Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Lantrasen Hedemorahöns  (läst 35015 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: Om Lantrasen Hedemorahöns
« Svar #40 skrivet: 26 apr-11 kl 05:45 »
haha garanterat så sprätter de lika bra.
de gör ju så i sitt födosökande.
Sätt upp nät, det är det enda som håller dem på rätt sida.
Lättare med hedemora för de är glattbenta.
Tycker jag  ;)
Hedemorahöns

Nina W

• Värmland
« Svar #41 skrivet: 26 apr-11 kl 06:04 »
Eftersom Hedemora-höns är större, har längre ben och dessutom har födo-söks instinkten kvar helt och fullt så sprätter dom mer. Dom är livliga och företagsamma, medans dina dvärgar är lugnare och tamare.  Dessutom, som föregående påpekade, så är ju Hedemororna  glattbenta.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #42 skrivet: 27 apr-11 kl 06:36 »
Ja, och Hedemororna lär upp de bruna nybörjarna från hönseriet  :o! Igår när jag kom hem var mina fina nyrensade rosrabatter liksom utsprättade över halva gräsmattan!
Men underbara ägg får jag nu, väldigt gul gula  o såå goda från utegående höns. Så man får ta det onda med det goda.

...kan tillägga att nu är det kompostgaller för de rabatter jag är rädd om  o:).
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Ralldi

• Bohuslän
« Svar #43 skrivet: 27 jul-11 kl 13:12 »
Hejsan!

Jag funderar på att skaffa Hedemorahöns, är det någon som vill berätta om för och nackdelar, ca hur mycket dom värper osv. Tack på förhand!

Nina W

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 27 jul-11 kl 14:23 »
Jag ser inga speciella nackdelar, annat än om man som jag vill ha ruvhöns. Ingen av de jag haft och inte heller Judit som fortfarande är i livet, ruvar. Lite olika bud om hur många som gör det. 20%? eller bara 10%? I vissa besättningar har man höns med starka ruv-anlag och där ruvar de flesta. Om du har en ganska stor flock med till ex 15 höns så kan det ju räcka om 1-2 st ruvar. Men skaffar du fyra och ingen vill ruva så kan du, som jag, bli besviken.
« Senast ändrad: 27 jul-11 kl 22:48 av Nina W »

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #45 skrivet: 27 jul-11 kl 14:45 »
Vi har hedemorahöns, helt underbara i mitt tycke. Vi har 6 vuxna hönor + tuppar och de värper mellan 2-4 ägg per dag året om (med undantag av vissa dagar under vintern). Av våra är det 3 st som velat ruva varav en som lade sig igen så fort hennes kycklingar flyttade. Fördelar: (gäller nog alla höns oavsett ras) ägg och trevligt sällskap! Jag tror inte att det finns några egentliga nackdelar med höns, det skulle vara att de kacklar/galer en del så du behöver toleranta grannar om ni bor nära varandra.
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #46 skrivet: 28 jul-11 kl 09:03 »
Jag har bara två. Den ena vill ruva HELA tiden, riktigt så det blir jobbigt. Har aldrig haft en fullt så ruvgalen höna. Värper gör de jättemycket bägge två. Lugna och trevliga, har inte blivit så personliga än, men jag har inte haft dem så länge.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #47 skrivet: 30 jul-11 kl 22:24 »
Jag har två fullväxta hedemorahönor och tre unghöns. Båda hönorna har ruvat fram kycklingar sen de de kom i april. Äggen de la innan ruvningen var små, ca 50gr, men de la ägg i stort sett varje dag. En var bara ett år och en var två. Mycket lugn, trevlig och självständig ras, kanske inte så handtama - de har som gammal lantras många överlevarinstinkter kvar - men är vänliga och mysiga. Dessutom är de väldigt variabla utseendemässigt - det är kul. Hedemorahöns är vår mest nordliga ras och klarar kyla bra pga den täta fjäderdräkten med "dubbla" fjädrar bl.a. Det finns en del sk ullhöns i rasen.   
Jag tycker mycket om mina!
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

wicket

• Bohuslän
« Svar #48 skrivet: 30 jul-11 kl 22:58 »
Fina höns i lagom storlek. ganska lugna, inte så flaxiga. Jag tycker om att dom varierar så mycket i färg.
Jag har sju hönor och innan dom började ruva fick jag mellan 5 och 6 ägg omdagen, och det kan tilläggas att dom bara får spanmål och matrester samt dom små kryp dom hittar själva när dom går lösa.

Men Sen börja dom ruva en efter en. Och 5 st har visat vilja att ruva. så nu verkar jag inte få mer än 2-4 ägg om dagen. Men därimot massa kycklingar =)

Amanda

• Djuren är åtminstone mänskliga!
    • Västmanland
« Svar #49 skrivet: 31 jul-11 kl 00:14 »
Hedemorahönan är en underbar höna. Finns inget som helst negativt att säga om den. Tvärtom:

* Mycket duktig äggläggare (ca 3-5 ägg per höna & vecka)
* Ruvvilliga
* Goda mödrar som tar väl hand om kycklingarna
* Olika färgkombinationer i fjäderskruden, varför ingen är den andra riktigt lik
* Ullhöns förekommer
* Hedemorahönan har ett bidun under den vanliga fjädern, varför den är en mot köld tålig ras
* Lugna, harmoniska, fina höns
* Lagom stor
* Flyger sällan
* Pratsamma
* Trivs bäst med bara en tupp

Ja, det finns massor att säga om Hedemorahönan. En jättetrevlig ras helt enkelt  :)
Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

ach73

• Dalarna
    • Kennel Shakatak
« Svar #50 skrivet: 01 aug-11 kl 08:31 »
Tror de flesta ovan fått med mina synpunkter på Hedemorahöns  ;D
Själv har jag sex vuxna hönor, en trevlig tupp och tre kullar kycklingar.
På sex hönor får vi 4-6 ägg/dag.

Mycket trevliga, bra äggläggare så gott som året runt, ruvar gärna, härliga färger
(fast jag får nästan bara svarta kycklingar, vill ha brunt!)
lagom storlek, visar sig ute även på vintern.

Enda nackdelen jag kan komma på är att de kan vara rätt svåra att få tag på.
Iaf här i Dalarna.

Lycka till med kommande höns, Hedemoror blir du inte besviken på  ;)

freeky

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 01 aug-11 kl 09:08 »
Hänger på fördelarna, jag har 3 vuxna höns, en tupp och 3 unghöns som är maskinkläckta. Dom är alla tama och orädda, men "de tre musketörerna" är som små hundar och kommer springande för att få komma upp i famnen när man kommer till hönsgården.Helt underbara :-*
Dom andra raserna jag har är oxå tama men inte på samma sätt alls.

GårdsFia

• Gästrikland
    • Hemsidan
« Svar #52 skrivet: 01 aug-11 kl 15:15 »
Vi har haft hedemorahöns nu några år och de är verkligen en ras vi trivs med. Värper bra året runt men på vår/sommaren är det oftast några av hönorna som lägger sig för att ruva fram kycklingar istället. Och i år har fem av våra tolv hönor ruvat fram kycklingar som de har tagit väl hand om.

För övrigt är hedemororna som de flesta skriver här, lugna, trevliga i sitt uppträdande (ej flaxiga), tåliga för kyla och dessutom så finns de ju i så många fina färger. :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #53 skrivet: 01 aug-11 kl 16:42 »
Håller med tidigare "talare"
Hedemorahönsen är en ras som har allt. ;)
Mina gör alltid ett uppehåll med äggläggandet över vintern ca 3-4 mån +
ngn vecka just nu.
Finns i alla färger.
Till dig som får mörka kycklingar du får ta en ljus tupp nästa gång.

En sida att rek. är HEDEMORAHÖNSEN PÅ TORPET.
Där kan du se en mängd färger, +en massa "matnyttigt"

Visst är det väl lite "konstigt" att de är svåra att få tag på i Dalarna.
Jag hämtade mina första där, det är ju deras  "hemland"
Här uppe är de mycket populära,50 mil norr om Sthlm.
Lycka till med hedemora.
« Senast ändrad: 03 aug-11 kl 18:39 av Lycka »
Hedemorahöns

Fru Kall

• Uppland
« Svar #54 skrivet: 02 aug-11 kl 19:34 »
Jag har haft mina hedemorer i ett år nu. Jag kan inte komma på något negativt med dem.

På tre hönor har jag fått i snitt 2 ägg per dag sedan slutet av december.
En höna lade sig att ruva i våras som resulterade i 13 kycklingar (!)
Hon var en superduktig mamma till alla 13.

De är mycket sociala och nyfikna. Vill gärna vara med och titta på vad jag gör när jag donar i trädgården.
De kommer när jag kallar på dem.
De vill inte att jag håller i dem men det tror jag har med att göra hur hanterade de är som små.
Mina kycklingar (tonåringar) protesterar inte alls på samma sätt. Ändå så har jag inte hanterat dem överdrivet mycket.

Att de tål kyla bättre än de flesta andra raser ser jag som ett stort plus.
Mina har inget emot att gå ut och sprätta i snön.  :)

Jag rekommenderar dem varmt.
Lycka till!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #55 skrivet: 19 aug-11 kl 08:07 »
Kul att ni som har Hedemora är nöjda det låter som en trevlig ras.  ;D

Det jag undrar över är dels att Hedemora skulle vara så väldigt mycket mer köldtåliga än andra raser och nu ser jag att det bero på att dom har  så kallat  "bidun"  ??? Det skulle jag vilja se bilder på och få förklarat vad det är för något. Dun under fjädrarna har nämligen alla raser i varierande mängd och jag är väldigt nyfiken på om det verkligen är en skillnad eller om det bara är snack... Ullhöns eller Silkesbefjädrade som det heter på andra raser är nämligen inte mer köldtåliga snarare tvärt om då de blir våtare. Att H sedan har mindre kam en ex Leghorn och därför inte förfryser sig så lätt är ju en sak men det gäller väldigt många fler raser än H.

En annan sak är att alla som har hedemora skriver att dom värper bra eller mycket bra. Siffror på 3-5ägg per vecka minus när dom ruvar, minus när dom ruggar och minus ev vinteruppehåll gör att min mattematik säger att dom värper max 8 månader (inget vinteruppehåll och max en ruvning) per år dvs max 32 veckor vilket borde innebära 96-160ägg/år.  Det är en äggmängd som de allra flesta raser kommer upp i. Alla de raser jag har utom 1 värper så bra eller bättre (de flesta).

Nu är det inget problem i sig. Det är helt OK att ha ha hobbyhöns/lantraser som inte värper lika bra som värphybrider men man bör fundera på om en ras som kanske värper 100-160ägg/ år kan kallas en bra värpras när det finns raser som värper det dubbla.

Kan tillägga att jag aldrig har sett en riktig Hedemora och att detta inte är någon sätt att försöka förringa rasen eller lantraser i allmänhet. Jag tycker alla ni som har genbanker gör ett kanoooon jobb  ;D

Det jag skriver kan också var tänkvärt med tanke på det som just nu debatteras i en annan tråd:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=117819.0
Har man en ras och är nöjd med den så blir rasegenskaperna väldigt bra för dom passar ditt eget behov  ;)

Lycka till med era Hedemoror  ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lianne

• Västergötland
« Svar #56 skrivet: 21 aug-11 kl 19:56 »
Nej, man har inte Hedemorahöns för att de är en superbra värpras, mina värper varannan dag.
Jag har dom för att de är tåliga, mina är ute mitt i smällkalla vintern och i ösregn, för att jag gillar variationen i färger, de har så ullig och härlig kropp och att de är självständiga. Ruvningsvillighet varierar säkert, av mina sex hönor är det en som ruvar än så länge.
Har Hedemora höns, hund och tre katter

tillyvonn

• Hälsingland
« Svar #57 skrivet: 26 aug-11 kl 19:13 »
Mitt äggtrix funkade! Nu har jag fått två ägg, 36 gram och 42, Äntligen!

Hedemora höns kan vara envisa, (kanske gäller alla raser?). VILL dom inte gå in så är det kämpigt. Men mina går alltid in självmant vid kl sex. Det är nog bra om du kan ha lite uppsikt när dom går fritt. Dom är ganska bra på att gömma sig och om det är en duktig tupp så håller han koll men höken är snabb om den har fått sikte på en höna.
Lita på det oväntade!

tillyvonn

• Hälsingland
« Svar #58 skrivet: 26 okt-11 kl 13:04 »
Mina hedemorahöns är duktiga äggläggare, men de lägger aldrig ägg med vikt över 49gram. Genomsnittet ligger på 46-47 gram. Enligt rasbeskrivning ska hedemorahönsens ägg väga 50 -55 gram. Mina hönor får bra med mat och är frigående och friska. De äldsta är två och tre år, de övriga är nyvärpare.
Vad kan det bero på att äggen blir så små?
Tilläggas kan att ur sju av dessa små ägg kläcktes sex pigga kycklingar i somras. :)
Lita på det oväntade!

Existens?

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 26 okt-11 kl 13:10 »
Vad menar du med 'bra med mat' ? Ger du dom riktigt värpfoder? För det är ju det man stoppar i som styr det som kommer ut, om man säger så  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser