Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter Fjädrar  (läst 6640 gånger)

Helle-Mari

• -
SV: Äter Fjädrar
« Svar #20 skrivet: 04 apr-12 kl 19:08 »
Ja jag tror inte du behöver oroa dig.
De har väl fått för vana nu då att käka fjädrar som ligger på backen och de är väldigt svårt att få bort. Huvudsaken att de inte rycker på varandra och käkar upp.
Hade en gång en höna som satte i system att rycka blodfyllda pennor ur kompisarna när de ruggade. Hon ryckte och svalde lika fort som en gris blinkar. Det gick inte att få bort det beteendet.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 04 apr-12 kl 19:34 »
Mina äter också små duniga fjädrar.. Tips på något proteinrikt? Inte kött då, för då får jag ju inte sälja äggen ::).
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 04 apr-12 kl 19:57 »
Det är metionin brist (en aminosyra)  som gör att hönsen gillar att äta små mjuka dun.
I t.ex säd är det väldigt lite metionin men i köpehönsfoder är det tillsatt rätt mängd.Så fri tillgång till hönsfoder är enklaste sättet att få dom att sluta äta små fjädrar  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #23 skrivet: 04 apr-12 kl 20:29 »
Dagsljus kan ochså bli för starkt om man inte har en vettig ströbädd och sysselsättning åt hönsen.

vettig ströbädd ??? Spån har jag...
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 04 apr-12 kl 20:52 »
Det är metionin brist (en aminosyra)  som gör att hönsen gillar att äta små mjuka dun.
I t.ex säd är det väldigt lite metionin men i köpehönsfoder är det tillsatt rätt mängd.Så fri tillgång till hönsfoder är enklaste sättet att få dom att sluta äta små fjädrar  :)

Ah, just det. Okej, ska köpa koncentrat eller vad det heter som skall ges ihop med spannmål. Men finns det någon "råvara" som innehåller mycket metionin?

edit: när jag sökte på google fick jag upp att fiskmjöl, köttmjöl och mjölk innehåller mycket metionin, så typ fil, ost och yoghurt måste väl vara bra? Linfrön var väldigt metioninrika också.
och lysin som de också kunde få brist på finns i raps, soja och ärtor.
« Senast ändrad: 04 apr-12 kl 21:14 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

642 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser