Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till BUT10 kalkon tuppar.  (läst 5167 gånger)

klarre

• Södermanland
Foder till BUT10 kalkon tuppar.
« skrivet: 21 feb-12 kl 18:00 »
Jag har haft BUT10 kalkoner ett antal gånger, brukar få upp dom till typ 17 20 kilo på lite mer än 1 halvår, men detta år så har dom haft väldigt dålig tillväxt. Jag matar dom med en blandning av ärtor och havre men jag tror att havren är väldigt dålig, små kärnor, ibland inga kärnor alls. Är det någon som har koll på vilken foderstat man ska ha till BUT10 kalkoner, jag vill ju att dom ska växa bra.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Foder till BUT10 kalkon tuppar.
« Svar #1 skrivet: 21 feb-12 kl 18:36 »
Kalkonfoder, finns typ start och tillväxt, är det man ska ge om man vill ha optimal tillväxt. Ska man ge spannmål så är vete det som har bäst näringsvärde för fjäderfä.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

klarre

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 feb-12 kl 21:40 »
Kalkon göd på lantmännen kostar runt 300 kronor för 25 kilo, blir inte kalkonerna väldigt dyra om man enbart föder upp dom på det.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 21 feb-12 kl 21:43 »
Man ska inte handla på lantmännen, om man kan undvika det. Och foder är dyrt på säck, oavsett vilket foder, och oavsett var man köper det. Man får gå ihop några stycken och köpa en pall med foder, eller köpa i lösvikt, levererat till en silo.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 21 feb-12 kl 22:04 »
Här har du tillverkaren Aviagens närings och utfodringsrekommendationer för BUT 10  ;)
http://en.aviagen.com/assets/Tech_Center/Turkeys_commercial/ATL/nutrition/ATL_Commercial_Nutrit_004D.pdf

Med tanke på att BUT 10 är den enda kommersiella hybrid som finns i Sverige idag skulle jag tro att svenska fodertillverkares  kalkonfoder är tillverkat efter Aviagens rekomendationer men jag haar inte kollat så jag är inte säker. Ska hämta kalkonstart och kalkongöd (jag fodrar mina vakltar med det) på lantmännen på torsdag så jag kan kolla.

Jag födde upp mina BUT förra året på Kalkonstart och kalkongöd. Räknade aldrig på det precis på kronan men jag har för mig att priset blev ca 50kr/kg för det färdigslaktade köttet. Jag slaktade dock mina när dom vägde runt 7kg slaktade. Det är mer ekonomiskt att slakta yngre djur då dom växer långsammare och äter mer de när dom blir äldre.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

klarre

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 22 feb-12 kl 07:46 »
Tack för svaret Azoo-lina, eftersom jag säljer köttet för 60 kronor kilo så känns 50 kr i tillverkningskostnad lite för högt.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 22 feb-12 kl 07:56 »
Du ska givetvis inte sälja köttet för 60 kr/kg, har du kollat in vad kött från frigående kalkoner kostar i affären? Sälj för typ 100 kr kg.

Som sagt, av spannmålen är vete bäst. Du kanske kan blanda vete och kalkongöd, så då får ett vettigt pris. Fast ska priset bli vettigt så bygger det på att du köper spannmål direkt från bonden, annars blir det för dyrt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 22 feb-12 kl 08:27 »
Tack för svaret Azoo-lina, eftersom jag säljer köttet för 60 kronor kilo så känns 50 kr i tillverkningskostnad lite för högt.
Herregud det är ju för sjutton nästan gratis. Har du inte extremt nöjda kunder så är dom extremt korkade!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Weasel

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 22 feb-12 kl 09:14 »
Jag födde upp två omgångar i somras. Den första fick kalkonfoder (i säck på pall) Det var dyrt, ca5.50 inkl moms.
Andra omgången fick lokala kvarnens egenblandade slaktgrisfoder ( 500kg i 40kg säckar) Då blev priset ca 3 kr inkl moms!
Jag kunde inte se någon skillnad alls i tillväxt. Jag vägde dem naturligtvis inte dag för dag, men slutvikten blev densamma vad samma ålder.
Grisfodret var finmalet, men de åt det lika gärna som pelletskrossen!
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

verafada

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 22 feb-12 kl 11:11 »
Jag ska börja med kalkoner nu i april.detta är första gången för mig. Om någon vill ge mig goda råd ang kalkonuppfödning,leverantörer,inredning till deras hus mm.Ja  ALLA råd är mycket välkomna. Jag bor i Svenljunga och flyttar ut till en gård nu i början på april där jag skall inreda ett uthus att ha kalkoner i och ev 2 getter. Givetvis inte tillsammans utan skilda åt.
Om det är ngn här på sidan som säljer kalkonkycklingar och inte bor allt för långt i från Svenljunga eller Helsingborg(Mörarp), där är jag hos min mor ganska ofta så får ni gärna höra av er. Annars hade jag tänkt köpa från Adelsåsens kläckeri.

klarre

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 22 feb-12 kl 12:35 »
Citera
Herregud det är ju för sjutton nästan gratis. Har du inte extremt nöjda kunder så är dom extremt korkade!

Azoo-Lina skön kommentar, jag ska dra den för arbetskamraterna som jag har sålt till efter lunchen :-)

Weasel 3 kronor inkl moms där börjar vi prata bra priser, jag skulle nog även kunna tänka mig att betala 5,50 inkl.

Vart köpte du för 5,5 på pall?
Vet du vad som ingick i grisfodret?
Hur länge lät du dom leva och hur stora blev dom?

Jag skulle vara väldigt intresserad av att köpa grisfodret men gärna närmare Stockholm än Skåne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1586 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser