Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvällslampa?  (läst 3025 gånger)

Josie82

• Uppland
Kvällslampa?
« skrivet: 01 mar-12 kl 22:33 »
Hur gör ni med släckning på kvällen? Mina hönor blir ju totalt paralyserade när det blir bäcksvart och om dom inte hunnit hoppa upp på pinnen blir dom kvar på golvet. Häromkvällen låg tre st utanför hönshuset för det var mörkare inne än ute så dom hittade inte in.
Skymningslampa, finns det? Eller myslampa hela natten? Eller lär dom sig tiden om man har timer? Tips mottages tack!
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

Annika Johansson

• Östergötland
SV: Kvällslampa?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-12 kl 23:48 »
Jag har låtit installera en timer ( måste ha installerat för damm och fuktgodkännande ) som går på en lågvattslampa tidig morgon och kväll . Jag ställer om efter dygnsljuset så de får några timmar extra. Funkar finfint!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 02 mar-12 kl 08:12 »
Jag har också timer på mina  4 taklampor. Dom släcker med lite fördröjning så det tar ca 45 minuter från att det börjar släcka tills det är mörkt.  Hönsen lär sig detta och redan när första lampan slocknar brukar dom flesta ha nattat sig.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

MrsB

• Småland
« Svar #3 skrivet: 02 mar-12 kl 18:26 »
Har en nattlampa som "skymningsbelysning". När jag släcker den ordinarie belysning har jag nattlampan på timer cirka 2 timmar till. En vanlig nattlampa på cirka 4 watt. Den ger inte ljus så att de kan äta men ger tillräckligt ljus för att de skall komma upp på sina pinnar utan stress

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 02 mar-12 kl 22:29 »
Jag har extraljuset på från morgonen, men bara naturligt ljus sen. Alltså blir det inte becksvart direkt utan naturlig skymning.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser