Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ost tillverknig var ju roligt  (läst 6305 gånger)

Nina K

• Skåne
ost tillverknig var ju roligt
« skrivet: 23 feb-12 kl 23:32 »
Hadde aldrig trott att det skulle vara så kul att göra ost. Mins hur min mamma gjorde enstaka färskost när jag var liten. Då vi fått tag på bonnmjölk och inte orka dricka allt så börja vi göra ost av det. Jag och min mor är inne på 5e nu. Igår så blev jag sugen på att testa ett recept där man använde citron i stället för löpe. Använde 1 ½L mjölk och halvstor citron. Då den inte skärde sig riktigt och trodde det var körd så hälde jag i citronsaft som var kvar i glaset utan tanke att mäta upp mängden. Efter knappt 5 min så hade ostmassan och vasslen separerat helt. Resultatet blev en riktigt fin liten ost efter pressning i egentillverkad press och lite saltning. Halva nästan uppäten innan jag tog kort.

Provade idag att använda citron men gick inte vidare. Hadde för lite cironsaft för mängden mjölk. Lyckades rädda med en typ/sorts av löpe min mamma köpt utomlands. Nu hänger den på avrinning så vi får de hur den blir. Har hittills bara saltat men tips på smaksättning tas emot.
« Senast ändrad: 24 feb-12 kl 22:57 av Nina K »

Nina K

• Skåne
SV: ost tillverknig var ju roligt
« Svar #1 skrivet: 23 feb-12 kl 23:34 »
 ;)

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 feb-12 kl 23:32 »
Uppdatering. Nummer 6 på gång. Idag så var jag inne och köpte flera citroner för ännu ett försök. Visade sig att det var 3 för 10 denna vecka så kom hem med 6 för att vara säker. Hadde två kastruller med färsk mjölk från bonden. En på 2L och en ca 10L. Denna gång hadde jag mått i högsta hugg hela tiden. Började med lilla kastrullen på två liter.

Vad jag gjorde var att värma upp under omrörning mjölken till kokpunkt då skumm börja bildas och nära kokpunkt. Tog bort från värme och lät stå 4min. Tillsatte citronsaft från färskpressad citron. På 2L mjölk blev det 4msk. Satte kastrullen på spisen igen med högsta värme. Under konstant omrörning av botten i 2-3min. Av från värmen. Värmen fick igång separeringen. Efter ytterligare 2-5 min så var det dax att sila bort vasslen i silduk. Sedan hänga på avrinning och nerkylning.

Vad jag kom fram till var att på 2L mjölk behövdes 4msk citronsaft. Ca 10L mjölk blev det 18msk citronsaft. Det blir 2msk citronsaft per liter mjölk. Antar att syrligheten på citronen spelar in lite på hur mycket man behöver. Man såg tydligt när tillräckligt citron tillsats genom att det nästintill genast bildades små ostkorn. Som när sur mjölk i kaffet  ;)

Imorgon pressning o saltning och kanske smaksättning av något slag.  ;D mums

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 feb-12 kl 07:13 »
Du kan prova med vinäger också

Tina L

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 25 feb-12 kl 09:01 »
denna sida sparar jag som länk. vilket bra sätt att börja en morgon. tack för inspirationen.

Nina K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 feb-12 kl 14:57 »
En bild på osten som jag gjorde igår med citronsaft efter att den hängt dryg timme och lite utkramad för hand. Smulade upp i bunke och saltade. Väldig fin konsistens var den. Var riktig god som den var. Jag och hunden provsmaka ordentligt innan den hamna i en form. Denna gång tänker jag inte pressa osten utan låta den stå och vända den dagligen. På 12L drygt blev det 1,7kg opressad ostmassa.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #6 skrivet: 25 feb-12 kl 15:07 »
Ja, visst är det roligt!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 feb-12 kl 16:15 »
Det är jätteskoj  :D

Får lätt ostabstinens..och vet att kon ska kalva snart och då SKULLE jag kunna mjölka..om det inte va så att jag ska in i det stora ekorrhjulet istället och springa runt runt som en tok... *buhuuu*varför kan man inte bara få sitta på sin mjölkpall ifred och göra ostar istället?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 04 mar-12 kl 21:25 »
Å vad jag blir inspirerad  :) Jätte roligt att läsa.
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 06 mar-12 kl 00:14 »
Om man verkligen vill sitta på en mjölkpall tycker jag man ska göra allt för att kunna det. Även om det inte går...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 06 mar-12 kl 15:07 »
MM sitter på mjölkpallen var morron å kväll är helt underbart vilken livskvalite de ger :)
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Znibban

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 06 mar-12 kl 15:15 »
Det är jätteskoj  :D

Får lätt ostabstinens..och vet att kon ska kalva snart och då SKULLE jag kunna mjölka..om det inte va så att jag ska in i det stora ekorrhjulet istället och springa runt runt som en tok... *buhuuu*varför kan man inte bara få sitta på sin mjölkpall ifred och göra ostar istället?
Om/när du får råmjölk kan du ju göra Kalvdans Den måste spädas första andra och tredje mjölkningen därefter är den lagom kraftig till Kalvdanstillverkning. Skitgott, ack så länge sedan jag hade chansen att avnjuta det! Tror inte man kan göra ost på råmjölk, så om kalven inte orkar allt så passa på!!!!!
Kalvdans är en verklig delikatess och något som verkligt få får chans att avnjuta idag!

Frances

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 06 mar-12 kl 17:37 »
Citera
Om man verkligen vill sitta på en mjölkpall tycker jag man ska göra allt för att kunna det. Även om det inte går...

Hur tycker du att det går om jag jobbar dygn ???

(Jag kan ju ta mjölkpallen till jobbet o sitta på den där, utan ko förstås)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 06 mar-12 kl 17:40 »
Citera
Om/när du får råmjölk kan du ju göra Kalvdans Den måste spädas första andra och tredje mjölkningen därefter är den lagom kraftig till Kalvdanstillverkning. Skitgott, ack så länge sedan jag hade chansen att avnjuta det! Tror inte man kan göra ost på råmjölk, så om kalven inte orkar allt så passa på!!!!!
Kalvdans är en verklig delikatess och något som verkligt få får chans att avnjuta idag!

Självklart, kalvdans njuter vi av ofta här, har generösa grannar som är mjölkbönder ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 06 mar-12 kl 17:43 »

Du kan ju göra som många gör med getter, låt den gå med kalven, men de gånger du kan/vill mjölka, så separerar du kon och kalven på kvällen, mjölkar på morgonen, och släpper sedan ihop dem igen. Funkar ju även om du är borta hela dygn ibland.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 06 mar-12 kl 17:46 »
Nej, det är inget alternativ, det tycker jag är oschysst.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 06 mar-12 kl 17:50 »
Nej, det är inget alternativ, det tycker jag är oschysst.
Varför? Jag ifrågasätter inte din åsikt alltså, men vill förstå varför.

Det går ju att mjölka ut någon liter nu och då i vilket fall, även om kalven går med mamman, det finns alltid lite extra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 06 mar-12 kl 17:54 »
För att jag tycker att det är lite orättvist mot kon att behöva ha en puffande kalv som sliter i det tomma juvret efter att ha varit inständ en hel natt.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 06 mar-12 kl 17:58 »
För att jag tycker att det är lite orättvist mot kon att behöva ha en puffande kalv som sliter i det tomma juvret efter att ha varit inständ en hel natt.
Det förstår jag fullständigt. Men man måste ju inte mjölka kon tom, och man kan ju också vänta typ 2 timmar efter mjölkningen innan man sätter ihop dem. Om man verkligen vill ha mjölk, men samtidigt vara snäll mot ko och kalv, så finns det säkert lösningar som funkar.

LimJans

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 06 mar-12 kl 18:01 »

;D Vilken syn! Nu vet jag inte vad du jobbar med, men ändå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser