Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grilla kanin över öppen eld?  (läst 4383 gånger)

Chast

• Övriga världen
Grilla kanin över öppen eld?
« skrivet: 19 feb-12 kl 18:15 »
Som ämnet lyder, kan man grilla kanin över öppen eld med hyfsat resultat eller smakar det bara blä då?

Hade en tanke att det skulle vara kul att ge bort en kanin - slaktkropp till en vän som gillar att vara ute i skogen och leva viltmarksliv på helgerna, så jag såg framför mig en kanin på spett liksom över en eld. Tillagningen ska ju vara enkel i skogen, utan en massa utrustning, såå går detta???

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Grilla kanin över öppen eld?
« Svar #1 skrivet: 19 feb-12 kl 18:38 »
Grillad kanin kommer att bli jättetorrt, kanin är alldeles för magert.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 feb-12 kl 18:42 »
Precis vad jag hade svarat. Den första kaninen jag slaktade ugnsstekte jag - blev ursligt torrt. Den saftigaste, godaste kaninen vi gjort var en stor hane på ca två år och honom gjorde vi i lerkruka i ugnen. Det blev toppen! Men vill man laga ute med eld är det väl en bra idé att laga den inslagen i folie kanske?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Rödjan

« Svar #3 skrivet: 20 feb-12 kl 21:37 »
Om man först grillar och sedan kokar blir det otroligt gott. Väl kryddat, förstås. Det borde funka i skogen.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 feb-12 kl 09:08 »
Klart man kan köra magert kött över öppen eld utan att det blir torrt! Är det mycket stark värme riskerar det bli torrt eftersom man vill ha det genomstekt. Ge köttet en ordentlig grillyta, hur länge det tar beror på värmen och tjockleken på köttet, och slå sedan in det i folie och låt det "vila sig" färdigt. Man får prova sig fram.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Anders Perols

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 23 feb-12 kl 22:20 »
Det är bara att grilla på. Kanin behöver inte alls bli torrt på grillen eller över öppen eld. Det man kan tänka på är att all tillagning av kött (såväl stekning som kokning) blir som bäst ju försiktigare det genomförs. Låg temperatur, lång tid. 

Kock till yrket. Bagare, styckare och hobbybonde på fritiden.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 23 feb-12 kl 22:29 »
Jag skulle testa att göra en kokgrop  :)
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 1 användare
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser