Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sälja egen tillverkat godis  (läst 13087 gånger)

Kira

• Småland
sälja egen tillverkat godis
« skrivet: 23 feb-12 kl 18:12 »
Är det någon som vet vilka regler som gäller för hemlagat godis och försäljning av dessa, typ chokladpraliner?

ripper

• Västergötland
SV: sälja egen tillverkat godis
« Svar #1 skrivet: 23 feb-12 kl 19:41 »
kolla med livsmedelsverket. Dom ska ju veta ::) eller din kommuns miljö/hälsoinspektör. ;D
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-12 kl 19:51 »
Godis är lågrisk. Men om du går livsmedelshanetringskursen och gör en HACCP och kontaktar kommunen är du på den säkra sidan :)

En del kommuner tycker att upp till 20 försäljningstillfällen är helt okej att göra på eget bevåg.  Och personligen anser jag att 20 tillfällen är ganska mycket för en hemmakokare..

Men för din egen skull tycker jag att du bör gå kursen, så du vet vad du håller på med, du är ju alltid ansvarig för att din produkt är säker ändå.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kira

• Småland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-12 kl 19:56 »
Så man kan inte koka sina polkagrisar och sälja på julmarknad utan att ha gått kursen, gjort riskbedömningen och fått ok från kommunen? Var läser jag på om detta, har sökt på livsmedelsverket men hittar ingenting. Är det ok att göra godiset i sitt eget kök?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 20:02 »
Nej, jag sa, om du vill känna dig trygg och säker. För även om du inte gått kursen är det du som har ansvaret för din godis och det kan vara svårt att veta vad man behöver tänka på utan att ha gått den..

Som jag sa, du behöver kolla med din kommun om det är okej, det är olika regler.

Troligtvis kan du koka dina polkisar i ditt kök o sälja på julmarknad...Men det kan ju ingen på ett forum lova... :) Du behöver ringa din kommun och fråga !

Hälsningar Frances the sockerkokare
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 23 feb-12 kl 20:05 »
Jo, det är ok.

Jag kokar marmelader m.m. och kan göra det runt 10 gånger om året utan att vara livsmedelsföretag (nu är jag det sedan en tid tillbaka ändå, av andra skäl). Det finns EU-riktlinjer som inte är så lätta att läsa, men som gäller oavsett i vilken kommun du bor. Sedan är det ju kommunen som är kontrollmyndighet så det är alltid bra att ha pratat med dem. Det är inte alltid som de kan reglerna dock.... ::) och ett tips är att också ringa till Eldrimner för att få råd om småskalig livsmedelstillverkning. De är verkliga experter och kan hjälpa till att tyda knepiga riktlinjer.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

biltog

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 23 feb-12 kl 20:17 »

Kira

• Småland
« Svar #7 skrivet: 23 feb-12 kl 21:52 »
Nej, jag sa, om du vill känna dig trygg och säker. För även om du inte gått kursen är det du som har ansvaret för din godis och det kan vara svårt att veta vad man behöver tänka på utan att ha gått den..

Som jag sa, du behöver kolla med din kommun om det är okej, det är olika regler.

Troligtvis kan du koka dina polkisar i ditt kök o sälja på julmarknad...Men det kan ju ingen på ett forum lova... :) Du behöver ringa din kommun och fråga !

Hälsningar Frances the sockerkokare
Köpte semlor på kondis och inte skyltade de att det var hasselnötter i massan, när jag ringde och klagade sa de ojdå...

Kira

• Småland
« Svar #8 skrivet: 23 feb-12 kl 22:11 »
Jo, det är ok.

Jag kokar marmelader m.m. och kan göra det runt 10 gånger om året utan att vara livsmedelsföretag (nu är jag det sedan en tid tillbaka ändå, av andra skäl). Det finns EU-riktlinjer som inte är så lätta att läsa, men som gäller oavsett i vilken kommun du bor. Sedan är det ju kommunen som är kontrollmyndighet så det är alltid bra att ha pratat med dem. Det är inte alltid som de kan reglerna dock.... ::) och ett tips är att också ringa till Eldrimner för att få råd om småskalig livsmedelstillverkning. De är verkliga experter och kan hjälpa till att tyda knepiga riktlinjer.

Hittade en guide där som nog kan ge mig lite ledtrådar... måste bara fråga som livsmedelföretagare får du använda ditt privata kök?
http://www.eldrimner.com/core/files/guide_smaskalig06.pdf

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 23 feb-12 kl 22:19 »
Hittade en guide där som nog kan ge mig lite ledtrådar... måste bara fråga som livsmedelföretagare får du använda ditt privata kök?
http://www.eldrimner.com/core/files/guide_smaskalig06.pdf

Det mesta av mitt livsmedelsföretagande handlar om honung och köttlådor, så då är jag inte mitt kök utan i andra lokaler. Men den marmelad som jag fortfarande gör är ok att göra i köket eftersom det är i mindre skala.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mayamia

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 30 mar-12 kl 20:54 »
Jag har eget företag som tillverkar chokladgodis, marmelader, saft o dyl och jag måste ha en godkänd livsmedelslokal. Det har jag löst genom att då och då hyra köket i ortens ordenshus. 100 kronor/gång. Tog dit miljökontoret och det blev godkänt.  Enda smolket i bägaren är kostnaden för tillståndet hos miljökontoret varje år (olika från kommun till kommun, hos oss ett par tusen om året)....men jag slipper oroa mig när miljökontoret hälsar på när jag står på någon marknad och säljer. Här i vår kommun får man inte stå hemma och koka.....tyvärr.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #11 skrivet: 03 apr-12 kl 11:24 »
Köpte semlor på kondis och inte skyltade de att det var hasselnötter i massan, när jag ringde och klagade sa de ojdå...

Fast om man nu är allvarligt allergisk så brukar man väl dubbelkolla genom att fråga personalen? Jag har en kompis som är väldigt allergisk
mot hasselnötter och jordnötter och en hel mängd annat och hon checkar och dubbelcheckar allt.

Precis som jag själv fråga alla som serverar griskött om de VET vilket land köttet kommer ifrån då jag bojkottar danskt svinkött så långt det går. ( Och då är jag inte ens allergisk).
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #12 skrivet: 03 apr-12 kl 11:28 »
Här i vår kommun får man inte stå hemma och koka.....tyvärr.

Egentligen konstigt eftersom när man kokar så dör det mesta som är farligt i maten... och om ingen brukar dö regelbundet eller få ont i magen
av maten man lagar i egna köket så kan man verkligen undra att det finns så hårda regler mot att tillverka i sitt eget kök. Jag tror faktiskt att snusket rent allmänt är vanligare ute på populärarerestauranger där personalen är stressad och kanske påjagad av högre chefer att allt ska gå så fort som möjligt. Och att det verkligen behövs kontroller i den typen av verksamhet.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #13 skrivet: 03 apr-12 kl 11:31 »
Jag har eget företag som tillverkar chokladgodis, marmelader, saft o dyl och jag måste ha en godkänd livsmedelslokal. Det har jag löst genom att då och då hyra köket i ortens ordenshus. 100 kronor/gång. Tog dit miljökontoret och det blev godkänt.  Enda smolket i bägaren är kostnaden för tillståndet hos miljökontoret varje år (olika från kommun till kommun, hos oss ett par tusen om året)....men jag slipper oroa mig när miljökontoret hälsar på när jag står på någon marknad och säljer. Här i vår kommun får man inte stå hemma och koka.....tyvärr.

Visst vet du att kommunen inte får ta ut en oskälig avgift, de ska tex kunna bevisa vad de gör under inspektionerna varje år. De får inte ta ut en avgift för något de inte gör.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Bumbar

• Lyckan är att vara nöjd
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 09 apr-12 kl 17:06 »
Regelverket är likadant i hela landet och ska inte skilja mellan kommunerna. Avgiferna (om de alls ska betalas) bestäms utifrån antal timmar ens verksamhet kommer att kontrolleras. Antal timmar och bedömning bör inte skilja mellan kommunerna medan timpriset kan göra det. Stå på er och fråga vidare om hjälp om ni känner er orättvist behadlade.
Att göra lite godis/praliner hemma för att sälja upp till 20 ggr om året ska inte föranleda registrering och avgift. Men det beror på mängd och hur seriöst man satsar på det... Ska man ut på några marknader är en god idé att i förväg e-posta livsmedelsinspektören i berörd kommun och berätta att man inte är att anses som livsmedelsföretagare pga fåtal tillfällen om året och liten omfattning och kommer att vara på x-marknad datumet xxx.
Oavsett registrering och avgift är man ansvarig för maten(godiset) som görs och ska ha viss kunskap om matsäkerhet. Utgå t. ex ifrån denna: http://www.who.int/foodsafety/fs_management/5keys_swedish.pdf och läs gärna på vidare så blir det raka svar vid eventuellt kontrollbesök.

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser