Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snösmältning och jag blir tokig!!  (läst 4935 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Snösmältning och jag blir tokig!!
« skrivet: 18 feb-12 kl 14:39 »
Nu är det snösmältning och återigen samlas typ hela tomtens smältvatten i hönsens sandbad. Snart blir jag galen. Helt tomt på idéer. Snälla hjälp mig att tänka om/tänka nytt, alla funderingar är välkomna.

Det ser ut så här: Tomten sluttar, så även inhägnaden. Hönshuset ligger längst ner. Så här i efterhand är det uppenbart hur korkat det hela är anlagt, men nu är det så det är och att flytta hönshuset är inget alternativ. Med blotta ögat kan man i och för sig se lutningen, men vi hade ingen aning att det var så mycket, vi trodde det var försumbart. Huset står på ben och därunder är det torrt, hönsen älskar att stå där. (Fast just nu rinner det in en del smältvatten där också.) De sandbadar inte där, det är sand, inte torr jord och det blir ingen sol, de sandbadar ju gärna i solen om möjligt. Framför huset finns ett lutande tak med takränna, tanken är ju då att området ska hållas torrt så de kan vistas där när det ligger snö eller regnar och för att sandbada. Av någon outgrundlig anledning samlas nu allt vatten där under. Innan takrännan kom till trodde jag att det var det som var problemet. Nu står det tom en hink under rännan som jag tömmer med jämna mellanrum. Jag har skottat bort all snö runtom och så mycket på sandbadstaket jag kom åt. Jag kan stå (nåja, dubbelvikt) under taket och felsöka utan att se var vattnet kommer ifrån, det är inte så att man ser att det rinner eller droppar mycket. Den gamla lilla inhägnaden med tak ligger ännu lite längre ner intill en vägg, där är det snustorrt och jag fattar ingenting.

Just nu kan jag inte göra mycket mer än att tömma spannen och ösa vatten ur sjöarna under taket som jag sen bär bort, men det är inte klokt att behöva hålla på så där, och min rygg protesterar. När tjälen är borta måste något förändras. Har funderat på att ha ett sandbad högst upp i inhägnaden, typ två väggar och ett tak, men då får jag skotta en jättelång gång dit på vintern, jag vill hellre ha det i anslutning till hönshuset. Taket kan flyttas lite och jag är beredd att tänka om, men just nu står det helt stilla, det enda jag kan komma på är att hälla ut ett berg med torr jord, man skulle liksom behöva göra om hela ”landskapet” från grunden. Gjuta en betongplatta som är högre och sen ha jord ovanpå? En sandlåda med vattentät golv under tak? Några idéer?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Snösmältning och jag blir tokig!!
« Svar #1 skrivet: 18 feb-12 kl 16:13 »
Kan du inte ha en liten vintersandlåda inne i hönshuset?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #2 skrivet: 18 feb-12 kl 16:54 »
Nej, jag vill ju att alla ska kunna bada samtidigt, då får det bli hela hönshuset så det vill jag inte. Nödlösning finns, jag kan släppa in dem i den gamla inhägnaden i värsta fall, fick göra så hela förra vintern. Men jag vill ha en permanent lösning som verkligen funkar. Det är värst nu för att det är tjäle, men det var problem hela sommaren också när det regnade så mycket. Jag är trött på att torka jord i hinkar och annat på badrumsgolvet (golvvärme)! Även om de kan bada i fuktig jord när det är plusgrader så måste den ändå vara torr innan nästa vinter för att inte bli stenhård.

Mimmla

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 19 feb-12 kl 17:50 »
Bygg en platå som du kan ha en pallkrage fylld med sand på :)
Och en liten stege upp så klart!
Att tänka är hårt arbete, det är därför så få människor ägnar sig åt det.

Hardy

• Adressänd. A Öström Läggestsv. 36. 12431 Bandhagen
    • Närke
« Svar #4 skrivet: 19 feb-12 kl 21:03 »
Går det att gräva lite runt utehägnet? Då kanske det kan läggas dräneringsrör strax under jordytan med sand över så det inte fryser på vintern. Glöm inte att det ska lutas lite åxå,bort från hägnet.,elller ett dike helt enkelt runtom. ;)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #5 skrivet: 20 feb-12 kl 11:57 »
Två bra förslag, tack för det! Platå av vadå? Stenar? Har pallkragar botten?
Det går inte att gräva direkt intill hägnet eftersom nätet är nergrävt och utåtvikt och det ligger stora stenar på. På den sidan som är problematisk är det bara en smal remsa mellan nätet och en stengärdsgård, det har jag också tänkt på att den remsan sluttar inåt, om man kunde göra så den sluttade åt andra hållet. Begriper inte hur man ska fixa avrinningen av det vattnet längst ner bara. Det där med dräneringsrör låter perfekt, lite för proffsigt för mig eller kan man lära sig sånt? Ont om pengar är det också så det får inte vara någon dyr lösning.

Bifogar en bild tagen från under taket, med ryggen åt hönshuset. Man ser hur nära stenmuren med all snön på är, jag undrar om det är den som är det största problemet, som liksom leder allt vattnet. Det nya sandbadet ska inte vara så nära den sidan.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 20 feb-12 kl 12:16 »
Du efterlyser en bra permanent lösning,och då är nog dränering det avsikt bästa.Den kan ju gå en bit ifrån så du inte behöver gräva i sten och nät.Fyll med diket med singel för bästa genomsläpp,och låt röret sticka ut fritt sista biten.Det där med surmarker är ett skit,vår gård ligger som i en gryta med sjön längst ner.Dikena runt hela gården är eftersatta och det är översvämmningar och dyblött nästan jämt.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 20 feb-12 kl 12:22 »
Två bra förslag, tack för det! Platå av vadå? Stenar? Har pallkragar botten?

Tre tjocka stolpar, brädor på, pallkrage på bräsdorna, in med sanden, dit med stege eller bara vänta tills de flygger upp
på pallkragsranden.. höns är jo nyfikna..

Istället för brädor.. kan du kanske använda ett gammalt dörrblad??
« Senast ändrad: 20 feb-12 kl 12:55 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #8 skrivet: 20 feb-12 kl 12:41 »
Låter onekligen vettigt och enkelt! :)

kbh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 feb-12 kl 12:50 »
Annars så gräver du ner ett lite grövre rör rakt i genom hönsa burarna med fall  och gärna med en uppsamlings brun framför inloppet så vattnet har nånstans att samla sig   av typ en av skuren plast tunna .

chika

• Glad Mamma!!
    • Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 20 feb-12 kl 21:20 »
Vi har sandlådor med tak på. typ som en önskebrunn fast fyrkantig :D
Hönsen älskar dem, sitter i den när det är för soligt ute, eller när det är för regnigt,
eller bara för att bada i.
Dom har ju botten så inget vatten kommer in underifrån och eftersom det är
tak så kommer inget vatten in uppifrån heller!!!
Kanonbra! :D
Här finns:får,hästar,kaniner,marsvin,hamstrar,råttor och
hönor(mysankor),undulater,nymfparakit, hamster, geckoödlor, zoophobaslarver, syrsor, kanariefågel,diamantduvor,gerbiler,degusar,majsorm.chinchillor..just de..fiskar oxå.... :)och senaste tillskottet 2 st vattensköldpaddor :)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #11 skrivet: 21 feb-12 kl 10:09 »
Annars så gräver du ner ett lite grövre rör rakt i genom hönsa burarna med fall  och gärna med en uppsamlings brun framför inloppet så vattnet har nånstans att samla sig   av typ en av skuren plast tunna .
Nu ska jag fråga riktigt dumt. Men alltså jag begriper inte hur ytvattnet hamnar nere i röret, det måste vara en massa hål upptill eller? Men då hamnar det ju jord etc. i röret också? Eller vad är det jag inte har fattat?

Och så ska det vara en nergrävd tunna i änden som samlar upp vattnet från röret menar du?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #12 skrivet: 21 feb-12 kl 10:12 »
sandlådor med tak på...
Då badar de i skugga då antar jag om taket är ganska lågt? De föredrar ju att bada i solen, men det går väl att fixa genom att luta taket kanske eller så. Hur höga är väggarna på sandlådan? Och hur högt mellan kanten och taket?

kbh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 feb-12 kl 10:33 »
Nu ska jag fråga riktigt dumt. Men alltså jag begriper inte hur ytvattnet hamnar nere i röret, det måste vara en massa hål upptill eller? Men då hamnar det ju jord etc. i röret också? Eller vad är det jag inte har fattat?

Och så ska det vara en nergrävd tunna i änden som samlar upp vattnet från röret menar du?
Nej i tunnan föst  sen rör   röret sitter ju lite lägre efter som det är nergrävt med fall för avrinningen på andra sidan  höns gården  men du får ju göra ett hål för röret i tunnan på rätt nivå förstås . Men titta på en dagvatten brun hur den fungerar  så förstår du hur ja menar  . Blev det lite klokare :) ps men glöm inte att ha något galler över tunnan  för små djur.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #14 skrivet: 21 feb-12 kl 10:53 »
Aha, du menar så. Då skulle tunnan sitta i närheten av där det är som blötast då förstås. Det där måste jag fundera mer på, det var verkligen att tänka om/tänka nytt. :)

kbh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 feb-12 kl 11:03 »
Aha, du menar så. Då skulle tunnan sitta i närheten av där det är som blötast då förstås. Det där måste jag fundera mer på, det var verkligen att tänka om/tänka nytt. :)
Om det är bäst vet ja inte men det skulle ju va billigt  ock lite avlopps rör är ju ite spå dyrt eller rent av finns ende  eller något liknade  och tunnan behöver ju inte va så där stor häller borde ju  kunna räcka med en större hink typ  häng inte upp dig på detaljer  ville bara ge dig lite idéer   hej å hopp lycka till :)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #16 skrivet: 21 feb-12 kl 11:31 »
Alla idéer uppskattas som sagt. Tack!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 21 feb-12 kl 11:37 »
Det är ju inte en billig lösning, men det går ju att höja nivån i hela hönsgården också. Köp ett lass med grus, så får hönsen sandbad i hela hönsgården, det blir lättare att räfsa ihop bajs och smuts, och om hönsgården blir högre än omgivningen så kommer den att bli betydligt torrare.

Det är inte så dyrt som man kunde tro med typ 10 ton grus, tror man kan komma undan med ett par tusen kronor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #18 skrivet: 21 feb-12 kl 11:50 »
Fast badar de verkligen i sand? Mina badar bara i jord. Men struntsamma, man kunde ju ha jord ovanpå i så fall. Bor nära ett grustag där vi brukar hämta. Några tusentals kronor har jag inte, men 10 ton lär inte behövas och ett släp fullt är nog inte så dyrt. Skulle bara bli till nedre delen, det är så fint gräs i övre så det vill jag inte begrava och där behövs det inte heller

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 21 feb-12 kl 11:52 »
Ok, det bör vara minst 10-15 cm högre än omgivningen i alla fall, annars hjälper det inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser