Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gojibär  (läst 3321 gånger)

pita

• -
Gojibär
« skrivet: 27 feb-12 kl 12:13 »
Hej!
Jag har kommit över några frön av gojibär och smultronspenat, är det någon som har erfarenhet?
Lätta/svåra?
Användningsområde?
Speciella saker att tänka på?
Övervintring?

Får hem dom innan kort, det ska bli så spännande :P
Tack på förhand
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

vicky-g

• Västmanland
SV: Gojibär
« Svar #1 skrivet: 07 mar-12 kl 15:21 »
Smultronspenat försådde jag på våren och planterade ut när det blev lite varmare. Den växte snabbt och tog över en bit av landet. Bladen ska ju kunna användas som spenat, men det provade jag inte. Däremot åt jag mängder med bär. De smakade mer grönt än bär, men jag gillade det. Plockade en näve eller 2 när jag var och rensade ogräs och kunde ha plockat mycket mer. De övervintrade inte, men de är möjligt att de skulle ha frösått sig om jag inte hade låtit den delen av landet bli invaderat av ogräs året efter. 

Sådde även smultronspenat för evigheter sedan då på friland och de tog sig inte alls bra. Inga bär och så lite blad att det inte blev något av det. Så de verkade må bra av att få komma igång inne.

Goji vet jag inte mycket om mer än att de gror om man sår dem i jord och vattnar.  ;D Mina har kommit så långt att de har 2 blad.

Har fått en stickling av goji och trots att den har stått i minimal kruka sen förra våren, fått ojämt med vatten och stått på balkongen hela vinter så har den glatt börjat få blad nu. Så jag antar att den är ganska tålig.

Hilde

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 07 mar-12 kl 18:23 »
Jag har odlat Goji och den växte riktigt bra. Dessvärre klarade den inte vintern som blev svinkall trots att jag tog in den på inglasad balkong.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

pita

• -
« Svar #3 skrivet: 17 mar-12 kl 09:12 »
Börjar med att ursäkta att jag inte har varit inne på länge  :P Ok, då ska jag förså smultronspenaten inne då. Kanske utplantera den sen i ett hörn där ogräs inte gör så mycket. Trist att inte bären smakar bär, jag köpte den mest för historien om munkklostren och det, tyckte att det lät spännande med att man kunde äta bladen. Fast det är ju 2000-talet nu, kanske tur  ;D

Mina Goji har fått två blad nu. Den ena krukan har tre fina exemplar men den andra vill inte alls, får se hur det går. Då får man kanske övervintra den inne då. För det är väll egentligen ingen perenne?

Tack för hjälpen  :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #4 skrivet: 17 mar-12 kl 12:21 »
Har en del frösådda goji, som fortfarande står i kruka. Anmärkningsvärt är att de är mycket friskare än de plantor som finns ute i handeln nu, som drabbas av mjöldagg på hösten.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #5 skrivet: 21 mar-12 kl 12:24 »
Jag hade smultronspenat för några år sen och kan fortfarande hitta plantor efter dem. Spred sig som ogräs, tyckte inte att jag hade någon nytta av dem, varken som bär eller spenat. Odlar dem inte igen.
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 21 mar-12 kl 12:43 »
Kan man ta gojifrön från de torkade rackarna man köper?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 21 mar-12 kl 15:02 »
Kan man ta gojifrön från de torkade rackarna man köper?
Ja, men se upp. Eftersom Gojibär blivit populära och dyra, så händer det att man får andra bär än goji i påsen, och det blir såklart inte en gojiplanta om fröna inte kommer från ett gojibär.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser