa så får man byta ut dem.

Här har jag inte mina hönshus isolerade, ska ha det när jag har flyttat. Mina grannar är inte förtjusta i tupparnas galande på sommarnätter/morgnar, men med mörkläggning lyckas jag få det att bli på en nivå och tidpunkt som de accepterar. De är å andra sidan bönder och går upp vid 6-tiden även på helgen  ::), stadsfolk med senare vanor skulle nog finna dem outhärdliga. Med bra mörkläggning, men utan tillräcklig ljudisolering, börjar mina tuppar låta vid 5-6 tiden på sommaren, vid 7 tiden på kvällen. Plus att de larmar lite mitt i natten också, om de hör något läskigt, som en bil eller grannens katter  ::).

Lexikon

• Halland
« Svar #9 skrivet: 06 mar-12 kl 13:44 »
Men hur gör ni med ventilationen? För även om jag isolerar massor behöver jag ha ett par luftventiler, och dessa kan jag ju inte ljudisolera...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 06 mar-12 kl 13:50 »
Men hur gör ni med ventilationen? För även om jag isolerar massor behöver jag ha ett par luftventiler, och dessa kan jag ju inte ljudisolera...
Det går ju att ha ventilation med filter, det gör även att det inte blir så mycket damm som blåses ut ur ventilen. Eller bygga ventilen i ett schakt, som hindrar ljus och som hindrar en del av ljudet. Funderar också kring detta just nu, eftersom jag planerar för nya hönshus.

Znibban

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 06 mar-12 kl 14:36 »
 ;D Ni vet väl att det bästa ljudisoleringsmaterial man kan tänka sig är äggkartonger!!! Helt passade i ett hönshus!!!!! ::)
Det använder popmusiker för att ljudisolera sina spellokaler.
 ;D

Lexikon

• Halland
« Svar #12 skrivet: 06 mar-12 kl 15:03 »
;D Ni vet väl att det bästa ljudisoleringsmaterial man kan tänka sig är äggkartonger!!! Helt passade i ett hönshus!!!!! ::)
Det använder popmusiker för att ljudisolera sina spellokaler.
 ;D

Men det borde väl både hönorna picka i sig och ohyran älska?

Znibban

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 06 mar-12 kl 15:08 »
Men det borde väl både hönorna picka i sig och ohyran älska?
Du ska ju naturligtvis använda tomma äggkartonger!
Man kan ju använda sig av rena kartonger, är hönorna väldigt intressarade så kan de väl få lite annan kartong att picka på, alternativt att man sätter upp där de inte kommer åt.
Ohyran borde inte vara mer problem än med anddra material, förutsatt att man inte sätter upp äggkladdiga smutsiga kartonger.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 06 mar-12 kl 15:11 »
Man kan ju använda sig av rena kartonger, är hönorna väldigt intressarade så kan de väl få lite annan kartong att picka på, alternativt att man sätter upp där de inte kommer åt.
Ohyran borde inte vara mer problem än med anddra material, förutsatt att man inte sätter upp äggkladdiga smutsiga kartonger.
Äggkartonger går ju inte att rengöra, och de måste bli fruktansvärda dammsamlare i ett hönshus. Den idén tror jag inte alls på.

Vanlig bra isolering, i minst två lager och med minimalt med köldbryggor/ljudöverförare borde funka bra. Väggarna ska vara våttåliga, så att man kan torka rent dem. Allra helst skulle man vilja kunna spola rent hönshuset med högtryckstvätt, men det blir dyrt att bygga något som håller för det.

Lexikon

• Halland
« Svar #15 skrivet: 06 mar-12 kl 15:18 »

Jo, det förstod jag.  :P Tänkte mer att de samlar damm och måste bytas ut ofta. Och har jag egna höns tänker jag inte hålla på att köpa massa kartonger.

Äggkartonger går ju inte att rengöra, och de måste bli fruktansvärda dammsamlare i ett hönshus. Den idén tror jag inte alls på.

Vanlig bra isolering, i minst två lager och med minimalt med köldbryggor/ljudöverförare borde funka bra. Väggarna ska vara våttåliga, så att man kan torka rent dem. Allra helst skulle man vilja kunna spola rent hönshuset med högtryckstvätt, men det blir dyrt att bygga något som håller för det.

Precis. Kommer nog försöka köra med någon oljeboard innerst så kan man skrubba rejält på soliga dagar. Om några år däremot - då ska jag bannemig bygga ett hus som tål högtryckstvätt! Men vi måste renovera hus och gräva avlopp och massa sådant först. Så därav mitt lilla mindre hus nu. För inte vill jag vänta fem år med att skaffa hönor!

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser