Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barka tall på rot?  (läst 3613 gånger)

Humle

• Västerbotten
Barka tall på rot?
« skrivet: 23 okt-06 kl 00:26 »
Hej jag läste här om att man kan barka tall på rot för att på så vis göra träet motståndskraftigt mot röta. Hur motståndskraftigt blir det egentligen och funkar det om man bara låter de stå ca 1 år barkade på rot? Ska man barka hela stammen eller ska man ringbarka några meter upp?  :) Var det vanligt att man barkade på rot förr i tiden och när slutade man isf med det? Många frågor, hoppas någon kan och vill svara på dem. Man blir riktigt sugen på att bli old school-bonde när man läser i detta forum :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Attis

• -
Re:Barka tall på rot?
« Svar #1 skrivet: 23 okt-06 kl 00:43 »
Här hittar du det mesta:

http://biphome.spray.se/fetved/
/Attis

Bo

« Svar #2 skrivet: 23 okt-06 kl 07:36 »
På min tomt i Spanien ringbarkar jag furor jag tänker fälla året därpå. Då är de fulla med hartser och skulle vara utmärkta för tjärbränning.

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 23 okt-06 kl 19:48 »
Fetvedens sida var kanon men det verkar som om man bara gör så på stora tallar mellan 100-150 år. Tiden det tar för de att ska bli rötbeständiga borde väl va avsevärt kortare på yngre tallar?
En bekant ska palla upp ett liten hus på 8 kvm och jag kom då att tänka på just rotbarkade stockar, att de kanske vore idealiska och något man själv kan fixa. Iofs så är väl sten rötbeständigast av allt...
« Senast ändrad: 23 okt-06 kl 19:49 av Humle »
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser