Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka kalkonägg???  (läst 14851 gånger)

hönsmamman Jill

• Västerbotten
    • www.foxhunters-kennel.se
Kläcka kalkonägg???
« skrivet: 02 mar-12 kl 00:23 »
Jag ska kläcka kalkonägg i vår och undrar nu vad ni tror?
Jag har en kläckare av märket covatutto för 24 hönsägg.
Det kommer inte att gå i så många kalkonägg som jag vill
och undrar om jag ska låta vändarplattan stå stilla och hand
vända äggen själv? Hur ofta måste jag vända äggen då?
Vänder jag dem ett halvt varv eller ett kvarts varv?
Tacksam för svar med era erfarenheter...
MVH hönsmamman
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.
Bor på landet i Västerbotten och storm trivs med livet och djuren.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Kläcka kalkonägg???
« Svar #1 skrivet: 02 mar-12 kl 01:41 »
nu har jag en helautomatisk kläckare men det automatiska programmet där vänder 90 grader en gång i h och den ruvar i 22 dagar. 37 grader och 45 % fuktighet. sedan ökar den till 60 % när det är dax för kläck.

vi fick en hel drös med kalkoner så det måste ju funka med dom inställningarna =)
sedan vet jag man kan ändra men eftersom det var vårt första kläck så körde jag utan att ändra något och det gick bra.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 02 mar-12 kl 07:17 »
Nu har jag inte kläckt kalkonägg, men efter vad jag läst så gäller samma för dem som för andra ägg, t ex hönsägg.

Du kan självklart vända för hand, det har folk gjort tidigare, när inga automatiska vändare fanns. De ska i så fall helst vändas minst 3 gånger per dygn. Det är ganska viktigt att de vänds ett udda antal gånger, eftersom man ju inte vänder på natten, och de ska helst inte ligga på samma håll varje natt. Sätt ett kryss på ena sidan av alla ägg, vänd 180 grader, så att krysset är antingen rakt upp eller rakt ner. Det är enklast att komma ihåg, men det är inte så kinkigt exakt hur mycket man vänder.

Poängen med att vända äggen är att "trådarna" som gulan hänger fast i, och som gör att gulan håller sig i mitten av ägget, ska fortsätta att vara elastiska. Det finns risk för att de töjs ut, och att gulan fastnar på ett ställe i ägget om man inte vänder dem. Och då finns det risk att kycklingen dör eller inte kan ta sig ut. Så har jag förstått det i alla fall, när jag läst på om detta.

Om du har en bra ägglampa, så lyser du äggen efter ca 5-10 dagar, läs på lite vad som gäller för kalkoner. De ägg som inte är utvecklade då bör du ta bort, likaså de som dött tidigt i utvecklingen. De kan jäsa och föra över bakterier till de friska äggen. Kanske får de äggen som utvecklats rätt plats i vändaren sedan, och då kan du låta den sköta vändningen fram till tre dagar innan kläck.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 02 mar-12 kl 08:34 »
Om du vill få in riktigt många ägg ställ dem i kläckaren med spetsen neråt. Sedan lutar du hela kläckaren 45o åt ena respektive andra hållet. Kalkonägg bör man inte lysa förrän efter tidigast 7 dagar, helst några dagar till, då dom utvecklas långsammare än hönsägg. Normalt så är det ju alltid några som är obefruktade och några som dör så det brukar bli plats att lägga äggen ner innan kläck. Kalkonägg ruvas i 28 dagar och man slutar vända dag 25.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tamate

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 02 mar-12 kl 12:32 »
Om du vill få in riktigt många ägg ställ dem i kläckaren med spetsen neråt. Sedan lutar du hela kläckaren 45o åt ena respektive andra hållet. Kalkonägg bör man inte lysa förrän efter tidigast 7 dagar, helst några dagar till, då dom utvecklas långsammare än hönsägg. Normalt så är det ju alltid några som är obefruktade och några som dör så det brukar bli plats att lägga äggen ner innan kläck. Kalkonägg ruvas i 28 dagar och man slutar vända dag 25.

28 dagar?? våra började kläckas redan efter 20 dagar och vid dag 23 var alla som kunde kläckas kläckta

så då får hon en överaskning om hon ska vänta 28 =)
www.missneback.se

mymlan65

• Småland
« Svar #5 skrivet: 02 mar-12 kl 12:39 »
26-28 brukar det vara.... Kanske var lite varmt i kläckaren iallafall.... ;) Fantastiskt att de ändå klarade sig...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 02 mar-12 kl 15:24 »
28 dagar?? våra började kläckas redan efter 20 dagar och vid dag 23 var alla som kunde kläckas kläckta

så då får hon en överaskning om hon ska vänta 28 =)
Är du säker på att du inte har räknat fel på en vecka ?  ;) Det låter faktiskt mer rimligt än att dom kläckte på dag 20. Inte ens stora hönsraser brukar kläcka så tidigt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tamate

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 02 mar-12 kl 19:19 »
Är du säker på att du inte har räknat fel på en vecka ?  ;) Det låter faktiskt mer rimligt än att dom kläckte på dag 20. Inte ens stora hönsraser brukar kläcka så tidigt.

som sagt jag körde det automatiska programmet och det stod 22 när jag startade och sedan räknade den ner, det stod kläck och sedan hur många dagar över kläck. på dag 4 efter kläck stängde jag av för då hade inte någon kläckts på flera dagar och jag såg ingen rörelse eller hörde något från dom som var kvar.

när jag kan ska jag ta mig ner i källaren (har foglossning) eller säga till gubben och hämta manuallen för jag vet det står dagantal där =)
www.missneback.se

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 02 mar-12 kl 20:00 »
som sagt jag körde det automatiska programmet och det stod 22 när jag startade och sedan räknade den ner, det stod kläck och sedan hur många dagar över kläck. på dag 4 efter kläck stängde jag av för då hade inte någon kläckts på flera dagar och jag såg ingen rörelse eller hörde något från dom som var kvar.

när jag kan ska jag ta mig ner i källaren (har foglossning) eller säga till gubben och hämta manuallen för jag vet det står dagantal där =)
Har du en RC-COM så är jag rätt säker på att den börjar räkna ner på 28 på kalkonprogrammet. Strunta i manual och trappa, det viktigaste är ju trots allt att dina kalkonbebbar kläcktes  ;D

tamate

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 03 mar-12 kl 22:02 »
Har du en RC-COM så är jag rätt säker på att den börjar räkna ner på 28 på kalkonprogrammet. Strunta i manual och trappa, det viktigaste är ju trots allt att dina kalkonbebbar kläcktes  ;D

ha ha gu va ja e knäpp, måste fått ett hjärnsläpp. la ju in kalkonerna först och hönsäggen en v efter och det är ju höns som ligger i ca 22 dagar. så ja 28 dagar tar det för kalkoner att kläckas helt klart =)
hade ju sådant bryderi med detta då jag fick äggen i 2 olia omgångar och var rädd för att hönsäggen skulle bli för sena för kalkonäggen kom 2 dagar senare än vad dom skulle pga posten och så ska dom ju ligga i helst 12 timmar och bli rätt temperatur innan man stoppar in dom men hönsäggen kom när dom skulle och han precis ligga i 12 h innan jag skickade in dom i kläckaren =)
www.missneback.se

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 07 mar-12 kl 22:59 »
Kan man fåse en bild på nyfödda kalkonbebisar då ja antagligen kommer kläcka det framöver??

MVH/Lina

hönsmamman Jill

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 09 mar-12 kl 11:25 »
Hej alla vänner
och då speciellt ni som tagit er tid att svara mej...
Ni är guld värda..  :D
En fråga till bara... Mellanväggarna ska jag använda
dem eller kan jag vara utan????????

Vilka bra tips ni har till mej... jag blir så glad... mina kalkonägg
kommer direkt efter påsk och då ska det börjas...  ;D
är så förväntansfull och längtar verkligen efter dessa små liv...
ja nu tar det ju minst 28 dagar till att dom kommer ur sina ägg
men den som väntar på något gott... blablabla...  :D
Har ett glatt gäng Hedemorahöns, 6st tackor och Bäärtil Bagge. 4 st Jack Russell Terrier, 1 st Hamiltonstövare och sist men absolut inte minst 1 st American Foxhound.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 09 mar-12 kl 13:53 »
Mellanväggarna ska användas om äggen ska vändas bra, annars får man vända förhand.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hönsmamman Jill

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 09 mar-12 kl 22:43 »
Ja det var så jag tänkte "ieenilorac"
Vända för hand och inga mellan väggar...  :D
Det ska nog gå bra hoppas jag på, efter alla era
kloka råd.
MVH hönsmamman Jill

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 13 mar-12 kl 18:49 »
Kan man fåse en bild på nyfödda kalkonbebisar då ja antagligen kommer kläcka det framöver??

MVH/Lina
Här kommer en av Konstfarbrorns bronskalkonkycklinagr tagen direkt ur kläckaren  :D Äggtanden har fortfarande inte trillat av  ;)

FM

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 13 mar-12 kl 18:57 »
Här kommer en av Konstfarbrorns bronskalkonkycklinagr tagen direkt ur kläckaren  :D Äggtanden har fortfarande inte trillat av  ;)

Och mina  ;)  ;D Mycket fin bild blev det! Dom är så söta
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 13 mar-12 kl 18:58 »

Och mina  ;)  ;D Mycket fin bild blev det! Dom är så söta
Ops, förlåt att jag glömde dig  :-[

FM

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 13 mar-12 kl 19:19 »
hahaha det är lungt  ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1598 gäster, 2 användare (1 dolda)
ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser