Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att lära sig spinna  (läst 7569 gånger)

Leontina

• Västmanland
SV: Att lära sig spinna
« Svar #20 skrivet: 05 mar-12 kl 12:05 »
Tackar så mycket! :)

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 05 mar-12 kl 12:06 »
Nettus:
Ja, textilkardorna från Gudruns Ullbod fungerar bra, men jag tycker det är "skönare" att karda med kardor som har läderbotten.
Dom är styva från början men blir "inkardade" efter ett tag, de med textilbotten är likadana hela tiden, men det är nog en smaksak?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #22 skrivet: 05 mar-12 kl 12:16 »
vet nån om det finns en kurs i norra skaraborg nånstans? jag har provat på att spinna för en sisådär 15 år sen, men jag känner att jag skulle behöva lära mig från grunden med tvätta ull, kardning, bygga ihop spinnrocken om nåt trillar av, etc. nån som har ett tips? eller räcker det att läsa boken som tipsades om?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #23 skrivet: 05 mar-12 kl 18:41 »
Nettus i brist på riktiga kardor kan du kanske testa med sådana där kardliknande borstar man använder till hundar och katter.
Små i jämförelse förstås, men är det inte mycket hundull så. Dessutom kanske du redan har sådana hemma?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 06 mar-12 kl 12:55 »
Nettus i brist på riktiga kardor kan du kanske testa med sådana där kardliknande borstar man använder till hundar och katter.
Små i jämförelse förstås, men är det inte mycket hundull så. Dessutom kanske du redan har sådana hemma?
Jag har ett par stycken, i olika storlekar... Men det är ju bara att testa.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

wedjat

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 14 mar-12 kl 12:47 »
Hej
Hahahaha d finns fler än mej som fastnat i spinnvärlden,i skolan jag går i kallar dom spinnandet för"spinnjävulen"!!D e helt fantastiskt att spinna på spinnrock,jag hittade en gammal dala rock för 350kr,å den fungerar utmärkt,sen gjorde jag mej av med en del vardagsrums möbler,å nu står d en stor vävstol där,1,90 vävbredd,i andra änden av rummet står en stor varpvinda å ett trådställ,i sovrummet står spinnrocken å "skrubban"å bandvävstolen,runt omi lägenheten ligger d garn av allehanda slag,jag har inte haft så roligt på länge,hahahahaha.D e kul å va lite galen.Jag spinner "effekt garn",e d nån som har en aning om hur mycket jag kan ta för 1 hekto(vad som är skäligt),d tar c:a 3-4 timmar att bereda 1 hg garn om jag räknar med kardningen?Ha d gott

Nettus

• Småland
« Svar #26 skrivet: 14 mar-12 kl 12:56 »
Igår såg jag en gammal spinnrock på Myrorna. Den såg ut att vara i väldigt bra skick. tyvärr stod det inget pris på den. Sen vet jag ju inte heller om den var komplett. Men ska jag satsa på att spinna (det verkar som att jag ska det...) så vill jag lära mig spinna på spinnrock så småningom.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #27 skrivet: 16 mar-12 kl 06:48 »
Igår såg jag en gammal spinnrock på Myrorna. Den såg ut att vara i väldigt bra skick. tyvärr stod det inget pris på den. Sen vet jag ju inte heller om den var komplett. Men ska jag satsa på att spinna (det verkar som att jag ska det...) så vill jag lära mig spinna på spinnrock så småningom.

Finns spinnrocken kvar, ta bild på den och lägg upp här. Så kan vi hjälpa till att kolla om den är ok. De flesta delar kan man köpa till. En spinnrock är uppbyggd som ett pussel i bitar. Det viktigaste är att hjulet inte är skevt.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #28 skrivet: 16 mar-12 kl 09:37 »
Jag ska gå på spinnkurs för nybörjare i slutet på april. Jag har nyligen fyndat en Ashford spinnrock på auktion men, inte provat den ännu. Däremot har jag provat att spinna på bottentyngd slända och det gick väl sådär. Det blev lite av effektgarn även om det inte var tanken. Det jag spann var av finull. Jag tycker det tar lång tid och är rätt trist att karda. Kanske har jag fel teknik. Men, det ska vi också gå igenom på kursen.

Mina kardor och min slända har jag fyndat på loppis.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nettus

• Småland
« Svar #29 skrivet: 16 mar-12 kl 11:38 »
Finns spinnrocken kvar, ta bild på den och lägg upp här. Så kan vi hjälpa till att kolla om den är ok. De flesta delar kan man köpa till. En spinnrock är uppbyggd som ett pussel i bitar. Det viktigaste är att hjulet inte är skevt.
Bra tips!

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #30 skrivet: 17 apr-12 kl 16:12 »
Ett litet inlägg när det gäller kardor.
Det är skillnad på kardor och kardor och då inte bara läderbotten eller textilbotten. För att ha en bra kardupplevelse skall du dels ha skaffat dig en bra teknik MEN framförallt skall du ha ett par kardor som passar till den ulltyp du skall karda, Ju finfibrigare ull dess tätare karda. Och det är viktigt att tråden nockorna är gjorda av också är anpassad till kardans täthet. Tätare karda - tunnare tråd allt för att skona fibern.
litet klipp från min hemsida http://www.dengamlaskolan.se/handkardor-och-kardmattor.htmTätheten på kardmattan räknas i teeth per square inch=TPI och beskriver hur många tänder det finns per kvadrattum eller per 6,45 cm2 . Ju fler tänder per ytenhet desto  tunnare och mjukare är tråden i nockorna. Detta minskar risken för avslitna ullfibrer vid kardningen. För att få en snabb och effektiv kardning anpassar man tätheten på kardmattan till den fiber man vill karda. En för tät matta gör att nockorna antingen inte alls får fatt i fibern eller att man fastnar, en för gles matta ger dålig utredning.

En Howard Brush karda är inkardad redan från start eftersom de slipar bort det "klippskägg" som man annars måste ta bort genom flera timmars trögt kardande. Denna slipning ger också resultatet att alla spetsar sitter på samma höjd = jämn kardeffekt över hela ytan.

Bilden visar också att ståltrådsnockorna sitter fast i en tjock matta som är uppbyggd av flera lager, underst en extremt stark  trippelvarpskypert i textil denna skyddas sedan av ett lager syntetgummi.

Visst du kan ha tur och hitta ett par kardor på loppis som passar just din ull MEN försök verkligen att hitta bra kardor och lägg ner tid på en bra kardteknik så blir även kardningen rolig.

mvh Inger Sommarin
IS

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser