Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa spång eller annan in- och utgångslösning  (läst 6429 gånger)

Eurydike

• Småland
Bästa spång eller annan in- och utgångslösning
« skrivet: 21 feb-12 kl 10:26 »
Jag har luckan på hönshuset 75 cm upp och behöver något för mina höns att gå på in och ut.
I dagsläget har jag en spång av ohyvlat trä med "steg" på, som jag målat med fönsterfärg för att det ska hålla för regn och gå att rengöra.
Men hönsen tycker min spång är för hal så de flyger hellre.  Jag tror också "stegen" är få små. Men jag hoppas väl få kycklingar så småningom och de behöver ju kunna gå på något ut och in.

Så jag ska alltså göra en ny spång. Tänkte mig ohyvlat trä med större "steg". Men hur behandlar man den så den blir hållbar men inte för hal?  Vad gör ni andra? Obehandlad och byter ut, eller? Tänkte om man kunde olja den kanske... Men räcker det när den står ute året om?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Bästa spång eller annan in- och utgångslösning
« Svar #1 skrivet: 21 feb-12 kl 13:07 »
Jag föreslår ingen ytbehandling alls. Den kommer att hålla i flera år och kostar sedan tjugo kronor att byta.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 feb-12 kl 13:25 »
Jag håller med Ulric,ingen behandling.Så har jag för mina hönor och dom tvekar inte att använda brädan.

Eurydike

• Småland
« Svar #3 skrivet: 21 feb-12 kl 13:47 »
Vad bra. Då får det bli så. Tack tack! :)

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 25 feb-12 kl 23:40 »
 Jag har oxå en bit upp till ingången och då har jag en spångbräda med små lister tvärs över
så att det blir som en "liggande stege" fast med hel botten ;D Om du förstår.. dom funkar toppen bra, bara att skrapa av när de blitt förmycke "bajs"
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Eurydike

• Småland
« Svar #5 skrivet: 26 feb-12 kl 08:15 »
Jag har oxå en bit upp till ingången och då har jag en spångbräda med små lister tvärs över
så att det blir som en "liggande stege" fast med hel botten ;D Om du förstår.. dom funkar toppen bra, bara att skrapa av när de blitt förmycke "bajs"
Det är det jag har nu. Men det verkar som att listerna är för små som steg för hönsen. Eller om det bara är att den är målad och då blir för hal..  ??? De har lite svårt att gå på den i alla fall.
Får bli naturell med något grövre som steg än lister.  :)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 feb-12 kl 08:46 »
Mina har över en meter upp. Såhär ser det ut hon dem :)... nähä de bilderna var vist på mannens dator... ::)

I alla fall så har jag gjort en "farstu" uppe på väggen och sedan en ramp ner, alltså en plywoodskiva med tvärgående läkt på och en sarg på sidan som inte ligger mot den höga grunden så att små kycklingar inte råkar ramla ner. Sedan har jag också satt upp en rundstav snett ut från farstun så de kan välja att antingen flyga upp på den och sedan gå in, eller vandra upp för rampen - de använder båda. Går de upp så ser det ut som de åker rulltrappa ;D.

« Senast ändrad: 27 feb-12 kl 15:40 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Eurydike

• Småland
« Svar #7 skrivet: 27 feb-12 kl 13:29 »
Mina har över en meter upp. Såhär ser det ut hon dem :)... nähä de bilderna var vist på mannens dator... ::)

I alla fall så har jag gjort en "farstu" uppe på väggen och sedan en ramp ner, alltså en plywoodskiva med tvärgående läkt på och en sarg på sidan som inte ligger mot den höga grunden så att små kycklingar inte rågar ramla ner. Sedan har jag också satt upp en rundstav snett ut från farstun så det kan välja att antingen flyga upp på den och sedan gå in, eller vandra upp för rampen - de använder båda. Går de upp så ser det ut som de åker rulltrappa ;D.
Vet inte om jag kan se det för mig riktigt. Så en bild skulle ju förtydliga  ;) ;D Smart med anflygningspinne också. Tyvärr tror jag den skulle göra så vattnet blev förorenat... Blir lite för nära där....

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 27 feb-12 kl 15:37 »
Nu har vi laddat över alla foton så de finns på min dator också :)

Här kommer ett par
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Eurydike

• Småland
« Svar #9 skrivet: 28 feb-12 kl 07:33 »
Nu har vi laddat över alla foton så de finns på min dator också :)
Vad fint det var! Jag tänkte mig av någon anledning pinnen på insidan.  ::)

Ginflyer

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 apr-12 kl 10:34 »
Jag såg någon annan som diskuterade detta och de hade en planka med tvärslisten som många andra, men det geniala var att de hade sandpapper på ytan mellan tvärslisten. På det sättet fick pullorna bra fäste och samtidigt slapp de jättevassa klor.

Eurydike

• Småland
« Svar #11 skrivet: 30 apr-12 kl 10:36 »
...men det geniala var att de hade sandpapper på ytan mellan tvärslisten.
Fast undersidan av hönsfötter är ju väldigt mjuk och de går ju inte på klorna. Är det verkligen skönt för hönsen att gå på?

Undrar om en trappa vore bättre. Kan de hoppa steg för steg  :) Fast det tar ju lite mer plats än en spång...

Torry

« Svar #12 skrivet: 07 maj-12 kl 21:21 »
Den här farstun med spång byggde vi förra helgen. Nu har de två hönsgårdar att skifta mellan en på var sida om vårt lilla hönshus. Under farstun är det torrt så där kan de ligga och sandbada. Funderar på att byta ut spången mot en planka som är lika bred som farstun så håller det sig ännu torrare därunder. Vi är ganska nöjda själva eftersom vi inte är så där överdrivet händiga.
//Torry

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #13 skrivet: 12 jun-12 kl 17:21 »
Har oxå en farstu, även bit av trappen ner är 'inbyggd'. Tänkte inte på att de små liven tar och lägger av en plutt lite här och där, var dom än befinner sig. Har ett isolerat hönshus inne i ladugården som är av timmer. Isolerad vägg, timmerväggen + farstubredden är en bit. Svårt att hålla rent längst in farstun från hönshuset sett. Utifrån kommer man inte åt. Bygger man på detta sätt så bör man kanske se till att väggarna på farstun lätt kan avlägsnas för rengöring av farstun.
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Sorno

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 17 jun-12 kl 20:30 »
Jag satte upp en landningsplatta precis utanför vindfånget, så att de kan hoppa upp direkt.

Golvet till vindfånget vilar på två konsoler, men själva huset är löst. Kan således haka loss en hasp från husväggen och lyfta bort väggarna i ett stycke, och då enkelt skrapa rent golvet . Taket som syns är tegelpannor som man enkelt lyfter av.

Golvet är kalkat och spången behandlad med tjära.

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #15 skrivet: 17 jun-12 kl 21:22 »
Jag satte upp en landningsplatta precis utanför vindfånget, så att de kan hoppa upp direkt.

Golvet till vindfånget vilar på två konsoler, men själva huset är löst. Kan således haka loss en hasp från husväggen och lyfta bort väggarna i ett stycke, och då enkelt skrapa rent golvet . Taket som syns är tegelpannor som man enkelt lyfter av.

Golvet är kalkat och spången behandlad med tjära.

Smart med löstagbart ! Önskar att jag hade gjort likadant men man lär av sina misstag  :-\. Nästa gång blir det annorlunda.
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 19 jun-12 kl 21:54 »
Jag har en bräda med billig dörrmatta på, en sån i nått tyg med ribb på, inte en grön gräsmattedörrmatta.
Det funkar jättebra både till vuxna hönor och små kycklingar.
Klipper mattan i bitar och häftar fast så ribben blir åt rätt håll.
Mvh Lilla zoo
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 3 användare
Henåanne Sweden, defiantwhim, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser