Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att lära sig spinna  (läst 7587 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Att lära sig spinna
« skrivet: 27 feb-12 kl 13:31 »
Ikväll ska jag på slöjdcafékväll i Hemslöjdens hus. Där får man testa på att spinna med ull och lin. Det ska bli jätteskoj! Tyvärr missade jag första cafékvällen då man fick fläta en egen korg, men senare i vår ska man få lära sig tälja, det vill jag gärna. Jag tror att de har haft dessa kvällar tidigare, men det har jag helt missat... det är ju ett jättebra tillfälle att få prova på nya saker man är nyfiken på.
Visserligen har jag sagt strängt till mig själv att jag inte ska börja med nån ny hobby...  ::) Men det bli ju iaf billigare att köpa ull än garn. Man är ju smålänning!  ;D
Ni som redan behärskar denna ädla konst, är det svårt att komma igång som nybörjare? Är det enklare med slända eller med spinnrock? Är det någon praktisk skillnad på resultatet?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Charlotte

• -
SV: Att lära sig spinna
« Svar #1 skrivet: 27 feb-12 kl 14:36 »
Nu kommer du att fastna i Spinnträsket ;D
Jag lärde mig med en bok i ena näven och slända i den andra (ungefär), och det var väl lite marigt innan man kom igång... Det går kanske lite lättare om man har någon som visar IRL?
När jag sen började med spinnrock så skulle man ju hålla reda på både händer och fötter samtidigt, så jag tror det kan vara enklare att börja med slända...
Det går att spinna likadant garn på rock och slända men det går fortare på rocken eftersom man slipper stanna upp i arbetet för att linda upp garnet på sländan.
Lycka Till!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ellinor L

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 27 feb-12 kl 14:54 »
Det är otroligt roligt att spinna!
Och man behöver väldigt lite redskap. Man kan ju göra en slända av cd-skivor och en blompinne och köra igång :)

Jag spinner en hel del :) Fast inte längre på slända, nu r det mer på rock :)

Ha roligt ikväll!

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #3 skrivet: 27 feb-12 kl 20:10 »
Det är jättrekul att spinna. Jag är nybörjare  :) Tiden bara flyger i väg när man sätter sig vid spinnrocken... lite som vid datan. Man blir fort beroende. Slända har jag aldrig prövat utan jhag hittade en beg spinnrock för 150 kr på blocket, hel och fullt fungerande.

Välkommen in till spinnträsket  ;D

Jag började spinna angoraull för ett halvår sen och sen dess har jag testat alpacka och fårull. Håller som bäst på att spinna ett garn från Värmlandsfår. Vill ha det lite rufft och löst. Lite åt lumphållet.
« Senast ändrad: 27 feb-12 kl 20:20 av Snuzer »
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Visigot

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 feb-12 kl 20:52 »
Jag gick en kurs (5 dagar) för nybörjare i somras - och efter någon dag släppte osäkerheten hos de flesta deltagarna. Det är lite marigt i början men det är KUL och då orkar man fortsätta öva. Många föredrog spinnrock men personligen tyckte jag det var roligare med slända. Efter kursen åkte alla hem med ett gäng egenspunna garnhärvor.  :D

Hoppas du berättar hur det gått Nettus!
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Nettus

• Småland
« Svar #5 skrivet: 28 feb-12 kl 21:20 »
Ikväll ska jag på slöjdcafékväll i Hemslöjdens hus.
Jag måste varit totalt vimsig igår... Det var ikväll det var ::)
Och det var himla kul! Det var inte så svårt som jag trodde, jag fick faktiskt till nåt som liknar garn iallafall. Sussilo var också med, och hennes garn såg riktigt proffsigt ut! Båda anmälde sig till spinnarkursen i höst. Så, någon som har ett par kardor att sälja...?

Sussilo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 feb-12 kl 21:32 »
Jajamän, även jag fastnade i Spinnträsket  ;D men jag tyckte det var svårare än jag föreställt mig. Men kul var det!

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #7 skrivet: 02 mar-12 kl 13:20 »
Jag tyckte att topptyngd slända var lättast att lära sig spinna med. Då kunde jag grunderna sen när jag började med spinnrocken.

Gjorde instruktionsvideor för något år sedan på hur jag spinner entrådigt och tvåtrådigt på topptyngd slända. Ligger på youtube, sök på slända (av Agda90).
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 02 mar-12 kl 13:47 »
Kan man och har utrustning kan man ju spinna av nästan vilka fibrer som helst. Hundhår blir oerhört mjukt och varmt garn. Kan vara bra att blanda i lite fårulll också.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #9 skrivet: 02 mar-12 kl 13:48 »
Ni som har lyckan att äga en collie och är medlem i Collieklubben, kommer att i nästa nummer i Colliebladet få läsa en lång berättelse om hur jag själv lärde mig spinna och använda min hunds ull.  Bilg finns förresten på Media, hantverk, textil.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nettus

• Småland
« Svar #10 skrivet: 03 mar-12 kl 11:41 »
Kan man och har utrustning kan man ju spinna av nästan vilka fibrer som helst. Hundhår blir oerhört mjukt och varmt garn. Kan vara bra att blanda i lite fårulll också.

/M

Min syster föder upp Leonberger, skulle tro att deras ull kan funka att spinna. Men först måste jag skaffa kardor och slända. Slända går ju enkelt att göra själv, men kardor är ju lite värre... Är det lätt att få tag i på loppis och sånt?

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 03 mar-12 kl 11:50 »
Min syster föder upp Leonberger, skulle tro att deras ull kan funka att spinna. Men först måste jag skaffa kardor och slända. Slända går ju enkelt att göra själv, men kardor är ju lite värre... Är det lätt att få tag i på loppis och sånt?
Av Leonberger blir det fint garn :)
Kolla på Tradera, just nu finns det 3 par kardor utlagda.
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nettus

• Småland
« Svar #12 skrivet: 03 mar-12 kl 17:04 »
Tack för tipset! Men... hur vet jag att de är OK? Är ju helt novis...

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 04 mar-12 kl 16:25 »
Jag hade inga kardor.  Det gick ändå.  Allra bäst gick det om jag borstade hunden med en sån där plastborste för hästar, med rem över handen, den brukar kosta sådär 10 kr.  Då blev det fina plattor av ull som man kunde ta loss försiktigt och sedan spinna direkt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 04 mar-12 kl 16:28 »

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 04 mar-12 kl 17:04 »
Tack för tipset! Men... hur vet jag att de är OK? Är ju helt novis...
Det är ju svårt att göra med hjälp av bara bilder också förståss...
Men om dom blev riktigt billiga kunde man ju kanske slå till på några som ser "fräscha" ut.
Jag har hittat på loppisar, både vanliga kardor och stora till ett Skrubbsäte (som jag också hittat på loppis).
Jag har ett par med textilbotten från Gudruns ullbod, och dom är hållbara precis som det står i katalogen... Men jag tycker det är en nackdel att dom förblir lika "sträva" hela tiden och aldrig "inkardade" som dom med skinnbotten blir...
Men i väntan på kardköp så kan du ju tesa ullen (reda ut och fluffa till den med fingrarna).
Har lite bråttom nu så jag hinner inte leta reda på någon bra länk med beskrivning på exakt hur man gör, men det borde finnas nånstans på nätet.
Mvh
Charlotte

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 04 mar-12 kl 18:15 »
Det finns en bok som heter "spinnboken" som täcker in det mesta. Den brukar finnas på Tradera då och då.

/M

Nettus

• Småland
« Svar #17 skrivet: 05 mar-12 kl 11:49 »
Det finns en bok som heter "spinnboken" som täcker in det mesta. Den brukar finnas på Tradera då och då.

/M
Japp! Den boken rekommenderade ledaren på slöjdcaféet, så den ska inhandlas! Den verkar inte svår att få tag på. Och textilkardorna på Gudruns ullbod har jag kikat på också. Du tycker de funkar, Charlotte?
Hm, den leonbergerull jag har liggande är väldigt fluffig, den går kanske att spinna utan att karda först...

Leontina

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 05 mar-12 kl 11:58 »
Vem har författat "Spinnboken"? Det verkade finnas många spinnböcker när man googlade och det vore ju förargligt om man köpte en mindre bra ::)

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 05 mar-12 kl 12:03 »
Vem har författat "Spinnboken"? Det verkade finnas många spinnböcker när man googlade och det vore ju förargligt om man köpte en mindre bra ::)
Spinnbok-Lise Warburg
Mvh
Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser