Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Lantrasen Hedemorahöns  (läst 35126 gånger)

enbarsfallet

• Närke
SV: Om Lantrasen Hedemorahöns
« Svar #20 skrivet: 06 jun-09 kl 16:36 »
Hej

Hedemora är jättetrevliga men du kan glömma stooora ägg... inte mycket strörre än dvärgkochin äggen.
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #21 skrivet: 07 jun-09 kl 18:34 »
Citera
Kanske ännu en underlig fråga, vad är genbanksbesättning?

Måste man ha sån om man skaffar hedemora?

http://www.kackel.se/
Länken ovan går till svenska lanthönsklubbens hemsida.
Där finns fakta och bilder om hedemorahönan samt de övriga lantraserna, där finns också info. om genbank.
Genbank har man om man vill vara med och bevara en av de svenska lantraserna.
Nej man behöver inte vara med. 

Gotlandskaniner, genbank.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 13 jun-09 kl 07:50 »
Hej

Hedemora är jättetrevliga men du kan glömma stooora ägg... inte mycket strörre än dvärgkochin äggen.

Förvisso, men du glömde att nämna att gulan är fullt i klass med de största "frukostäggen" ;-) tre våningar hög!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #23 skrivet: 13 jun-09 kl 08:43 »
Vil jo si de er større enn Dverg Kochin eggene... Helt klart! Men Stooora egg... nei...  Og som over... Stor fin gula!!!
En av de tingene jeg liker ved Hedemora er dens variasjon i farger..... Får man kyllinger, vet man aldri hvordan farger med får!  ;D
Jeg har fått en kylling nå som er helt mørk på bena, mørk kam og ansikt, men HELT kritt vit!!! HELT NYDELIG!!!
Også har jeg en Ullhøne.... Hun er Creme farget og kjempe flott!!!   ;D
Av alle rasene jeg har og har hatt, så er dette en av mine klart favoritt høner!!!
Om du får problemer med avls egg, send med en PM så kan jeg samle til deg!!  ;)
Om du ikke bor langt unna, får du gjerne komme å titte på mine  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #24 skrivet: 13 jun-09 kl 11:43 »
Jag var väldigt insnöad tidigare på att ha just hedemora.
Men nu har jag tänkt om...
Dels synar jag det här med "lantraser", men sen tycker jag att det verkar vara lite tråkigt att bara ha en sort med så oerhört hög ruvlust.

Jag har några hönor som kan tänkas vilja ruva, det är bara en som gör det. Tur det för vi får 3-4 ägg om dan "bara". Ville gärna ha fler.

Häromdagen träffade jag en kvinna som hade bara hedemora och hon sa:
"Jag är så trött på mina höns just nu. De bara ligger och ligger och ligger. Inte ett ägg på flera veckor!"

Tänkvärt tycker jag.
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #25 skrivet: 13 jun-09 kl 11:53 »
Jag var väldigt insnöad tidigare på att ha just hedemora.
Men nu har jag tänkt om...
Dels synar jag det här med "lantraser", men sen tycker jag att det verkar vara lite tråkigt att bara ha en sort med så oerhört hög ruvlust.

Jag har några hönor som kan tänkas vilja ruva, det är bara en som gör det. Tur det för vi får 3-4 ägg om dan "bara". Ville gärna ha fler.

Häromdagen träffade jag en kvinna som hade bara hedemora och hon sa:
"Jag är så trött på mina höns just nu. De bara ligger och ligger och ligger. Inte ett ägg på flera veckor!"

Tänkvärt tycker jag.

Ingen av mine Hedemora har lagt seg på egg i år... kun en i fjor....  Mine Dverg Kochin og Aracuana ruger mye mere  ;)
Det er nokk litt forskjellig  :D

Men klart.... tenker du på Genbankhöns, så blir det litt krangletet å ha flere raser... De har endel regler ang. det...
MEN... Hedemora er like vakkre uten Genbank og like mye renraset  ;)
Lykke til i valget   ;D
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #26 skrivet: 29 jan-10 kl 13:02 »
Vore kul att få veta hur gamla Hedemorahönor ni har eller har haft !

Hos mig är den äldsta nu levande 8 år. Hon är min absolut snyggaste någonsin, pigg och glad och ruvade för första gången förra sommaren. Även om hon inte värper (vet inte) får hon så klart gå kvar och ha det bra så länge hon är frisk. Min allra första hedemorahöna - som ju var min älsklingshöna av förklarliga skäl - blev drygt 9 år. Henne bar jag gärna omkring på och vi pratade och kramades mycket  ;) :)

Nu hade jag häromdagen en genbanksuppfödare hos mig som berättade att de höns som köptes hos mig för ca 6 år sedan samtliga var i livet. Dessutom levde de allra första höns som införskaffades för 9 år sedan och redan då hade flera år på nacken. De var alltså 13-14 år gamla nu, värpte antagligen inte, men levde i högsta välmåga. Fantastiskt, eller hur? Lät otroligt, men så var det. Jag frågade naturligtvis om mat, värme och ljus etc. och det fanns hela vintern lång. Det var inte tal om annat - och jag höll med, eftersom jag också har det så hos mina kära fjäderfän.

Kul att få höra hur gamla era "Hedemoratanter" blivit  :)

//Amanda
som lever i ett fantastiskt landskap som kung Bore skapat

« Senast ändrad: 29 jan-10 kl 13:07 av Amanda »
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #27 skrivet: 29 jan-10 kl 13:08 »
Min äldsta och enda hedemora jag har kvar är ca 14 år gammal. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 29 jan-10 kl 13:25 »
Något som är mer underbart och kul är att denna gamla tant lägger ägg om somrarna ännu. ;D. Men bara under sommartiden. Men otroligt bra enligt mig ändå! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #29 skrivet: 29 jan-10 kl 13:34 »
Träffade en ullig hedemora-tupp en gång hos en hönsmänniska som enligt uppgift var 17 år. O han såg verkligen dundergammal ut, men vid god vigör ändå!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lycka

• Ångermanland
« Svar #30 skrivet: 30 jun-10 kl 16:43 »
Jag undrar om hedemoran från början hade mörkt huvud
med svart kam och slör samt  mörka ben.
Hedemorahöns

Ronny

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 30 jun-10 kl 18:33 »
Det fanns variation även på de först tillvaratagna hedemorahönsen. En del hedemorahöns kan vara rätt mörka i kam och slör.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Minnas

• Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
« Svar #32 skrivet: 30 jun-10 kl 21:59 »
Undrar vart det kan komma från en del har verkligen svarta kammar väldigt vackert är det i alla fall. Jag bor alldeles i närheten av Trollbo där dom hittades...och det finns några Hedemora hos mig med ;)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #33 skrivet: 01 jul-10 kl 06:11 »
Ja jag tänkte på att de kallades sothöns.
Grå  med sotade huvuden.
Hedemorahöns

Ronny

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 01 jul-10 kl 12:21 »
Man kan inte säga att den variationen är mer ursprunglig än någon annan som fanns och finns på hedemorahönsen eller att de "från början" såg ut på det sättet. Jag har också hört uttryck som "sothöns" och "dalablå" men det betyder inte att alla en gång i tiden sett ut på det sättet. I dag vet vi ju också att den blå färgen inte nedärvs konstant utan förutsätter andra gener som i sin tur kan dölja svagare gener. Jag ser färgvariationen som positiv - inte som negativ.
« Senast ändrad: 01 jul-10 kl 12:38 av Ronny »

Lycka

• Ångermanland
« Svar #35 skrivet: 01 jul-10 kl 21:59 »
Ja det kan jag hålla med om att det är så trevligtl att de har så stor färgvariation.
I år har jag fått många vita.
Hedemorahöns

Monica H

• Halland
« Svar #36 skrivet: 06 sep-10 kl 08:25 »
Tycker det är underbart med variationen som finns hos hedemorahönsen. Håller på att bygga upp min första hedemoragrupp och kommer att sträva efter att få så många olika färger och utseenden som möjligt.
Har haft flera hönsköpare som varit intresserade men håller hårt i dem än så länge, verkar inte finnas så många här omkring.
Hur är det med kammarna? Kan de också variera, som på öländsk dvärg?
Halland è bäst

Lycka

• Ångermanland
« Svar #37 skrivet: 06 sep-10 kl 08:31 »
Är du intresserad så läs Thomas hemsida
Hedemorahönsen på torpet.
Mycket läsvärd för hedemora ägare.
Hedemorahöns

Ronny

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 06 sep-10 kl 13:48 »
Alla hedemorahöns har enkelkam.

Ett enkelt råd är att välja de höns som man tycker fungerar bra och försöka bortse från färgen som i sammanhanget saknar betydelse eller i alla fall är av strakt underordnad betydelse. (Det är inte alltid så lätt, för vi är ju bara människor).

Visst kan en del få lite fler höns i sin flock av en viss färg än av andra färger, men då finns det ju en bra anledning till det. Alla behöver inte ha all variation i sin flock! Då blir det lätt att man börjar samla höns från olika håll med speciella färger och det vill jag avråda från av flera skäl. Omvänd färgformalism skulle man kunna säga.

Jag tycker det är tänkvärt för alla som har en hushållsflock, inte bara för de som är med i genbanken.

Tuve

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 26 apr-11 kl 05:29 »
Jag jämförde nyligen med vänner som har större höns än jag (jag har dvärgkochin), och de tyckte att deras flock orsakade mycket skada i trädgården. Det tycker jag inte att mina gör, fast jag har lika många höns som vännerna.
Eftersom jag ibland funderat över att skaffa Hedemora istället för dvärgkochinerna, så undrar jag om någon har en jämförelse mellan hur mycket Hedemora sprätter sönder i rabatterna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser