Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkon & Höns tillsammans?  (läst 11918 gånger)

shelale

• Västergötland
Kalkon & Höns tillsammans?
« skrivet: 02 mar-12 kl 13:48 »
Kan man ha en ungkalkon boendes med tre höns? jag funderar på att ha en kalkon till jul men isånafall måste den bo tillsammans med mina framtida höns.

sonja på slätten

• Halland
SV: Kalkon & Höns tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 02 mar-12 kl 13:56 »
Har du bara EN ensam kalkon lär du bli så fäst vid den att slakt blir, ja åtminstone svårt.  Det är väldigt personliga djur.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 mar-12 kl 14:14 »
..det är nog bra om du har minst två kalkoner...men vist kan dom bo tillsammans med hönorna..som så klart oxå ska få ha en tupp :-)
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Ek

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 mar-12 kl 19:28 »
Det verkar fungera för dom flesta och en ungkalkon är det säkert lugnare med.Men här fungerade det inte när dom blev vuxna . Kalkonhöna fick stryk av en höna sen ledsna hon höll på att ta livet av höna . kunde inte ha dom ihop släppte kalkonhöna lös i ladugården på natten . det gick i två nätter sen hitta räven in! Kalkontuppen fick stryk av en tupp. Nacka tuppen.. Då börja Kalkontuppen hacka hönsen när dom kom för nära även kycklingar fick passa sig. Der var ett jävla liv när dom skulle upp på nattpinnen.. Han ligger i frysen nu.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 03 mar-12 kl 14:50 »
Var det inte någon sjukdom som kunde smitta mellan Kalkon - höns ???

Jo så är det. Därför ska min inte ha Kalkoner tillsammans med Höns.
« Senast ändrad: 04 mar-12 kl 09:59 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #5 skrivet: 04 mar-12 kl 04:35 »
här bor en kalkon tillsammans med ett gäng tuppar.. fungerar bra..
Den ska flytta in med övriga kalkoner nu i vår..

Var för liten för att bo ute i stora ladugården i höstas (ingen värme) så det blev att bo inne och gona sig över vintern..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 24 jun-12 kl 13:25 »
Hönsen kan smitta kalkonerna med en parasit som gör Kalkonerna sjuka!

Kalkoner får ofta diarré som kan vara gulfärgad, de hänger med vingarna, blir onormalt trötta, får stel gång och aptiten minskar.
Ibland mörkfärgas huden (ses lättast på huvudet, vilket har givit sjukdomen dess engelska namn "blackhead"). Liknande missfärgningar kan dock ses vid många andra fjäderfäsjukdomar. Fåglarna magrar snabbt av.
Hos andra fjäderfäarter är sjukdomen ofta mildare eller till och med helt symtomfri.
Dödligheten hos kalkoner kan bli mycket hög (cirka 70 procent). Hos andra fågelarter är den i regel lägre. Överlevande kalkoner växer ofta sämre än normalt.Svårt sjuka fåglar bör avlivas av djurskyddsskäl.

Förekomst
I Sverige förekommer sjukdomen histomoniasis framförallt i små slaktkalkonflockar, särskilt om djuren har tillgång till utevistelse och om de hålls tillsammans med andra fågelarter, till exempel tamhöns.

•Blanda inte tamhöns och kalkoner i samma djurutrymme eller rastgård. Höns är ofta smittbärare av både H. meleagridis och blindtarmsmask utan att själva insjukna.
 •Undvik att hålla kalkoner på mark eller i stall där tamhöns tidigare vistats.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 25 jun-12 kl 07:54 »
Hönsen kan smitta kalkonerna med en parasit som gör Kalkonerna sjuka!

Kalkoner får ofta diarré som kan vara gulfärgad, de hänger med vingarna, blir onormalt trötta, får stel gång och aptiten minskar.
Ibland mörkfärgas huden (ses lättast på huvudet, vilket har givit sjukdomen dess engelska namn "blackhead"). Liknande missfärgningar kan dock ses vid många andra fjäderfäsjukdomar. Fåglarna magrar snabbt av.
Hos andra fjäderfäarter är sjukdomen ofta mildare eller till och med helt symtomfri.
Dödligheten hos kalkoner kan bli mycket hög (cirka 70 procent). Hos andra fågelarter är den i regel lägre. Överlevande kalkoner växer ofta sämre än normalt.Svårt sjuka fåglar bör avlivas av djurskyddsskäl.

Förekomst
I Sverige förekommer sjukdomen histomoniasis framförallt i små slaktkalkonflockar, särskilt om djuren har tillgång till utevistelse och om de hålls tillsammans med andra fågelarter, till exempel tamhöns.

•Blanda inte tamhöns och kalkoner i samma djurutrymme eller rastgård. Höns är ofta smittbärare av både H. meleagridis och blindtarmsmask utan att själva insjukna.
 •Undvik att hålla kalkoner på mark eller i stall där tamhöns tidigare vistats.
Nu kan man ju tillägga att parasiten inte finns överallt och har man inte parasiten i sina marker så kan mycket väl kalkoner och höns gå fritt tillsammans ute.  Jag har tex haft kalkoner och höns på min gård i flera år nu och har inga problem.

Att ha höns och kalkoner tillsammans inne kan gå men man kan inte utgå ifrån det utan bör alltid ha möjlighet att hysa kalkonerna separat under natten.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

1757 gäster, 2 användare
Pasi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser