Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Lantrasen Hedemorahöns  (läst 34945 gånger)

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
SV: Om Lantrasen Hedemorahöns
« Svar #80 skrivet: 08 sep-12 kl 10:01 »
I den skandinaviska standarden som du köper från SRF
http://www.rasfjaderfaforbundet.dinstudio.se/empty_9.html

Finns det även för Hedemora där?
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Sirpa

• -
« Svar #81 skrivet: 08 sep-12 kl 10:06 »
Hedemora är inte en erkänd ras  :)  går inte att ställa ut.
Höns och Liljor i min trädgård.

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #82 skrivet: 08 sep-12 kl 10:10 »
Hedemora är inte en erkänd ras  :)  går inte att ställa ut.
Aha tack :)
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

FM

• Skåne
« Svar #83 skrivet: 08 sep-12 kl 22:38 »
Så jävla mycket härdigar är de ej än mångtalet andra raser... och man personligen tycker jag om när man ser att en individ ser ut som en individ av rasen skall annars kan man ha blandisar ;) Vad har livskvalitet med knapert boende att göra?

Hur många håller höns som man gjorde förr och hur hade dom det då? Här i rika väst kostar man på sina djur lite extra lyx jämfört med många andra länder :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #84 skrivet: 09 sep-12 kl 12:09 »
Helt meningslösa spekulationer i olika rasers härdighet tycker jag. Det är väl inget att kivas om och bli upprörda för. Vi som håller lantraser vill gärna underhålla den långa anpassningen som de har till vårt klimat, sjukdomsbild etc. Om någon anser att deras rashöns är lika härdiga så är det väl fritt att göra det. Inte behöver vi väl svära och leva jävel (förlåt) för det?  >:D 

Inte meningen att göra dig upprörd. Jag tycker att det finns en självklar plats för bevarande av våra gamla raser. Har möjligtsvis varit provokativ i mitt sätt att skriva  ::) Har själv hedemoror.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #85 skrivet: 09 sep-12 kl 12:38 »
Är det inte så med höns i kyla, att de nakna hudpartierna (kammen, ansiktet och tårna) får förfrysningsskador långt innan själva hönans kropp blir för kall (om hönan är normalt befjädrad)? Känns det inte därmed lite onödigt att avla fram en höna med extra varma fjädrar, om nu hönan har normalstor kam?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

FM

• Skåne
« Svar #86 skrivet: 09 sep-12 kl 12:48 »
Är det inte så med höns i kyla, att de nakna hudpartierna (kammen, ansiktet och tårna) får förfrysningsskador långt innan själva hönans kropp blir för kall (om hönan är normalt befjädrad)? Känns det inte därmed lite onödigt att avla fram en höna med extra varma fjädrar, om nu hönan har normalstor kam?

Jo det är vell lite som på oss människor :) Måste kolla på detta lite nogrannare. Intressant nog verkar  ungerska o liknade nakenhalsade härdiga ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #87 skrivet: 09 sep-12 kl 16:42 »
Henrik, det är väl inte riktigt samma typ av förfrysning. Om kamtaggarna förfryser så ramlar så småningom taggarna av och kammen läks. Om kroppen förfryser så dör hönan/tuppen.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #88 skrivet: 09 sep-12 kl 17:25 »
Alltid svårt att säga bu eller bä när det gäller härdighet hos djur. Det kan mycket väl vara så att på en bondgård överlevde hönsen som kanske hade "bättre" fjäderdräkt med tex fjädrar på fötterna, i grannbyn var det just dessa som dog bort för att de hade väldigt lerigt på gården och då fastnade geggan i fjädrarna. På den tredje gården överlevde de höns som minsann höll sig inomhus och inte gick ut vintertid, medans den fjärde grdens höns överlevda pga att de tog sig ut ur det dragiga hönshuset och letade mat utomhus istället. Så härdighet kan nog vara väldigt olika skulle jag säga.

Däremot är det ju intressant att veta vilken typ av djur som ska bevaras inom en viss ras. Det ultimata hade ju varit att veta exakt hur de hållits tidigare, och sedan försöka efterlikna det så gott det går utan att för den skull bryta mot dagens djurskyddsbestämmelser såklart.
« Senast ändrad: 09 sep-12 kl 19:04 av Jonas från Backfors »
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #89 skrivet: 09 sep-12 kl 17:34 »
Intressant Jonas .
Finns ju massor av espekter.
« Senast ändrad: 09 sep-12 kl 17:38 av Lycka »
Hedemorahöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #90 skrivet: 09 sep-12 kl 18:23 »
Henrik, det är väl inte riktigt samma typ av förfrysning. Om kamtaggarna förfryser så ramlar så småningom taggarna av och kammen läks. Om kroppen förfryser så dör hönan/tuppen.

Nejdå. Jag menar att det inte är okej om en höna kommer undan med förfrusen kam, eftersom hönan troligen lider mycket av det. Så jag förstår inte riktigt tänket med att avla fram höns som är extra tåliga mot ihjälfrysning, men inte är mer än normalt tåliga mot frostskadade kammar. Sjunker temperaturen till grader då en Leghorn hade frusit ihjäl men en Hedemora med enkelkam klarat sig, så kommer Hedemoran med enkelkam ändå förfrysa kammen. Tycker många hönsägare att det är okej?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

FM

• Skåne
« Svar #91 skrivet: 10 sep-12 kl 01:39 »
Enkelkam o stort slör är kännsligast för förfrysning, då är det bättre med liten kam som inte sticker upp o har massa taggar. Varma dagar kan en stor kam vara att föredra då den hjälper med temperaturregleringen. Sedan tycker hönorna om vackra stora röda kammar ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #92 skrivet: 10 sep-12 kl 08:29 »
Det pratas mycket om förfrysta kammar men som regel är förfrysning av slör vanligare men inte lika uppmäsksammat förmodligen för att det inte syns lika tydligt. Djuren doppar slören i vatten när dom dricker och vått & kallt är ingen bra kombo  :-\

När det diskuteras härdighet så verkar de flesta tänka härdighet = tål kyla... Härdighet är betydligt mycket mer än att tåla kyla!!! Härdighet handlar om livskraft för ägg, kycklingar och ungdjur, motståndskraft mot sjukdomar och ohyra, fertilitet, förmåga att hantera stress, förmåga att bli gamla osv.

Har man flera raser som jag har så märker man väldigt tydligt att härdigheten varierar väldigt mellan raserna. Har i år skaffat på mig tre lantraser och det ska bli spännnade att se hur dom hävdar sig härdighetskonkurrensen med de andra rashönsen jag har.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Har en Hedemoratupp som kommer från ett genbanksägg. Då jag har svarta och gråa höns har det bara blivit grå och svarta kycklingar med min befintliga tupp. Som tur var så blev ett av genbanksäggen en tupp, med den här ljusa färgen, han är näst intill vit med lite ljus, ljus "grädd-kolafärg" på kroppen, eller vingarna ser det ut som!! Kan det bli lite andra färger på kycklingarna framöver då? Om nu tupparna håller sams och han får komma till! Fotade idag när solen passade på att lysa!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Här kommer en bild till!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

FM

• Skåne
Vad du får för färger beror lite på vad som döljer sig bakom det vita. Han ser ut att ha guldinslag i det vita.

Fin han är   :-* 

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Ok, då kanske det ialla fall blir mest svart och grått då? Jag vet inte vad som ligger bakom, köpte genbanksägg men tänkte inte på att fråga om färgerna på tupp och höns som lagt äggen!! Han är lite "gulaktig" på vingarna.

FM

• Skåne
Kollade på din hemsida och såg att du har mörka hönor, en lavendel/blå? Svart är tämlingen dominant, så jag har förstått att det gärna kommer ut mörka avkommor då. Så någon höna med ljus färg hade nog ökat chansen för mer varierat färgad flock.

Jag har bara ljusa "moror" :)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
Ja, det stämmer, svart och en är grå eller vad den färgen  nu heter. Jag får väl försöka skaffa några avelsägg från en ljus grupp och ta det den vägen annars.

Arin

Jag har läst någonstanns att har man en vit tupp så blir avkommorna oftast samma färg som hönan. Då det krävs dubbel uppsättning för att få vit. (Sen är det ju mycket möjligt att en svart höna bär på vita anlag och att en vit tupp bär på svarta anlag. Eller??) Jag är inte alls helt hundra på detta med färger. Men kanske går att googla =) Lycka till iaf !!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser