Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rovor, grönkål, potatis till djuren?  (läst 7697 gånger)

Kretsloppan

• Södermanland
Rovor, grönkål, potatis till djuren?
« skrivet: 28 feb-12 kl 20:58 »
Hoppas få hem frön till rovor. Har f n höns men vill skaffa får (två tackor, en gumse) och grisar (sugga och galt). I min barndom kokade mormor potatis till grisarna (2 för gödning över sommarhalvåret) i en stor, vedeldad gryta i ett f d mjölkrum, och jag kokade till kalkoner jag hade över sommaren. Kan inte grisar och höns äta okokt potatis? Äter får potatis?? Får äter väl rovor? Och det borde väl grisar också göra? Blasten då? Är betor bättre? Är foderbetor och fodersockerbetor samma sak? Tror jag läst nånstans om grönkål till höns om vintern? Kan får o grisar också äta det? Man skulle kunna ha växelbruk på det, visst? Kanske ärter och morötter också. Tips på litteratur?

Förstår att man tar sig vatten över huvudet om man siktar på en fulländat självhushållande gård men tycker det skulle vara storstiligt att ge djuren foder från egen odling.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Rovor, grönkål, potatis till djuren?
« Svar #1 skrivet: 04 mar-12 kl 16:01 »
Jag skulle nog sikta på att ge fåren bra hö i första hand. Rovor mm kan de nog äta men är inget de föredrar sådär jättemycket. De är ju framförallt örtätare så rotfrukter är inget som ingår i deras naturliga kost.

Grisar däremot gillar alla rotfrukter men bäst är om man kokar dem först. Av kålkan det bli dålig smak på köttet om man ger mycket på slutet innan slakt.

Foderbetor och fodersockerbetor är nästan samma sak, men det är mer mer socker i den sistnämde.

Av äror ska man helst ha vitblommiga för att ge som foder till djuren.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 04 mar-12 kl 16:37 »
Av ärtor ska man helst ha vitblommiga för att ge som foder till djuren.

Hur hänger detta ihop?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 04 mar-12 kl 16:55 »
Hur hänger detta ihop?
Det är visst så att de vitblommiga innehåller mindre av de gasbildande ämnen som annars finns i ärtor. Man kan ge de vitblommiga råa, de andra bör kokas. Så har jag läst i alla fall, har inte provat själv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 04 mar-12 kl 16:59 »
Precis å har jag också förstått det hela. Däremot vet jag dock en tant som gett sina höns olika typer av ärtor som det är färger på blommorna och dessutom råg som ju även det inte ska vara speciellt bra för hönsen. Hon har haft sina höns väldigt länge och haf få sjukdomar.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 21 mar-12 kl 19:42 »
Grisar däremot gillar alla rotfrukter men bäst är om man kokar dem först.

Hur gör ni med kokandet? Varje dag? Har ni vedeldad gryta då?

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 23 sep-12 kl 20:36 »
Jag odlar rovor till hönsen som ja kokar
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 23 sep-12 kl 21:54 »
Serverar du dem i halvor då? Äter du rovmos också :)? Vilken sort är det?

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 24 sep-12 kl 08:13 »
Jag skär dem i 3-4 cm tjocka skivor. Hönsen älskar dem! Nej, men jag har gjort potatis och rovgratäng! Jättegott :)
Det är gammal svensk rova :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #9 skrivet: 24 sep-12 kl 11:09 »
Hos oss äter hönsen också rovor, vi slänger in resterna när vi gjort rovmos, rovsoppa eller liknande. Annars är ett tips att skära tunna skivor med osthyveln och lägga på tunnbrödmackan :)
www.backforsgard.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser