Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad strör ni med?  (läst 12750 gånger)

pita

• -
Vad strör ni med?
« skrivet: 27 feb-12 kl 11:48 »
Jag såg idag när jag skulle köpa spån på lantmännennär att det finns nått som är blandat torv/spån. Är det någon som provat det? Vad tycker höns om torv? det blir ju rätt mörkt. Jag tycker att det tar sån tid innan spånet blir jord så det vore ju smidigt att ha torv :) Alla råd tas villigt emot :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
SV: Vad strör ni med?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-12 kl 12:41 »
Mina höns gillar både ren torv och torvmix. Det känns renare och luktar renare med torv - torvblandning. Fick de välja skulle de nog ta ren torv, de verkar tycka den är roligare sprätta i men eftersom det blir en stor isklump av torvbalen när det är många minus får de hålla till godo med mixen fram till våren med plusgrader på dagarna iaf. Kaninerna gillar också torven, bra slippa allt för många olika balar.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 27 feb-12 kl 13:00 »
Kolla tror att dert finns en tråd med många inlägg på samma tema.
Hedemorahöns

Eurydike

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 feb-12 kl 13:28 »
Jag har torv på gödselbärdor och i "sandbadet". Hönsen försöker tom snappa åt sig torven från gödselbrädorna fast det ligger galler över. Fick de välja själva hade de valt torv strö helt och hållet kanske men inslag av halmpellets(som jag har längt ner i ströbädden, spån över nu på vintern) för det gillar de också att sprätta i och pilla med.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 27 feb-12 kl 13:39 »
om man skulle få tag i flis - sånt där som körs till värmeverket när de fäller och barkar av träd - skulle det vara nåt att strö med?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Eurydike

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 feb-12 kl 14:01 »
om man skulle få tag i flis - sånt där som körs till värmeverket när de fäller och barkar av träd - skulle det vara nåt att strö med?
Jag skulle nog inte ha det inne i hönshuset men i hägnet när gräset gett upp, absolut!  :)

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 feb-12 kl 14:28 »
Jag strör med en blandning av kutterspån och pappersmakulatur som jag får från jobbet. Funkar finfint.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 27 feb-12 kl 14:36 »
Jag skulle nog inte ha det inne i hönshuset men i hägnet när gräset gett upp, absolut!  :)

oki, varför inte inne i hönshuset?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Eurydike

• Småland
« Svar #8 skrivet: 28 feb-12 kl 07:36 »
oki, varför inte inne i hönshuset?
Dels tänker jag mig att det så väldigt länge finns kvar fukt i fliset. Vill inte jag ha inne hönshuset. Sen är det väl inte riktigt lika bra sprättmöjligheter iom att fliset är så mycket grövre än torv, spån, halmhack, pappersströ mfl.   ???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 28 feb-12 kl 08:32 »
Jag strör med 8mm eldningspellets i mitt hönshus. Det smular sönder på ett par dagar och håller sig sedan torrt och fräscht ungefär dubbelt så länge som kutterspån. Testprovade i ett par boxar i december i fjol och är nu helt såld på eldningspellets som strö  till de vuxna hönsen :-[  ;D

I kycklingburarna har jag dock fortfarande kutterspån då småbebbar väger för lite för att trampa sönder pelletsen. Det får ju inte bli för knöggligt för deras små fötter  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 28 feb-12 kl 09:25 »
Blir det billigare än vanligt strö?
Hedemorahöns

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 28 feb-12 kl 10:01 »
verkar smart med eldningspellets. blir det billigare är det ju ett fint alternativ. skulle det funka till kaniner också, tro?

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #12 skrivet: 28 feb-12 kl 10:13 »
Jag strör med det som finns till hands. Just nu är det vanligt boxspån som blev över från det året jag hade fått näthinneavlossning på ena ögat och inte kunde mocka "tungt". Var ett dyrt år då vi fick handla in spån pallvis till hästarna. Men det blev en 5-6 spånbalar över och dessa används nu allt efter som i det nya hönshuset.

Hönorna som är inne i stora stallet i "avelsburen" går på halm.  I höstas krattade jag upp ett antal säckar torra löv och strödde i hönshuset.
Hönorna gillade det skarpt, så jag ska passa på i höst också nån dag när löven är torra och fina!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 28 feb-12 kl 11:58 »
Blir det billigare än vanligt strö?
Jag har faktiskt inte räknat på det men i mitt fall handlar det inte bara om pengar. (Edit räknade på det med Granngårdens priser utan mängdrabatt i sluet av inlägget)

När jag strör med kutterspån måste jag mocka ut allt på golvet med ca 4-5 veckorsintervall då det börjar bli fuktigt och äckligt. När jag provade eldningspellets så var det fortfarande så fint och torrt att man inte behövde skämmas efter 8 veckor  :D Detta trots att det var under den kallaste vinterperioden när hönsen mest var inne hela dagarna.

Jag värderar ett strömaterial som minskar arbetsbelastningen utan att kompromissa med hönsens trivsel. Hönorna gillar nämligen att bala runt i sågspånet också  ;D

Eldningspellets kostar ca 50kr/16 kg och ofta får man mängdrabatt om man köper många säckar. I mitt hönshus går det åt ca 8-10 säckar vilket skulle bli 400-500kr/gång eller ca 200-250kr/månad.

Kutterspån kostar 90kr/bal och det går åt 4 balar till mitt hönshus vilket skulle bli 360kr/städning och 360kr/månad.

Eldningspellets blir med andra ord både  billigare och mindre arbetskrävande i mitt fall  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Skeva

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 28 feb-12 kl 13:20 »
En liten avstickarkommentar när det gäller torv, med tanke på hållbarhet: torv är en ändlig resurs som bryts i naturliga miljöer. När den bryts kan den biologiska mångfalden påverkas negativt och en dag är torven slut med allt vad det innebär ur ett ekologiskt perspektiv. Torven utgör också en kolsänka som alltså lagrar kol, och när den bryts och på olika sätt används sker utsläpp av koldioxid från torven som bidrar till klimatförändringen. Även om det inte är ett fossilt bränsle (vilka har lagrat kol i miljoner år och bidrar till en högre koldioxidhalt i atmosfären när de förbränns) så är kolet i torven heller inte del av det korta kolkretslopp som träd, plantor, djur och alla levande organismer är (vars utsläpp INTE ökar koldioxidhalten i atmosfären) utan har ett eget litet kretslopp som icke desto mindre släpper ut kol i atmosfären som inte varit där på kanske tusentals år.

Visst kan man diskutera koldioxid till förbannelse, men om man ska välja mellan olika strötyper så är torv ur klimataspekt inte nödvändigtvis det bästa valet. Torra löv till hönsen tycker jag däremot var ett mycket bra förslag! Blir fint i komposten sedan också... =)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #15 skrivet: 28 feb-12 kl 13:23 »
Här får man lära sig.  ;)

Är eldningspellets det som kallas "Värmepellets" på Granngården?
http://www.granngarden.se/product/v-rmepellets-agrol-8mm-16kg--
Ja, het riktigt  :D

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #16 skrivet: 28 feb-12 kl 13:51 »
Eldningspellets funkar även ypperligt att ha i kattlådan som strö, bara att kasta in i kaminen efter rengöring (och hålla för näsan)  :-X

Kanske kan vara värt att fundera på till nästa vinter, både billigare och mindre arbete. Och kan jag flirta med grannarna som beställer hem på pall då de har det som värmekälla så borde det bli ganska billigt pallpris/säck.  ;D
« Senast ändrad: 28 feb-12 kl 13:54 av Tallgrinden »
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 28 feb-12 kl 21:12 »
Till hur många kvadrat räcker en säck värmepellets, på ett ungefär?
Jag stör 8-10 säckar på 25m2 Om vi  räknar på 10 säckar så räcker ju en säck till ca 2,5 m2
Det verkar alltid lite snålt med strö precis när man strör men när pelletsen börjar falla sönder så sväller det  ;) Vill man påskynda att pelletsen börjar smula kan man vattna lite, och då menar jag lite!

pita

• -
« Svar #18 skrivet: 29 feb-12 kl 09:11 »
Wow, vilken läsning :) Vad man lär sig, hade ingen aning om växthuseffekten och torv. Även om det lilla, från mej varken skulle göra till eller från. Fast i det stora hela. Eldningspellets blev jag fruktansvärt nyfiken på, det ska jag prova. Spån blir ju som sagt äckligt efter ett tag. Tack för alla intressanta inlägg, det är alltid lika kul och lärorikt att ta del av andras erfarenheter :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 29 feb-12 kl 09:35 »
 :(Har använt torvmix till getter, får och höns och det har fungerat mycket bra. ibland även sågspån till golvet (har det till hyllorna).
 ::) Men jag försöker också det frustrerande arbetet att vara miljö och ekosmart. Men verkar ständigt svårt finna enkla, bra val som ändå ska vara bra samtidigt? Vad förutom löv skulle man kunna strö med på golvet som inte gör skada på naturen. Värmepelletsen, är den mer snäll mot naturen??? Löv är trevligt, men lite för mycket jobb att ha heltid hos hönor och hos getter... Ja säger sig självt?
Gärna vidare råd på denna länk! Mvh Vendela
Grangården

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare
sayerbýr, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser