Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter Fjädrar  (läst 6639 gånger)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
Äter Fjädrar
« skrivet: 05 mar-12 kl 18:53 »
Nu är det alldeles upp och ner i min hönsgård, inte många rätt här inte  ::)
Stod och såg på mina små hönisar, har givit dem filmjölk mot diarée, då ser jag att högsta hönset äter fjädrar!
Sådana duniga som ligger på golvet, flera stycken!

Vad har dom nu brist undrar jag ???

Tycker att jag varit noga med maten :(
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Äter Fjädrar
« Svar #1 skrivet: 05 mar-12 kl 18:56 »
Man brukar säga att fjäderätning beror på proteinbrist. De kanske har börjat värpa mer nu? Får de något proteinrikt foder, typ värpfoder?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fridur

• Halland
« Svar #2 skrivet: 05 mar-12 kl 19:02 »
Ja, dom får ju det... Optivärp, det skall vell vara bra ???
Men de har presis börjat värpa, typ ett ägg...

Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 05 mar-12 kl 19:07 »
Är du säker på att de inte gömmer ägg? Har de fri tillgång på snäckskal?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fridur

• Halland
« Svar #4 skrivet: 05 mar-12 kl 19:16 »
Fri tillgång  :)
Nä de har ingen möjlighet att gömma äggen, jag ser till dem ett par gånger om dagen, och är jag hemma har jag hyfsad koll på om de är inne och värper.

Men i morse frossade de i sig ett ägg som någon lagt på golvet, tuppen först i kön *Stön* Jädra tupp!

Kanske om de lägger äggen väldigt tidigt på morgonen, och äter upp dem snapt som tusan...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 05 mar-12 kl 19:19 »
Späder du ut värpfodret med något?

Fridur

• Halland
« Svar #6 skrivet: 05 mar-12 kl 19:23 »
inte just nu, men de kan få korn och vete ibland. Dom gillar det... Dom får nog för mycket mat de är...runda...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 05 mar-12 kl 19:26 »
Jo, men precis som människor kan de vara överviktiga men ändå lida av näringsbrist, om de får fel sammansatt foder. Ger du spannmål i komplement till ett fullfoder, som värpfoder, så bör du ge dem i olika foderautomater, så de kan välja proportioner själva.

Du vet väl om att överviktiga höns värper sämre, kan ha sämre befruktning på äggen och riskerar följdproblem av övervikten?

Fridur

• Halland
« Svar #8 skrivet: 05 mar-12 kl 19:38 »
Tackar för all klokskap :) Jag tar till mig allt!

Fridur

• Halland
« Svar #9 skrivet: 05 mar-12 kl 19:42 »
De får ju maten i olika automater redan, så nu tänker jag att jag skall ta bort spanmålet helt ett tag??
Tänker att hon kanske väljer bort värpfodret för goare grejer  ???
Vad tror du Ieenilorac?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 05 mar-12 kl 19:49 »
Höns är ju inte alltid så smarta.

Och är de överviktiga kan det hända att de faktiskt inte ska ha fri tillgång på mat.

Särskilt vete är ju ganska energirikt, idealiskt till växande fjäderfä. Inte lika idealiskt till överviktiga djur dock...

Jag skulle nog ge enbart värpfoder ett tag, och kanske också begränsa mängden lite. Beroende på storlek på hönsen bör ca 1 dl per djur vara lagom.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 05 mar-12 kl 21:35 »
Men i morse frossade de i sig ett ägg som någon lagt på golvet, tuppen först i kön *Stön* Jädra tupp!
Kanske om de lägger äggen väldigt tidigt på morgonen, och äter upp dem snapt som tusan...

Oj du får titta i tråden om äggätare.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=61729.0
« Senast ändrad: 05 mar-12 kl 21:40 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helle-Mari

• -
« Svar #12 skrivet: 06 mar-12 kl 10:42 »
Kanske de har väldigt ljust i hönshuset och för lite att göra?
Ibland kan de då få för sig såna dumheter som att börja käka fjädrar. Födosöket som ökar av ljuset spelar över.
Samtidigt kan ochså det spela in om ev. brist föreligger eller kanske någon parasit.

Försvinningsreden är jättebra att ha om hönsen vill äta äggen.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 06 mar-12 kl 11:50 »
Dagsljus är ofarligt men solljus genom fönsterglas in i hönshuset kan utlösa fjäderhackning.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helle-Mari

• -
« Svar #14 skrivet: 06 mar-12 kl 12:37 »
Dagsljus kan ochså bli för starkt om man inte har en vettig ströbädd och sysselsättning åt hönsen. Allra helst unghöns, särskilt vid uppvärpningen. Så här års är det ju svårt att stänga ute solen såna här fina dagar.

Men det har säkert TS.....vettig störbädd och sysselsättning alltså.

Sen beror det mycket på vad man har för höns...ålder, ras, status, mm.

Fridur

• Halland
« Svar #15 skrivet: 06 mar-12 kl 13:16 »
Jo vettig sysselsättning har dem ju, dom går ju ute på dagarna i trädgården och gör  sådant som hönor gör :)
De är inne när det är tida att sova, men det är klart att det finns ju fönster.

Min gisning är att det har med maten att göra, nu får de bara Optivärp ett tag så får jag se vad som händer  8)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 06 mar-12 kl 13:21 »

ibland får mina höns räkskal och det tycker det om ;D   kan det bero på någon brist det med eller?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 06 mar-12 kl 13:23 »
ibland får mina höns räkskal och det tycker det om ;D   kan det bero på någon brist det med eller?
Räkskal innehåller ju en del kalk, dessutom finns det säkert rester av räkkött på dem, så det blir en del protein också. Sen är ju räker gott också, det kan ju bero på det  ;).

Fridur

• Halland
« Svar #18 skrivet: 06 mar-12 kl 13:27 »

Vem gillar inte räkor ;D A det skulle vara mina kattor då ::)

Fridur

• Halland
« Svar #19 skrivet: 31 mar-12 kl 10:11 »
Nu har de bara fått OPTI värp sen 12mars, men två av mina 3-åringar äter fortfarande fjädrar... ::) De äter bara sådana som ligger på marken, kanske tycker de bara om det helt enkelt...
De plockar ju inte på varandra i alla fall, ska jag bara sluta att oroa mig för allt tro 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser