Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åka bort???  (läst 3120 gånger)

Skogshuggarn

• Gäst
Åka bort???
« skrivet: 20 okt-06 kl 19:24 »
Jag har länge gått och funderat på att skaffa höns nu, planerat hönshus, utegård, raser osv. Jag tycker om att bygga, så det blir en liten isolerad bod (med grästak för att det är så jäkla snyggt), och en rejält tilltagen hönsgård med nät även upptill. Problemet är att jag har släkt och vänner i en annan del av landet och gärna vill kunna åka och hälsa på dem då och då över en helg (fredag eftermiddag till söndag eftermiddag). Är detta helt orealistiskt?
Mycket tacksam för svar och tips på hur man kanske kan lösa dilemmat.

HellIPutUThrough

• Gäst
Re:Åka bort???
« Svar #1 skrivet: 20 okt-06 kl 19:32 »
Det fungerar att resa bort när man har höns. Däremot skulle jag inte resa bort utan att någon kollade till dem.

Är du rädd om dem bör du be en granne öppna/stänga åt dem så de får vara ute om dagarna och slipper rovdjur om nätterna. Sedan vill de ju ha mat och vatten också förstås.

Be en granne öppna och stänga samt utfodra mot att denne får äggen kanske? Brukar fungera utmärkt för mej! :)

orloff

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 okt-06 kl 19:38 »
Åka ifrån utan tillsyn är ingen höjdare. Vatten är ett måste när det är varmt   :P  Det kan räcka med att låta bli att stänga en natt.... sedan har man inga höns mer  :'(  

Mossie

• Dvärgöland, dvärgkochin, hund, katter & sambo.
« Svar #3 skrivet: 20 okt-06 kl 19:42 »
Det finns "electroniska hönsluckor". :o Dom fungerar med timer. Sen får man väl ladda med mat. Men jag tycker det känns lite osäkert ändå. Det är bättre att muta nån granne.  ;D
Det finns inga dumma djur-bara dumma människor.

Tingeling

• -
« Svar #4 skrivet: 20 okt-06 kl 22:15 »
Hej. Jag säger som de övriga här.... se till att någon ger dom mat och vatten och öppnar o stänger. Annars är det nog som att öppna restaurang för rovdjuren...tyvärr.  Jag ville egentligen kommentera ditt planerade hönshus: du vill ha en isolerad bod med grästak  :), och precis så har vi det..... vi köpte en bod på 4 kvm, isolerade det och nu i sommar har vi lagt verumtak.... himla snyggt och passar perfekt på ett hönstak. Det lär isolera på vintern och kyla av på sommaren... kan inte bli bättre. Hög trivselfaktor  ;D
Lycka till med allt.
Mvh Gun i skåne
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

Skogshuggarn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 okt-06 kl 22:41 »
Tack för tipsen. Ska flörta lite med grannarna och se vad dom säger. Måste ju ändå förvarna dem om tupprevelj framåt våren. Ha en trevlig helg allihop!
P-O

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser