Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderfä + prägla + husdjur = möjligt?  (läst 4728 gånger)

Noxael

• Gäst
Fjäderfä + prägla + husdjur = möjligt?
« skrivet: 24 feb-12 kl 11:13 »
Hej, den här frågan kan vara knasig, meeeen...
Vad finns det för fjäderfä som har stark personlighet och som är lätt att prägla och få tam och som man utan problem kan ha inomhus och utomhus året runt?
Finner tanken underbar att ha något fjäderfä som följer efter en och kan vara lösa utomhus men alltid kommer tillbaka till en oavsett.
Men i tanke på att min mor inte är så förtjust i fågel avföring i hela huset så söker jag ett djur som kan bli 100% rumsrent, tex gå på låda.
Fågeln ska även kunna vara utan artfrände, men fortfarande inte känna sig ensam på något hörn.

Håller förövrigt på att ordna en uppsättning ica höns här hemma nu hehe.

Tack i förhand /Jonatan

Ps. är mycket trött och vimsig så här på morgonkvisten, så jag ber om ursäkt om det här var osammanhängande ;)

MagnusL

• Skåne
SV: Fjäderfä + prägla + husdjur = möjligt?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-12 kl 11:24 »
Det låter lite otroligt att få ihop allt det där.
Tex kråkfåglar (kaja kråka eller skata) går få väldigt tama och är riktigt smarta. Däremot så är det nog svårt om inte omöjligt att få dom rumsrena. Det går släppa ut dom och få dom komma hem självmant men tyvärr är det väldigt vanligt att dom vilda kråkfåglarna i området dödar dom väldigt fort.
Sen finns det nog inte en fågel som inte är ensam om den är själv hela tiden och det är inte sååå lagligt att ta ägg från vilda fåglar.
Skator importerades som burfåglar förr i tex Frankrike innan dom spreds vilt.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2 skrivet: 24 feb-12 kl 11:35 »
Läste nånstans att det i USA fanns blöjor till höns så att man kunde ta med en höna tex till en skola för att visa upp den
utan att det hände små olyckor på barnens kläder etc!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 24 feb-12 kl 11:50 »
Läste i ''folket på kieåsen'' (stavning?) att de hade en tam höna innomhus en gång, vilket funkade bra tills hon fick kycklingar för de blev inte rumsrena men hönan var det så länge hon var ensam, då gick hon ut å gjorde sina behov å sen satt hon och sov med resten av familjen på sänggaveln =) så en höna borde ju inte vara omöjlig att få rumsren, men jag skulle inte tro att det är det enklaste projektet ;)

Eurydike

• Småland
« Svar #4 skrivet: 24 feb-12 kl 12:23 »
Det låter hur mysigt som helst. Framförallt med hönan som sov på sänggaveln.  :)
Men det är väl inte ens är lagligt att hålla produktionsdjur på det viset i Sverige.

Noxael

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 feb-12 kl 12:32 »
Men då måste väl hönan/tuppen in i hönsgården ibland?
och då blir det ju en annan ras än dom ica/willys kycklingar som är i kläckarn(då mitt öga för individuella drag hos fåglar inte är det bästa)
och i tanke på storleks skillnader så kanske det är bäst att ha en tupp då, meeeen jobbigt med en väckar klocka inställd på 4-5 varje dag INOMHUS haha.
Och hur tusan tränar man en höna/tupp?
jag menar råttorna som jag har är ju lätttränade då det bara är att ge dom knäckebröd när dom har varit duktiga ;)
samma med kaninerna (dock morot hehe)

Men funkar samma vad ska man säga? behavioristiska träning på höns? :)
Däremot så gillar jag inte hela knäppa på nosen trenden vissa kör!

Noxael

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 feb-12 kl 12:33 »
Det låter hur mysigt som helst. Framförallt med hönan som sov på sänggaveln.  :)
Men det är väl inte ens är lagligt att hålla produktionsdjur på det viset i Sverige.

Inte?
Hel skumt ju :O
Man får ha höns i fabriker i minimala burar, men inte lösgående i huset!?
Jösses logiken är skrattretande!

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 24 feb-12 kl 12:43 »
Våra höns gick lösa utomhus och kom när man kallade, kunde gå fot etc. Men när dom fick kycklingar sket dom i oss...
//Lina

Eurydike

• Småland
« Svar #8 skrivet: 24 feb-12 kl 13:01 »
Inte?
Hel skumt ju :O
Man får ha höns i fabriker i minimala burar, men inte lösgående i huset!?
Jösses logiken är skrattretande!
Fast det finns då bestämmelser att om man håller höns i bur får man göra det i max 2 år.....  :o ??? ::)
Det är många lagar som är skrattretande.  (:)

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 24 feb-12 kl 13:04 »
men höns behöver ju artfränder... det gör väl de flesta fåglar. Du kanske ska skaffa någon typ av papegoja - varför inte två  ???
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 24 feb-12 kl 13:21 »
Fast det finns då bestämmelser att om man håller höns i bur får man göra det i max 2 år.....  :o ??? ::)
Så det är DÄRFÖR de flesta värpöns i äggfabrikerna inte håller i mer än två år...  >:(
Västgötamor

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 24 feb-12 kl 13:41 »
Går att ha alla möjliga fåglar som husdjur. Gäss, ankor, höns, kalkoner m.m Finns blöjor att köpa på internet för alla dessa fåglar.
Jag har läst på lite om innegås. Där behöver blöjan bytas var 4de timme. När gåsen är vuxen klarar han att ha blöjan hela natten man då måste den tömmas såfort man vaknar.
Finns faktiskt även kläder, leksaker m.m man kan köpa till gässen.

Pet Goose

Känner faktiskt en som har en innehöna =)
« Senast ändrad: 24 feb-12 kl 13:44 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Noxael

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 feb-12 kl 14:24 »

Tycker att det är kul att man inte får ha tex skunk utan tillstånd (inte för att jag skulle vilja det)
Men det är fullt okej att ha elefant som husdjur! :D
Kan inte vi alla på alternativ spara ihop pengar till en elefant och gå med den mitt i smeten på någon gågata, bara för att väcka en tankeställare? ;)
haha nej skämt åsido.

Som jag tänker nu är att man har tex en stotlig silkeshöna lös gående inomhus men som på dagen kan säga hej till sina artfränder i hönshuset som skall byggas!
Låter detta bra och sen även vill jag veta om detta är lagligt då jag inte vill behöva få en saftig böter när jag faktiskt ger djuret något bättre än vad dom flesta fabrikshöns har..

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 24 feb-12 kl 23:23 »
Nää elefanter får man inte ha utan tillstånd. Finns väldigt specifika regler för exotiska djur.
//Lina

Mimmla

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 24 feb-12 kl 23:29 »
Min syster hade en tam höna när hon var liten.
Den sov i sängen med henne :P
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 25 feb-12 kl 00:08 »
Min dotters dv kochin höna sov på kudden bredvid henne på natten , hoppade ner i en läda för att göra sina behov o sen upp igen för att sova. Åt frukost tillsammans med barnen o var med överallt , även utomhus går det bra.
Har man en ensam kyckling så bör man ha en spegel åt den så den "ser" en artfrände men kroppskontakt får man nog ge själv .
Men inte många kan vara 24/ 7 med sina djur o djur ska inte vara ensamna.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Noxael

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 feb-12 kl 01:59 »
Nää elefanter får man inte ha utan tillstånd. Finns väldigt specifika regler för exotiska djur.

Vilka djur får man ha som sällskapsdjur?

Det är inte tillåtet att hålla apor, rovdjur eller rovfåglar som sällskapsdjur. Du får heller inte ha korsningr mellan tamkatt och vilda kattdjur eller mellan tamhund och vilda hunddjur. Djuren måste vara födda och uppfödda i fångenskap för att få hållas som sällskapsdjur. Du får inte hålla individer som fångats i det vilda.

Taget från sjv.se :)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #17 skrivet: 25 feb-12 kl 15:15 »
Min dotters dv kochin höna sov på kudden bredvid henne på natten , hoppade ner i en läda för att göra sina behov o sen upp igen för att sova. Åt frukost tillsammans med barnen o var med överallt , även utomhus går det bra.
Har man en ensam kyckling så bör man ha en spegel åt den så den "ser" en artfrände men kroppskontakt får man nog ge själv .
Men inte många kan vara 24/ 7 med sina djur o djur ska inte vara ensamna.
Hmm är det inte så att fåglar bajsar typ var 15 minut om dagarna? Och att de bajsar mer på nätterna? Då hade väl hönan fullt upp med att hoppa ner och göra sina behov? :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 27 feb-12 kl 00:04 »
Nee hon sov så sött så .. ;D
Vi såg aldrig nån skit i sängen om du menar så .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare
javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser